تاثیرگذاری «ساحات» بر صنایع کوچک و متوسط

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاثیرگذاری ساز وکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران (ساحات) بر صنایع کوچک و متوسط بیشتر از صنایع بزرگ خواهد بود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «محسن صالحی نیا» در خاتمه نشست خبری خود افزود: اگر این کانال مالی به نتیجه نهایی برسد، صنایع کوچک و متوسط نیز همچون سایر صنایع می توانند در بحث تامین مواد اولیه، ملزومات، تجهیزات، ماشین آلات، دانش فنی و غیره از مزایای آن استفاده کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: چنانچه این ساز وکار مالی تداوم و توسعه یافته و بتواند کارایی خوبی در زنجیره تامین صنایع مختلف داشته باشد، بطور حتم به ارتقا و توسعه صنایع کوچک و متوسط خواهد انجامید.
روز 12 بهمن ماه امسال وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از راه‌اندازی سازوکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» خبر دادند. بر این اساس سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسئولیت این سازوکار موسوم به INSTEX (ساز و کار حمایت از روابط تجاری) را به عهده خواهند داشت؛ به طوری که پاریس میزبان این ساز وکار مالی است، آلمان مدیریتش را بر عهده دارد و انگلیس مسوول حسابرسی آن خواهد بود.
بر مبنای اعلام مقامات اروپایی ساز و کار راه‌اندازی شده، در مرحله نخست فقط کالاهای بشردوستانه یعنی غذا و دارو را در بر می‌گیرد. اما در مراحل بعدی امکان مبادله همه کالاها و خدماتی که در دسته تحریم‌های آمریکا یا تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند با ایران فراهم خواهد شد.

** افزایش تولید محصولات بهداشتی، سلولزی، غذایی و دارویی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ادامه درباره وضعیت تولید امسال بنگاه های کوچک و متوسط کشور گفت: 55 کالا بطور دائمی از سوی این سازمان رصد می شود که بطور مثال برخی کالاها و تولیدات مرتبط با صنعت خودروسازی به دلیل تاثیرپذیری بیشتر از تحریم های بین المللی، با مشکلات بیشتری مواجه بوده و کاهش تولید داشته اند.
وی ادامه داد: در برخی دیگر از کالاها نظیر مواد بهداشتی، سلولزی، غذایی و دارویی، محدودیت ها سبب شد تا بازار بهتری برای محصولاتشان بیابند و به همین دلیل افزایش تولید داشته اند.
983 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که 561 مورد آن شهرک صنعتی، 412 مورد ناحیه صنعتی و 9 منطقه ویژه صنعتی است.
حدود 43 هزار واحد تحت مدیریت این سازمان مشغول فعالیت هستند که 875 هزار نفر در این واحدها جذب شده و مشغول به کار هستند.

برچسب ها : خودروسازی ساحات
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.