دو رویداد فرهنگی در یک قاب

برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و نمایشگاه آثار معماری اتو واگنر در منطقه آزاد اروند، دو رویداد فرهنگی در یک قاب.

به گزارش فرینا، موزه هنرهای معاصر آبادان میزبان دو رویداد بزرگ فرهنگی با حضور سفیر اتریش اشتفان شلتس، گلمر مینا خطیبی استاد دانشگاه وین، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قدرت اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، همایون قنواتی مدیرکل ارشاد منطقه آزاد اروند و چهره های مختلف فرهنگی هنری از جمله خسرو نشان رئیس اسبق میراث فرهنگی استان خوزستان؛ بود که نمایش آثار برجسته «اتوواگنر» معمار اتریشی و آثار مهم هنر ایران در چهل سال گذشته، در موزه هنرهای معاصر آبادان رونمایی شد.
در این مراسم گلمر مینا خطیبی؛ معمار و مدرس دانشگاه در وین و یکی از بانیان برپایی این نمایشگاه، ضمن معرفی آثار اتو واگنر، شصتمین سالگرد تأسیس مرکز فرهنگی اتریش در تهران را بهانه ای برای برگزاری این نمایشگاه در شهرهای مختلف ایران عنوان کرد و از اینکه آبادان بعنوان اولین میزبان انتخاب شده، ابراز خرسندی کرد. وی یکی از دلایل انتخاب آبادان بعنوان اولین شهر را تمایل شخص سفیر اتریش عنوان کرد.
سفیر اتریش با ابراز افتخار از اینکه در افتتاحیه نمایشگاه اتو واگنر تحت عنوان شهر بی انتها در موزه هنرهای معاصر آبادان حضور داشته، از سازمان منطقه آزاد اروند به خاطر حمایت هایی که برای برگزاری این نمایشگاه انجام داده، قدردانی کرد و گفت: اتریش امسال به ۷۰۰ سال همکاری مستند و ۵۰۰ سال شراکت و ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک کامل با ایران نگاه می کند.

اشتفان شلتس آبادان را محل تلاقی تمدن های قدیم عنوان کرد و افتخاری دانست که در این شهر یاد معمار بزرگ اتریش گرامی داشته می شود و افزود: آثار این هنرمند او را متمایز می کند از معماران پیش از او که در وین حضور داشتند و آنها نیز در معماری وین تأثیر گذار بودند اما اتو واگنر تأثیر گذاری عمیقی در معماری گذاشت که تا به امروز ادامه داشته.
شلتس آثار این معمار اتریشی که در صد سال گذشته به شدت تأثیر گذار بوده را بسیار مدرن عنوان کرد و با بیان این موضوع که اتو واگنر کلانشهر را شکل شایسته‌ استقرار برای سده‌ بیستم می دانست گفت: در خصوص واگنر یک جمله گفته می شود؛ او یک پدیده متمایز بود که یا او را بسیار دوست داشتند و تأیدش می کردند و یا به شدت با او مخالف بودند.

اتو واگنر یکی از پیشگامان معماری و شهرسازی نوگرای سده بیستم بشمار می آید و بنیان گذار مکتب وین می باشد. با آنکه نخستین کارهای او به سبک نئورنسانس بود، ولی مهم ترین آثار وی مانند ایستگاه های قطار شهری وین، به سبک «آرت نو» انجام پذیرفت.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به همین موضوع خاطر نشان کرد: متروی وین نمونه بسیار خوبی از تحول و مدرن سازی این معمار است که از او به یادگار مانده. آن زمان وین با دیگر پایتخت های اروپایی تفاوت داشت. آن زمان شبیه به شهر آبادان بود هردو تفاوت ملیت ها و نگاه های گوناگون را داشتند.

اشتفان شلتس اثر گذاری این هنرمند برجسته باز می گردد به ۱۸۸۰ تا ۱۹۲۰ که بیان کرد: نه تنها طرح‌های شهری بلکه کارهای تئوریک او نیز حائز اهمیت هستند به ویژه تحقیقی که او تحت عنوان شهر بی‌انتها انجام داد زیرا این تحقیق نشان دهنده توسعه فضای شهری به گونه‌ای مطلوب است.

وی توضیح داد: همراهی شاگردان واگنر با اساتید تهرانی، تأثیر بسیاری در این شهر داشته است. ویکتور گروئن، یکی از این شاگردان است که با همکاری عبدالعزیز فرمانفرمایان نخستین طرح کلانشهر تهران را ارائه کرد. گابریل گورکیان، یکی دیگر از شاگردان واگنر بود که ساختمان وزارت جنگ، ساختمان وزارت صنایع و بسیاری از نمونه‌های دولتی را در تهران طراحی کرد.
سفیر اتریش در پاسخ به خبرنگاران نیز افزود: در ملاقاتی که با استاندار خوزستان داشتم درخواست بازدید از منطقه آزاد اروند را داشتم که در پی این موافقت از بخش های مختلف منطقه دیدن و نشستی را نیز با مدیرعامل این سازمان خواهم داشت.

چهل نمایشگاه، چهل شهر

ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی ضمن بیان این مطلب که هنر معاصر ایران در چهل سال اخیر رویکردهای متنوعی داشته است گفت: در برگزاری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر قرار بر این شد که بخش هایی از این جشنواره را به شهرستان های دیگر نیز منتقل کنیم.

حقیقی همزمانی این افتتاح با نمایشگاه اتو واگنر را باعث مسرت دانست و افزود: خوشبختانه منطقه آزاد اروند پذیرای بخش های قابل تکثیر جشنواره نظیر عکس، پوستر، تصویرسازی و… به تعداد ۲۶۵ قطعه در موزه هنرهای معاصر آبادان برای نمایش بود.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تاریخ هفت هزار ساله و کهنسال خوزستان خاطرنشان کرد: آبادان که در کنار دو رود بنا شد و بعدها به سبب نفت شهرت پیدا کرد؛ دلیل اصلی زندگی اش زنان و مردان سلحشور این منطقه بوده اند. در کنار قومیت های متفاوت، آبادان یک شهر مهمان پذیر است که مادر تمام این قومیت ها است.

وی همچنین با اشاره به مکان موزه هنرهای معاصر آبادان، مکان ها را صرفا یک کالبد فیزیکی ندانست و آغاز زندگی در آنها را به سبب حضور انسان ها دانست که تمدن را به نمایش می گذارند.
در پایان نیز حاضران در این مراسم از دو نمایشگاه برپا شده در موزه هنرهای معاصر بازدید کردند.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.