چاهکوه، دره ای شگفت انگیز در جزیره عجایب

چاهکوه نام دره ای شگفت انگیز در قسمت شرقی جزیره قشم است که براثر میلیون سال فعالیت طبیعی زمین شناسی به شکلی مافوق هنر دست بشر با منظره هایی بسیار زیبا چشم هر رهگذری را بخود جلب می کند.
این تنگه دارای صخره ها و تندیس های متعددی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری عجیب و شگفت انگیزی به خود گرفته است و به محض ورود به این دره با تندیس هایی روبه رو می شویم که به آنها سه سر نگهبان می گویند.
با گذر از این تندیس ها، چشم بازدید کنندگان به چهار حلقه چاهی می افتد که برای جمع آوری آب های جاری توسط مردم دو روستای چاهو شرقی و غربی حفر شده اند تا محلی برای ذخیره آب باران و منبعی برای ذخیره آب شیرین ساکنان این دو روستا باشد.
با عبور از کنار این چهار حلقه چاه و تندیس ها و حجم های مختلف به دیوارهای مرتفع با اشکالی شگفت انگیز مانند شیارها، خطوط فرسایشی و انواع حفره ها می رسیم که بدون تحسین نمی توان از کنار آن گذشت.
با قدم زدن بیشتر در این سایت ویژه گردشگری جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس، با پدیده های طبیعی گوناگونی مواجه می شوی که به ویژه در هنگامه شب و تاریکی هوا می توانی با نقش های مختلف موجود در این پدیده زمین شناختی، تصاویر و اشکال جدیدی را در ذهن خود خلق کنی. دیوارهای بلند این دره مانع از تماشای آسمان آبی جزیره می شود اما در ساعات غروب، می توانی جلوه زیبایی از رقص ستارگان را در آسمان این بخش از جزیره به تماشا بنشینی.
فاصله دیواره های این دره به مرور که جلو تر می رویم کمتر می شود و عبور از میان آنها برای بازدید کنندگان سخت تر می شود. این دره از چهار طرف چهار تنگه دارد که شکلی مانند یک چهار راه را تشکیل می دهد. اگر از سمت شمال وارد دره شمالی جنوبی شوید به دره ای عریض تر و کم شیب تر به شکل U می رسیم و با پیشروی به سمت جنوب، کاهش عرض و افزایش شیب را حس خواهید کرد تا حدی که در انتها به دره ای می رسیم که شکل V دارد که عبور از آن بسیار سخت است و این تغییر شکل ها حکایت از سیلابی بود این دره شگفت انگیز دارد.
عکس هایی که گردشگران در کنار زیبایی های ویژه خلق شده در دره چاهکوه جزیره قشم می گیرند خاطره زیبای سفر به این جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس را برای یک عمر در آلبوم خاطرات آنان به یادگار می گذارد.
وقتی به تنگه چاهکوه وارد می شوی چنین به نظر می رسد زیبایی های این دره شما را به ماجراجویی دعوت می کند به طوری که به سختی می توانی دل از این پدیده زیبای زمین شناختی برکنی و از آن خارج شوی.
چاهکوه یکی از دلایل مهم نامگذاری قشم به عنوان جزیره عجایب خلیج فارس است چرا که در این پدیده زمین شناختی شیارها، شکاف ها و حفره های عجیب و غریبی وجود دارد که آدمی را به تفکر می اندازد.
با اقدامات خوبی که از سوی سازمان منطقه آزاد قشم طی چهار سال گذشته و در سایت های گردشگری این جزیره ایجاد شده، نگاه سفر به قشم به سمت گردشگری تغییر یافته به طوری که قریب به اتفاق مهمانی که به این منطقه سفر می کنند، بخش مهم دوران ماندگاری خودشان را به تماشای زیبایی های عالم خلقت در این جزیره از جمله دره چاهکوه اختصاص می دهند.
چاهکوه در۷۰ کیلومتری شهر قشم و در حوالی روستای چاهوی شرقی قرار دارد و به دلیل تنوع زیستی و زمین‌شناسی و قدمت آن که به میلیاردها سال می‌رسد از آن به عنوان یکی از ۲۵ ژئوسایت تنها ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم نام برده می شود.
جنگل حرا، غارنمکدان، دره ستاره‌ها، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، دره تندیس ها و غار خربس هم بخش دیگری از ژئوسایت های قشم هستند که مورد توجه گردشگران است.

**گزارش: محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.