تراز تجاری ٨٠ میلیارد دلاری مناطق آزاد در 5 سال

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در پنج سال گذشته ١١٨ میلیارد دلار کالا از این مناطق صادر و ٣٨ میلیارد دلار واردات داشتیم که بیانگر تراز تجاری ٨٠ میلیارد دلاری است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «مرتضی بانک» یکشنبه در نشست «استراتژی های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت های ایرانی» که در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، افزود: در پنج سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی داشتیم که توسط خود مناطق تامین شد و بخش خصوصی نیز ١٣٠ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرد. 
مشاور رییس جمهوری یادآوری کرد: مناطق آزاد از نظر سرزمینی سه دهم مساحت کشور را پوشش می دهند و در این شرایط کمتر از یک میلیون نفر در این مناطق ساکنند. 
وی افزود: اکنون یک هزار و 607 واحد صنعتی معدنی و کشاورزی در این مناطق فعالیت می کنند و 285 هزار اشتغال وجود دارد. 
به گفته وی، ١٠٠٨ واحد صنعتی خدماتی با 190 هزار اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی فعال است. 

** ریشه بسیاری از مشکلات مناطق آزاد و ویژه 
بانک گفت: نتوانسته‌ایم برخی مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تبیین کنیم و بسیاری از مشکلات حال حاضر مربوط به این موضوع است. 
وی ادامه داد: باید از محتوا و هویت قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حمایت و حفاظت کنیم، همچنین تقویت فرصت ها و مزایای سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات در این منطقه ضروری است. 
وی گفت: مهمترین اقدام برای پیوند میان نیازها و تولیدات، ایجاد بورس بین‌المللی بوده که سرمایه آن توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شد و مکانیسم آن بین المللی و مشارکت آن نیز داخلی و خارجی است. 
به گفته وی، یکی از مسائل مهم در حوزه سرمایه‌گذاری توجه به ریسک و بازده است و به کمک معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توانستیم ریسک محیطی و قانونی را کم کنیم. همچنین هزینه کمتر برای دسترسی به محیط صادرات و ترانزیت همچنین دسترسی به مواد اولیه ارزان تر باعث شده تا هزینه تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کاهش یابد 
وی گفت: نیاز امروز کشور و ملت توسعه و اقتصاد است که یکی از بخش های مهم آن وجود کارآفرینان، سرمایه گذاران و تولید گران در بخش‌های خدماتی و گردشگری است. 
مشاور رئیس جمهوری گفت: برای حمایت از سرمایه گذاران، سیستم اعتبارسنجی پیش بینی شده است که وضعیت سرمایه گذار را مشاهده و بستر معاملات را فراهم می کند. 
به گزارش ایرنا، اجلاس توسعه استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران «طرح انتخاب ملی» با موضوع «بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران تحریم» با حضور «مرتضی بانک » مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «عیسی فرهادی» فرماندار تهران، «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد طحانپور» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. 

برچسب ها : مناطق آزاد
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.