در راستای شناسایی، احیا و معرفی آیین و رسومات سنتی استقبال از نوروز؛

آیین سنتی “اود چرشنبه سی” در منطقه آزاد ماکو برگزار شد

در راستای شناسایی، احیا و معرفی آیین و رسومات سنتی استقبال از نوروز در منطقه آزاد ماکو، آیین سنتی اود چرشنبه سی در دومین چهارشنبه اسفند ماه برگزار شد.

به گزارش فرینا،‌ باتلاش جوانان دوستدار میراث فرهنگی و بومگردی قالابوم ماکو برای نخستین بار جوانان دوستدار میراث فرهنگی و بومگردی قالابوم ماکو با همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، دبیرخانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد و همکاری فرمانداری و بخشداری مرکزی شوط، اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستای گردشگری خوک، فرهنگ و ارشاد اسلامی شوط و همچنین مشارکت انجمن های درختکاران جوان ماکو، انجمن شعر و ادب یلدا، بانوان و آقایان هنرمند منطقه اقدام به برپایی و گرامیداشت مراسمی فرهنگی موسوم به اود چرشنبه سی در جوار درختان کهنسال توت روستای خوک برگزار کردند.

یکی از ظرفیت های گسترش و جذب گردشگری منطقه بی شک تلاش در شناسایی، احیا و حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی ابا و اجدادی می باشد که ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان با تاریخی هزاران ساله دارد.

برگزاری این آیین سنتی که ریشه ای هزاران ساله در فرهنگ آذربایجان دارد در احیای اداب و سنن کهن منطقه موثر می باشد که سالها به فراموشی سپرده شده بود و امروز با تلاش بی وقفه جوانان علاقمند منطقه مجددا احیا می شود.

علی خورابلو رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت در این آیین با اشاره به ثبت جهانی نوروز بعنوان میراث ناملموس چندین کشور با راهبری جمهوری اسلامی ایران گفت: احیای مراسمات آیینی به منظور آشنایی مردم با فرهنگ و اندوخته های قدیمی خود که جزو هویت ملی شان است، می تواند ظرفیت گردشگری منطقه را به مراتب بالا ببرد.

اسماعیل محمدزاده یکی از نخبگان فرهنگی اهل روستا و استاد دانشگاه نیز  بعنوان نماینده اهالی با تقدیر از بانیان برنامه و همچنین اداره میراث فرهنگی به بیان گوشه ای از فلسفه چهارشنبه های اسفندماه پرداخته و خاطراتی از آن دوران نقل کرد.

مهدی عبداله زاده مدیر گردشگری منطقه آزاد ماکو و دبیرستاد خدمات سفر نیز از دست اندرکاران مراسم تشکر و برنامه های سنتی را عاملی در راستای توسعه گردشگری دانست.

همچنین فرزین حسین پور از اعضای فعال گروه قالابوم به نمایندگی اعضا با اشاره به اهداف گروه در احیای آیین و سنتهای کهن منطقه از حضور پرشور مردم تقدیر و موفقیت برنامه را مدیون حمایت های برخی دستگاه ها و نیز اعضای گروه دانست.

به گزارش فرینا،‌ شعرخوانی هنرمندان و شعرا، موسیقی سنتی ساز آشیقی و سورنا، آتش افروزی مربوط به مراسم اود چرشنبه سی با اجرای اعضای ملبس به لباس های زیبای آذربایجانی گروه قالابوم و بایاتی خوانی یکی از بانوان هنرمند منطقه از برنامه های جنبی در جهت ایجاد شور و نشاط اجتماعی در مراسم یاد شده بود.

آیین اودچرشنبه سی با پذیرایی شام میهمانان با غذاهای سنتی توسط اهالی و پذیرایی مدیر اقامتگاه بومگردی بوم لک لک ها در کنار مجموعه قاجاری چنگیزخان بیات روستای خوک به پایان رسید.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.