سواحل مکران امتیازی ممتاز برای رونق اقتصادی کشور

بندرچابهار هم از نظر ظرفیت پذیرش کشتی‌های غول پیکر دنیا و هم از نظر تخلیه انواع و اقسام کالاها، یکی از مهمترین بنادر کشور و منطقه است که با شکل‌گیری رنجیره‌‎ی ریلی و جاده‌ای آن نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیستان و بلوچستان با داشتن 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان که معروف به سواحل مکران است و به علت دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات کشور با سایر کشورهای منطقه دارد.
توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری درباره سرعت بخشیدن به توسعه سواحل مکران که برگ برنده ایران در تجارت جهانی است اهمیت ویژه این منطقه را برای رونق اقتصادی کشور بیان می‌کند.

سواحل مکران برگ برنده ایران در تجارت جهانی

بندر چابهار مهمترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است که به علت دارا بودن آب‌های عمیق، شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری گسترده‌ای را دارد.
رییس بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان می‌گوید: بندرچابهار هم از نظر ظرفیت پذیرش کشتی‌های غول پیکر دنیا و هم از نظر تخلیه انواع و اقسام کالاها، یکی از مهمترین بنادر کشور و منطقه است که با شکل‌گیری رنجیره‌‎ی ریلی و جاده‌ای آن نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا می‌کند.
آقایی با اشاره به اینکه این بندر می‌تواند بازارهای آسیانه میانه و قفقاز را به هم متصل کند، می‌افزاید: در گام اول انقلاب با راه اندازی فاز اول توسعه بندرچابهار اسکله‌های این بندر بیش از 2 و نیم کیلومتر توسعه فیزیکی یافته و ظرفیت صادرات و واردات این بندر از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافته است.
وی می‌گوید: با راه اندازی فازهای 2، 3، 4 و 5 این بندر ظرفیت صادرات و واردات بندرچابهار تا 82 میلیون تن ارتقا می‌یابد.
شمس رییس گمرک چابهار با اشاره به هوشمندسازی عملیات گمرک کشور می‌‎گوید: گمرک چابهار و اسکله‌های شهیدرجایی و شهیدکلانتری هم برای سهولت ترخیص و ترانزیت کالا، مجهز به سیستم کدخواه شدند که شماره و پلاک‌های پمپ‌های کالاهای گمرکی را می‌خواند و ترخیص کالا را روانتر کرده است.

منطقه آزاد چابهار چه تاثیری در سرعت بخشیدن توسعه سواحل مکران دارد؟

رییس منطقه آزاد، تجاری و صنعتی چابهار در این باره می‌گوید: تصویب منطقه آزاد چابهار یکی از مهمترین دستاوردهای گام نخست انقلاب است که 30 هزار شغل در این منطقه ایجاد کرده است.
کردی می‌افزاید: از مهمترین طرح‌های منطقه آزاد چابهار در گام دوم انقلاب پروژه پتروشیمی و فولاد چابهار است که ظرفیتی بالغ بر تولید 20 میلیون تن محصولات پتروشیمی و 10 میلیون تن فولاد دارد.
وی با اشاره به اینکه محصولات این واحد تولیدی 100 درصد صادراتی است، می‌گوید: پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از 30 درصد است که تا پایان سال 98 و نیمه اول سال 99 اولین مجموعه این واحد تولیدی (متانول پتروشیمی) به بهره برداری می‌رسد.

قابلیت‌های بندرچابهار در بحث شیلات

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: بندرچابهار با 24 هزار صیاد و 2 هزار و 400 لنچ و قایق چوبی و فایبرگلاس در 3 سال اخیر رتبه اول صیادی را در کشور کسب کرده است و با صید 20 هزار تن ماهی در سال 75 درصد ماهیِ کارخانه‌های تن ماهیِ کشور را تامین می‌کند.
میرمرادزهی با اشاره به استفاده از روش لانگ‌لاین (صید فراساحل) در سواحل مکران، می‌افزاید: با این روش هم کیفیت محصولات صیادی بالا می‌رود و هم محصولات بیشتری از دریا صید می‌شود.
وی با بیان اینکه صیادان بندرچابهار با روش صید لانگ‌لاین می‌توانند آبزیان غیر ماکولی مثل جلبک، خیاردریایی، حلزون و صدف را هم از دریا عمان صید کنند، می‌گوید: قرار است با اجرای گام دوم انقلاب این آبزیان به کشورهای دیگر صادر شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر 113 هزار نفر در شیلات این بندر مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: ظرفیت اشتغال این بندر 300 هزار نفر است که باید در گام دوم انقلاب به آن برسیم.
میرمراد زهی صادرات آبزیان غیرماکول، فعال سازی 42 هزار سایت پرورش میگو و راه اندازی سایت گواتر ـ رودیک را از جمله طرح‌های بندرچابهار در گام دوم انقلاب بیان کرد.

نقش رونق گردشگری چابهار در تقویت اقتصاد منطقه

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار می‌گوید: شهرستان چابهار معروف به بهشت جنوب کشور است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی از جمله کوه های مینیاتوری، تالاب لیپار، کوه گل فشان بندر تنگ، بندر گواتر، خلیج پزم، منطقه حفاظت شده گاندو و ... را در خود جای داده است.
بلوچ‌زهی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی از منطقه آزاد و بندرچابهار دیدن می‌کنند، می‌افزاید: استفاده از توان و ظرفیت جوامع محلی و عزم مسئولان دولتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق زیبا نقش موثری در رونق اقتصادی منطقه دارد.
وی همچنین می‌گوید: با رونق گردشگری صنایع دستی روستائیان هم رونق بیشتری می‌گیرد.
برگ برنده ایران در تجارت جهانی برای رونق اقتصادی کشور تنها در صورتی می‌تواند کشور را از وابستگی به بیگانگان ایمن کند که:
1ـ زیر ساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت کالا در سیستان و بلوچستان تکمیل شود.
2ـ بنادر چابهار توسعه یابند و 4 فاز دیگر بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و راه اندازی شود.
3ـ پژوه پتروشیمی و فولاد منطقه آزاد چابهار تکمیل و راه اندازی شود.
4ـ برای راه اندازی صنعت توریسم در جنوب سیستان و بلوچستان آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در بندرچابهار جدی گرفته شود.

** نویسنده: محمد ایرانمنش زرندی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.