جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر؛

سوزن‌دوزی بلوچستان جهانی می‌شود

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی فجر با حضور صنعتگرانی از ۲۰ کشور جهان و با افتتاح سفیر پاکستان در ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار آغاز شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ شعار امسال هشتمین جشنواره بین‌الملل مد و لباس فجر به یمن برگزاری بخش بین‌الملل آن در چابهار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" از سوی دبیرخانه جشنواره و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نا‌گذاری شده است.

بخش اصلی این جشنواره قرار است 26 بهمن تا 2 اسفندماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران برگزار شود و بخش بین‌الملل آن نیز از امشب با افتتاح رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران تا 28 بهمن‌ماه در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار میزبان صنعتگران و تماشاگران است.

20 کشور از اروپا تا آسیا میهمان جشنواره

در بخش بین‌الملل این جشنواره کشورهایی از آسیا تا اروپا شرکت کردند؛ بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، 20 کشور شامل تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا و اندونزی شرکت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار هدف از برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره را شناساندن، برندینگ و در نهایت تجاری‌سازی سوزن‌دوزی بلوچستان می‌داند و می‌گوید: سوزن‌دوزی فاخر زنان بلوچستان به گواه بسیاری از اهل فن منحصر به فرد است و ما می‌خواهیم این فرهنگ اصیل بلوچستان را با مد روز پیوند دهیم، تلفیق کنیم و با برندی متناسب در بازار جهانی ارائه دهیم.

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: هدف دیگر از برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره در چابهار، اشتراکات و پیوندهای فرهنگی سوزن‌دوزی بلوچستان است که با برخی همسایگان یکسان است؛ می‌خواهیم این پیوندها را مستحکم کنیم و با ارائه، ثبت و ظبط متناسب و به‌موقع آن از کپی‌برداری و به‌نام زدن آن توسط برخی دیگر از کشورها جلوگیری کنیم.

کردی تصریح می‌کند: کارگاه‌های مد و لباسی که در این جشنواره برگزار می‌شود، موجب می‌شود سوزن‌دوزان بلوچ ما با صنعتگران مد و لباس تبادل نظر، فن و دانش کنند و با بهره‌گیری از روش‌های نوین، سوزن‌دوزی منحصر به فرد خود را تجاری‌سازی و برندسازی کنند. هم‌چنین این امکان برای صنعتگران به‌نام مد و لباس نیز فراهم می‌شود تا با سوزن‌دوزی بلوچستان آشنا شوند.

100 هنرمند سوزن‌دوز بلوچ شرکت می‌کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: 100 هنرمند سوزن‌دوز بلوچ از 19 شهرستان سیستان و بلوچستان پس از گزینش‌های بعمل آمده و ارسال آثار خود به دبیرخانه، در جشنواره شرکت کردند و علاوه‌بر ارائه طرح‌ها و نقوش خود در نمایشگاه، در کارگاه‌ها نیز شرکت می‌کنند.

حسین مسگرانی می‌افزاید: اساتید به‌‌نام مد و لباس از ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی در کارگاه‌ها به تدریس می‌پردازند؛ از اروپا اساتیدی از دانشگاه‌های به‌نام مد و لباس برار ایتالیا، مد آرت فرانسه و میلان فشن اینسنتتو حضور دارند.

مسگرانی تصریح می‌کند: کارگاه‌های عالی زیرنظر اساتید ملی و بین‌المللی در این جشنواره برگزار می‌شود و هنرمندان فاخردوز بلوچستان این فرصت را خواهند داشت تا ضمن مهارت‌آموزی فراگیر راه‌های تجاری‌سازی و برندینگ محصولات منحصر به فرد خود را داشته باشند.

4 نوع نقش مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره مد و لباس فجر ارائه شود

کارشناس سوزن‌‎دوزی بلوچستان می‌گوید: بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر که در چابهار برگزار شده است، اتفاق میمون و مبارکی است که سوزن‌دوزی مهجور بلوچستان را ملی و جهانی کند.

