نوروز ارس، پنجره ای رو به فرهنگ و هنر

ارس سرزمینی آمیخته با هنر، فرهنگ، طبیعت ، صنعت و تولید منطقه ای که کمتر کسی است در ایران پهناور نامش به گوشش نرسیده باشد، این نام در ایام نوروز بیش از هر زمان دیگری بر زبان ها جاری بوده و این منطقه آزاد مقصد خیل عظیمی از گردشگران داخلی است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری "برنا" در آذربایجان شرقی، توسعه گردشگری پایدار در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس یکی از اصلی ترین اهدافی است که در طی سال های گذشته توسط مدیران ارشد این منطقه پیگیری می شوداز این رو در این سال ها شاهد برگزاری برنامه های متنوعی برای مسافران نوروزی این منطقه هستیم.

اجرای 225 برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی درنوروز ارس



امسال نیز همچون سال های گذشته اجرای برنامه های تفریحی، هنری و گردشگری عید نوروز در این منطقه خود نمایی می کند به طوری که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از اجرای 225 برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در نقاط مختلف این منطقه در ایام نوروز خبر می دهد.
محسن نریمان با اشاره به تمهیدات این منطقه برای رفاه مسافران می گوید: در نوروز 1398 دو قطار رایگان با ظرفیت 1400 نفر روزانه از ساعت هفت صبح از تبریز به جلفا حرکت کرده و ساعت 18:30 بعد از ظهر همان روز مسافران را به تبریز باز می گرداند.

قطار تهران ـ جلفا چارتر می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه اقدام های مورد نیاز برای رونق صنعت گردشگری ارس انجام شده است، اضافه می کند: با توجه به نتایج مثبت راه اندازی قطار رایگان تبریز-جلفا، بزودی قطار تهران ـ جلفا نیز چارتر می شود.
او با بیان اینکه علاقمندی سرمایه گذاران خارجی به فعالیت در ایران و این منطقه بیانگر ارزیابی وضعیت اقتصاد ایران و آینده روشن این حوزه است، می گوید: در سال 1397 بیش از 335 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش گردشگری ارس انجام شده است.

نوآوری ویژگی برجسته برنامه های نوروزی ارس


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار برنا، نوآوری در حوزه گردشگری را از ویژگی های برجسته برنامه های نوروزی ارس عنوان می کند و می گوید: خوشبختانه شاهد رویکرد تعامل گرایانه و نو در عرصه گردشگری در منطقه آزاد ارس هستیم.
مرتضی آبدار، ادامه می دهد: در طی سال های گذشته ارس توانسته است جایگاه خوبی در عرصه گردشگری در کشور داشته باشد به طوری که در عملکرد سال گذشته منطقه آزاد به عنوان منطقه نمونه گردشگری خود را ثابت کرد.
او می افزاید: یکی از مناطقی که در استان آذربایجان شرقی به عنوان پتانسیل های مهم گردشگری مطرح است بحث منطقه آزاد ارس است و خوشبختانه مدیریت منطقه آزاد ارس توجه ویژه ای به این بخش داشته است و شاهد توسعه زیر ساخت های گردشگری در این منطقه هستیم.
وی برگزاری رویداد های فرهنگی ، هنری و ورزشی را در جذب گردشگر و توسعه این منطقه قابل توجه می داند و می گوید: برگزاری نمایشگاه های متعدد صنایع دستی، مسابقات ورزشی در سطح نوجوانان، برگزاری مسابقات بین المللی تیر و کمان، برگزاری تورهای خبرنگاران خارجی و بخصوص برنامه های مفرح در ایام نوروزی از اقدامات قابل تقدیری است که در ارس برگزار شده و ادامه دارد.
آبدار، با اشاره به ورود منطقه آزاد ارس به موضوع بوم گردی نیز می گوید: برخورداری منطقه آزاد ارس از مناطق بکر طبیعی که دارای جاذبه‌های تاریخی نیز هستند باعث شده تا این منطقه استعدادهای زیادی را در حوزه گردشگری روستایی داشته باشد و در این بین توجه به بوم گردی در این منطقه می تواند در توسعه مناطق روستایی حایز اهمیت باشد.

