شگفتی اساتید مد و لباس ایتالیا از هنر سوزن‌دوزی بلوچ

اساتید و طراحان مد و لباس ایتالیایی در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار شگفتی خود از استعداد و اشتیاق زنان هنرمند سوزن دوز بلوچ در کارگاه‌های آموزشی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را ابراز کردند.

به گزارش فرینا، «سرجو ونوتی» استاد آکادمی هنرهای زیبای میلان در این نشست اظهار داشت: ما در برگزاری ورکشاپ های طراحی و الگو کشی که در جشنواره امسال برگزار کردیم به دنبال این بودیم که هنرجویان بتوانند اصالت و ریشه‌های سنتی خود در هنر سوزن‌دوزی را با زبان بین‌المللی و استاندارهای جهانی ارائه دهند و با این شیوه کارهایی را تولید کنند که قابلیت ورود به بازارهای بین‌المللی را داشته باشد.

وی که امسال برای دومین بار در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شرکت کرده بود، از ورود به مباحث عمیق‌تر و پیچیده‌تر نسبت به جشنواره هفتم در برگزاری ورکشاپ های جشنواره خبر داد و با ابراز شگفتی از هنر سوزن‌دوزی زنان بلوچ گفت: امسال در بستر ورکشاپ های جشنواره متوجه شدم شرکت‌کنندگان که بیشتر زنان بلوچ و هنرمندان سوزن‌دوزی بودند؛ اشتیاق و آمادگی بیشتری برای آموزش و یادگیری طراحی و الگو کشی داشتند.

«لوکا گیراردوزی» استاد دیگر آکادمی هنرهای زیبای میلان در این نشست از اشتیاق زنان بلوچ برای شرکت در ورکشاپ های جشنواره و همچنین از وجود هنرمندان سوزن‌دوزی در سنین مختلف خردسال تا کهنسال همراه با اوج همکاری و نداشتن تعارض، ابراز شگفتی کرد.

گیراردوزی بابیان اینکه سنت‌ها می‌توانند حفظ و با زبان بین‌المللی ارائه شوند، اظهار داشت: من در برگزاری ورکشاپ ها سعی کردم هنرجویان را متوجه این نکته کنم و همین موضوع باعث جذابیت ورکشاپ برای آن‌ها و اشتیاق بیشتری برای آموزش و یادگیری تکنیک‌های طراحی مد و لباس برایشان شد.

نماینده شرکت «چی اف» میلان نیز که یک شرکت فعال و حرفه‌ای درزمینهٔ طراحی و تولید لباس در دنیا به‌حساب می‌آید نیز در این نشست ذوق و علاقه زنان بلوچ در هنر سوزن‌دوزی و تولید لباس‌های اصیل و سنتی قوم خود را ستود و دراین‌باره اظهار داشت: زنان بلوچ نیازمند توجه و حمایت‌های بیشتری هستند تا بتوانند فراوری‌های سنتی هنر خود را وارد بازارهای جهانی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که بازهم بتواند در ایران به‌ویژه در فضاهای جشنواره‌ای و کارگاهی مد و لباس آن حضور یابد و همکاری‌های جدی‌تری را با زنان هنرمند این کشور ازجمله زنان بلوچ داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست با اساتید و فعالان عرصه طراحی و تولید مد و لباس ایتالیا، هدف اصلی منطقه آزاد چابهار از میزبانی هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر را توانمندسازی زنان بلوچ برای ارائه هنر سوزن‌دوزی، طراحی و دوخت با زبان بین‌المللی به بازارهای جهانی عنوان کرد و این مهم را جزو مسئولیت‌های اجتماعی سازمان معرفی کرد.

«عبدالرحیم کردی» با تشریح شرایط و موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی منطقه آزاد چابهار و امکانات و فرصت‌هایی که این موقعیت برای توسعه منطقه فراهم آورده است، توسعه اقتصادی منطقه را باور و اعتقادی توصیف کرد که حتی باعث شده آمریکا هم چابهار را از فهرست تحریم‌های اقتصادی و تجاری خارج کند. وی دراین‌باره افزود: منطقه آزاد چابهار حتی اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد مسیر توسعه خودش را خواهد پیمود.

کردی توانمندسازی زنان بلوچ را نوعی از توانمندسازی بیان کرد که اگرچه سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود تعریف کرده است، اما بدون شک این توانمندسازی در آینده‌ای نزدیک سازمان را در مأموریت‌های اقتصادی‌اش نیز کمک خواهد کرد.

وی دراین‌باره تصریح کرد: نیمی از جمعیت این منطقه را زنان تشکیل می‌دهند و دختران بلوچ نیز پیش‌ازاین که خواندن و نوشتن را بیاموزند، کار با سوزن و پارچه را فرامی‌گیرند و این استعداد یک دنیا، یک بازار و یک فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به کارگاه‌های آموزشی و اقدامات دیگری مانند برپایی نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و اعزام به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی که تا پیش‌ازاین برای توانمندسازی زنان بلوچ در سوزن‌دوزی و طراحی و دوخت انجام‌شده است، اظهار داشت: بعد از تمام تلاش‌هایی که در این زمینه در سازمان انجام دادیم تصورمان این بود که دیگر امکان ادامه کار وجود ندارد و پیشرفت در این حوزه در همین‌جا متوقف خواهد شد اما با این ایده که حضور زنان بلوچ در کنار هنرمندان، طراحان و فعالان بین‌المللی این عرصه می‌تواند علاوه برافزایش توانمندسازی آن‌ها امکان ورود تولیداتشان به بازارهای جهانی را نیز فراهم آورد، تصمیم به میزبانی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گرفتیم و سعی کردیم در این جشنواره امکان حضور اساتید و فعالان بیشتری از دانشگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های معتبر جهان را فراهم آوریم.

کردی با ابراز امیدواری نسبت به امکان ادامه همکاری‌ها میان مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌های فعال در حوزه مد و لباس ایتالیا به‌ویژه آکادمی هنرهای زیبا و شرکت چی اف میلان با زنان بلوچ در پیشرفت‌های هنری و توسعه اقتصادی تولیدات آن‌ها، پیشنهاد‌هایی را برای ادامه این همکاری‌ها به اساتید و نمایندگان این آکادمی و شرکت ارائه داد که با موافقت و ابراز خوشحالی آن‌ها روبرو شد.

همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدرسه عالی هنر چابهار با حضور اساتید آکادمی هنرهای زیبای میلان، حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای اروپایی و همکاری‌های اقتصادی برای تولیدات مشترک با شرکت چی اف موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شدند و قرار شد در بررسی‌های بیشتر پیگیری و اجرا شوند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.