علی رخشانی می‌افزاید: سوزن‌دوزی بلوچستان که یک سوزن‌دوزی فاخر و اصیل است پیش‌از آنکه نیاز به تجاری‌سازی و برندسازی داشته باشد، نیاز به ارزش‌گذاری فرهنگی و در زبانی ساده‌تر شناساندن آن دارد که متاسفانه درحال حاضر آنچنان شناخته شده نیست.

رخشانی تصریح می‌کند: برای ارزش‌گذاری فرهنگی یک اثر نیازمند یک حمایت همه‌جانبه ملی هستیم، همانطور که در بسیاری از هنر‌ها این حمایت اتفاق افتاده و آن هنرها ملی و بین‌المللی شده است؛ در بلوچستان 4 نوع نقش سوزن‌دوزی اصیل داریم که درحال حاضر تنها یک نوع آن برروی لباس‌ها به‌کار می‌رود؛ انتظار می‌رود نقش‌های مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر چابهار ارائه و از فراموشی آن‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: یکی‌از مهم‌ترین مواردی که به ارزش‌گذاری فرهنگی سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره‌ چابهار کمک می‌کند، ارائه درست و مناسب تمام سوزن‌دوزی‌ها با مدلینگ افراد مختلف شرکت‌کننده در نمایشگاه و همایش است به این معنی که حتما مدل‌ها در رفت‌وآمد باشند و لباس‌های فاخر دوز خود را به شرکت‌کنندگان نشان دهند.

این کارشناس مد و لباس تاکید می‌کند: نمایی که درحال حاضر از بلوچستان وجود دارد یک نمای ناامنی، زشت و تروریست‌گونه است در صورتی فقط همین سوزن‌دوزی و پرداخت جامع، کامل و ملی به آن نمایی کاملا متفاوت را از بلوچستان به منحصه ظهور می‌گذارد؛ سوزن‌دوزی بلوچستان در واقع نمایی از زندگی مردم و از تولد تا مرگ انسان، فرهنگ‌ها و عقاید را به‌نمایش می‌گذارد.

جشنواره چابهار سوزن‌دوزی بلوچستان را از محلی بودن خارج می‌کند

یک کارشناس دیگر مد و لباس نیز معتقد است، شرکت سوزن‌دوزان بلوچستان در جشنواره چابهار محصولات آن‌ها را از محلی بودن خارج می‌‌کند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن آشنا می‌کند.

فائقه راغی می‌‌گوید: شرکت صنعتگران مد و لباس به‌نام ایران و 15 کشور جهان در بخش بین‌الملل مد و لباس فجر که قرار است در چابهار برگزار شود، رقابت فراگیر و ایده‌هایی نو برای سوزن‌دوزی بلوچستان به‌ارمغان می‌آورد.

راغی می‌افزاید: سوزن‌دوزان بلوچستان با شرکت در این جشنواره با روش‌های نوین تجاری‌سازی، برند‌سازی و شناساندن محصولات خود آشنا می‌شوند و در فضایی صمیمی با صنعتگران به‌نام مد و لباس به گفت‌وگو می‌پردازند.

این کارشناس مد و لباس تصریح می‌کند: تاکنون سوزن‌دوزی بلوچستان هرچند منحصر به فرد و فاخر بوده اما در سطح بومی مانده و آنچنان رقابت‌پذیر و تجاری‌سازی نشده است؛ جشنواره چابهار قطعا نقطه عطفی در صنعتی‌کردن سوزن‌دوزی فاخر بلوچستان می‌شود.

راغی خاطرنشان می‌کند: به‌نظر من هرچند اگر سوزن‌دوزان بومی نتوانند با رقبای خود از نظر تجاری‌سازی و برندینگ رقابت کنند و مقام بیاورند اما با شرکت در این جشنواره بین‌المللی از محلی بودن خارج می‌شوند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن فاخردوزی خود آشنا می‌شوند.

بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، از نشان‌هایی برای اولین بار در جشنواره مد و لباس فجر رونمایی و به صنعتگران برتراعطا می‌شود نشان ملی مهتاب است که به‌پاس بزرگداشت مهتاب نوروزی، فاخردوز زن بلوچ  روسـتای‌ قـاسم آباد بخش بمپـور شهرسـتان ایرانشـهر‌ اعطا خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.