بخش خصوصی متولی اصلی برنامه های نوروزی ارس



معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز در گفت و گو با خبرنگار برنا در خصوص برنامه های نوروزی ارس می گوید: امسال بخش عمده برنامه‌های نوروزی توسط بخش خصوصی اجرا می شود به طوری که بالای ۷۰ درصد برنامه ها به انجمن ها،تشکل ها و مجموعه های فرهنگی هنری واگذار شده است.
یوسف داداش زاده، ادامه می دهد: تمام هدف ما این است که مدیریت گردشگری را در منطقه آزاد ارس به فعالین حوزه واگذار کنیم و منطقه آزاد ارس در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری‌های کلان حضور داشته باشد.
او با اشاره به تمرکز ویژه منطقه آزاد ارس به موضوع گردشگری می افزاید: بحث گردشگری مبحث بسیار مهمی در اقتصاد است که اخیراً اقتصاددانان نیز به این نتیجه رسیده اند که اقتصاد بدون نفت با تکیه بر صنعت گردشگری است که می تواند محقق شود.
داداش زاده توجه ویژه به مسائل گردشگری در اقتصاد مقاومتی را نیز یادآور می شود و می گوید: در مباحث اقتصاد مقاومتی تاکید بر این مهم است که بتوانیم از تمام ظرفیت های موجود به نحو شایسته ای استفاده کنیم ودر این بین استفاده از مزیت های حوزه گردشگری موضوعی است که در منطقه آزاد ارس به شکل ویژه ای مورد تاکید قرار گرفته است.
او صاحبان توسعه گردشگری را مردم می داند و می افزاید: اگر بخواهیم ایرانی ترین کالای ایران را نام ببریم گردشگری است چرا که هیچگونه وابستگی ندارد و ما می‌توانیم در بحث توسعه پایدار به این موضوع توجه داشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه مهمترین رویکرد مناطق آزاد تمرین اقتصاد آزاد در کشور است می گوید: مناطق آزاد در راستای هم پیوندی اقتصاد بین المللی و ملی و حرکت در این مسیر راه طولانی پیش رو دارند و در این بین توجه به بخش خصوصی و نقش آفرینی فعالان بخش خصوصی در مباحث اقتصاد آزاد مورد تاکید است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری و توجه به زیر ساخت های مورد نیاز در منطقه آزاد ارس می گوید: ما در این طرح زنجیره ارزش گردشگری را مشخص کردیم و ضمن شناسایی تمامی ذی نفعان بهترین های حوزه فرهنگ و هنر را گردهم می آوریم تا بتوانیم پتانسیل های فعلی را تبدیل به ارزش کرده و ارزش آفرینی کنیم.
داداش زاده ادامه می‌دهد: موفقیت ما منوط به استفاده از بخش خصوصی به عنوان یکی از مولفه‌های تکمیل زنجیره ارزش است و در این بین توسعه اقامتگاه‌ها در منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از مسائل زیربنایی در بحث های گردشگری است که در همین راستا طراحی بسته های تشویقی و ارایه تسهیلات ویژه در دستور کار منطقه آزاد ارس قرار گرفت و امروز با همدلی و همراهی تمامی متولیان امر شاهد افزایش ظرفیت اقامتگاه ها در منطقه آزاد ارس هستیم و منطقه آزاد ارس در ایام نوروز با 45 هتل، هتل آپارتمان، مهمانسرا، خانه مسافر و اقامتگاه بوم گردی، 493 اتاق و هزار و 413 تخت و همچنین مراکز فرهنگی و ورزشی و کمپ های اقامت چادری سعی در تامین نیاز گردشگران دارد.
او اغلب گردشگران منطقه آزاد را بازدیدکنندگان روزانه عنوان می‌کند و می‌گوید: بازدید میهمانان از محدوده منطقه آزاد ارس در طی سال گذشته به میلیون ها نفر رسید به طوری که گیت های ورودی ارس که مجهز به دوربین پلاک خوان هستند در ایام نوروز سال گذشته پلاک ۸۷۴ هزار دستگاه را ثبت کردند و ۴ میلیون و ۵۲ هزار نفر از محدوده منطقه آزاد ارس بازدید کرده بودند.
داداش زاده از پیش بینی های صورت گرفته در خصوص افزایش میهمانان نوروزی ارس خبر می دهد و می افزاید: متصل بودن ارس به سرزمین اصلی و فاصله بسیار نزدیک این منطقه با شهر تبریز یکی از مزیت های اصلی این منطقه به شمار می‌رود به طوری که دیگر مناطق آزاد از این مزیت برخوردار نیستند و ما انتظار داریم که امسال شاهد حضور گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشورمان در منطقه آزاد ارس باشیم.
امسال برنامه های نوروزی ارس با مراسم تحویل سال و نورافشانی آغاز شد و طی روزهای آتی برنامه هایی همچون جشن عیدانه، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی ، جشنواره عشایری، موسیقی محلی ، مسابقات قایقرانی، طبیعت گردی، مسابقات بومی و محلی ، نمایش سیار عروسکی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه مجسمه های فلزی، پیاده راه هنر، سیرک امپراطور، موسیقی عاشقی و آیین های نوروزی ، مسابقه پینت بال ارس، مسابقه پرواز های هوایی ارس، مسابقه پرش اسب از روی موانع ، نمایشگاه خودرو های کلاسیک، پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور و ... ادامه خواهد داشت.
از آنجایی که گردشگری به عنوان یکی از راهکارهایی است که توان جذب سرمایه های داخلی و خارجی و به پیروی از آن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع انسانی را به دنبال دارد امید می رود تا با همکاری تمامی ذی نفعان و متولیان امر شاهد میزبانی شایسته ارس از گردشگران و مسافران نوروزی باشیم.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.