در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با سفیر مالزی تاکید شد:

لزوم افزایش همکاری های دو جانبه منطقه آزاد چابهار و کشور مالزی

سفیر مالزی در ایران با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار دیدار و روابط دوجانبه این منطقه با کشورش را موردبررسی قراردادند.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در نشست با «رستم یحیی» سفیر مالزی در ایران، گردشگری، صنایع، صادرات و تجارت را زمینه‌های خوبی برای همکاری‌های بیشتر میان مالزی و منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

کردی دراین‌باره اظهار داشت: با راه‌اندازی دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار و افزایش ظرفیت بارگیری در این بنادر به 8 و نیم تن در سال، زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه ترانزیت در منطقه به وجود آمده و همچنین پیشرفت‌های خوبی در حوزه پتروشیمی و فولاد در حال انجام است که زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی فراوانی را با کشورهای آسیایی به‌ویژه شرق ایران فراهم می‌آورد.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون 50 شرکت فقط در زمینه تولید مواد غذایی در منطقه آزاد چابهار فعالیت می‌کنند، گفت: این منطقه به‌واسطه دارا بودن صنایع بزرگ گاز و پتروشیمی و موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک در ایران زمینه مناسبی برای تولیدات مبتنی بر این صنایع و صنایع پایین‌دستی آن‌ها دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ترمینال ذخیره مواد نفتی و تولیدات پتروشیمی نیز در حال ساخت است و این موضوع امکان تولید و صادرات بیشتر در منطقه را فراهم می‌آورد.

به عقیده کردی، مالزی با ایران به‌ویژه منطقه بلوچستان اشتراکات و روابط خوبی در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی دارند و در گفتگو با «رستم یحیی» پیشنهاد داد این روابط از طریق مراکز دانشگاهی، مؤسسات فرهنگی و جشنواره‌ها مستحکم‌تر شوند.

وی، بنادر این منطقه را دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به دیگر بنادر ایران عنوان کرد که خارج بودن از منطقه بحرانی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، در دسترس بودن بازارهای منطقه‌ای چابهار و همچنین قرار گرفتن در منطقه آزاد امتیازات ویژه‌ای را در اختیار کشورهای در حال همکاری با این منطقه، قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار دراین‌باره افزود: بنادر چابهار ارزان‌ترین بنادر ایران برای ترانزیت هستند و ورود به منطقه آزاد چابهار نیازی به ویزا ندارد و علاوه بر این‌ها این منطقه جایگاه ویژه‌ای برای دسترسی کشورهای شرق آسیا به بازار افغانستان دارد.

کردی در پاسخ به چگونگی مبادلات مالی تجار و سرمایه‌گذاران خارجی با ایران و تبادلات تجاری میان مالزی و ایران از طریق چابهار اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار آمادگی راه‌اندازی مؤسسات مالی و بانک‌های مشترک میان ایران و کشورهای دیگر از جمله مالزی را دارد و پهلوگیری 6 کشتی در یک هفته گذشته در بنادر این منطقه نیز حکایت از امکانات مناسب ترانزیت منطقه دارد که در حال حاضر از طریق خطوط هوایی و راه‌های زمینی ترانزیت از چابهار به افغانستان، کشورهای آسیای میانه و اروپا وجود دارد و با اتمام راه‌آهن چابهار ـ زاهدان امکان استفاده از خطوط ریلی نیز برای ترانزیت به تمام کشورهای همسایه ایران فراهم می‌شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.