8 / رییس جمهور: از وزیر راه می خواهم تا در سال ۹۹ خط ریلی را به بندر کاسپین برساند

رئیس جمهور افتتاح راه آهن قزوین – رشت را دستاوردی ارزنده برای مردم استان گیلان، ایران و منطقه دانست با بیان ضرورت تسریع در تکمیل این خط ریلی تا انزلی و آستارا تاکید کرد: تکمیل کریدور ریلی جنوب - شمال زنجیره ای از روابط تجاری از شرق تا اروپا ایجاد می کند.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه در آیین افتتاح راه آهن قزوین – رشت با قدردانی از حضور نمایندگی  از کشورهای دوست و همسایه از جمله آذربایجان، پاکستان و عراق اظهارداشت: پروژه راه آهن قزوین - رشت پیچیدگی های فراوان مهندسی داشت ولی به بهترین شکل اجرا شد  و باعث افتخار است که این پروژه بسیار مهم با تمام پیچیدگی‌ها از لحاظ احداث پل و تونل توسط مهندسین ایرانی طراحی و اجرا شده است..

رئیس جمهور اتصال چهارمین استان کشور به راه آهن سراسری و توسعه بنادر را از افتخارات این دولت برشمرد و از وزیر راه خواست تا در سال ۹۹ خط ریلی را به بندر کاسپین برساند.

دکتر روحانی با بیان اینکه بزودی راه آهن ایران و عراق متصل می شود، گفت: راه آهن ایران تا چین متصل شده و پیوند با همسایگان عمیق تر شده است و توسعه ارتباطات ریلی با همسایگان نشانه ای از شکست سیاست تحریم ایران است.

رئیس جمهور افزود: بسیار خوشحالیم که این راه‌آهن می‌تواند یک خط ریلی مهم و راهبردی در منطقه باشد و با امضاء تفاهم‌ها در این مراسم، این خط آهن از رشت به آستارا در مدت زمان کوتاهی ادامه یابد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این خط و اتصال آن به آستارا می‌تواند خلیج فارس را به شمال کشور، منطقه قفقاز، روسیه، شرق و شمال اروپا متصل کند، افزود: این راه‌آهن، شمال – جنوب و همچنین شمال به غرب به حساب می‌آید و توانمندی‌های زیادی برای حمل و نقل بین کشورهای منطقه را دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اجلاس سه‌جانبه با کشورهای روسیه و آذربایجان و بحث و بررسی در خصوص این خط ریلی مهم، ادامه داد: در آن نشست درباره انتقال محموله ها  از طریق این خط ریلی به اروپا و همچنین کشورهای جنوب شرقی ایران و آفریقا بحث و بررسی شد که این راه‌آهن علاوه بر مزایا و رشد اقتصادی ایران و گیلان ره‌آوردهای محیط زیستی بسیاری نیز دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسیر تهران – رشت از طریق خط ریلی 4 ساعت خواهد شد که برای گردشگران، مسافران و حمل و نقل کالاها از اهمیت اساسی برخوردار است، از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به منظور توسعه ریلی در این دولت قدردانی کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: 4 هزار کیلومتر مسیر ریلی در آغاز انقلاب اسلامی با افزایش 3 برابری به 12 هزار کیلومتر رسیده است و در دولت تدبیر و امید نیز طی 5 سال 20 درصد راه‌آهن کشور افزایش داشته است و در طول 2 سال توانستیم چندین استان را به راه‌آهن سراسری کشوری متصل نماییم و ان‌شاء الله در سال آینده نیز با اتصال راه‌آهن بستان‌آباد – تبریز شاهد اتصال پنجمین استان به راه‌آهن سراسری کشور باشیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مسیر ریلی و تقویت بنادر از افتخارات دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: حمل و نقل و قدرت بنادر از اهمیت بسیاری برخوردار است و از لحاظ ظرفیت و جابجایی به بیش از 10 برابر ارتقاء یافته است و از 19 میلیون در اوایل انقلاب اسلامی به بیش از 200 میلیون ظرفیت بار رسیده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه بندر چابهار در جنوب کشور و همچنین بندر کاسپین در شمال ایران از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا با تلاش‌های روزافزون شاهد افتتاح راه‌آهن در سال 99 به بندر کاسپین، انزلی و در مرحله پایانی آستارا باشیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه  در بحث اتصال راه‌آهن نباید تنها به ابعاد اقتصادی آن توجه کرد، بلکه ارتباط ریلی می‌تواند، پیوندهای بین کشورهای منطقه را مستحکم‌تر کند، گفت: اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و به زودی عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت اساسی دارد و همچنین می‌توانیم از طریق کشتی‌های رو رو به سایر کشورها متصل شویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: این حرکت ارزشمند از لحاظ سیاسی برای تقویت رابطه کشورهاست و امروز نه تنها به دریای سیاه و مدیترانه بلکه از طریق راه‌آهن اینچه برون به چین متصل می‌شویم و پیوند جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و جهان مستحکم‌تر می‌شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه این مهم نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مؤثر نیست، خاطر نشان کرد: ملت‌ها و دولت‌های منطقه تصمیم به برادری، دوستی، همسایگی و ارتباط مستحکم‌تر با یکدیگر دارند و آنانی که می‌خواهند در روابط کشورهای منطقه اختلال ایجاد کنند موفق نبوده و نخواهند بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.