افزایش زیرساخت های گردشگری در ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از افزایش قابل توجه زیرساخت های گردشگری در این منطقه آزاد طی سال 97 در مقایسه با سال قبل از آن، خبر داد.

به گزارش فرینا، محسن نریمان گفت: تعداد هتل های فعال در منطقه آزاد ارس در سال 96 تنها سه واحد بود اما در پایان سال 97 این عدد به هفت رسید.
نریمان افزود: تعداد «هتل آپارتمان ها» و «مهمانسراها و مهمانپذیرهای فعال» در منطقه آزاد ارس نیز به ترتیب از سه و هفت واحد در سال 96 به چهار و هشت واحد رسیدند.
وی، رشد تعداد «خانه مسافر» و «اقامتگاه های بوم گردی» در ارس را خیره کننده خواند و گفت: تعداد 13 واحد خانه مسافر(کاشانۀ مهمان) فعال در سال 96 به 21 واحد و تعداد یک واحد اقامتگاه بوم گردی فعال در سال 96 به پنج واحد در پایان سال افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل سازمان منطفه آزاد ارس افزود: در مجموع، تعداد اتاق های مراکز اقامتی ارس با 132 واحد رشد به عدد 493 و تعداد تخت ها، با 320 واحد افزایش به عدد 1413، در بازۀ زمانی یکساله رسید.

افزایش فرصت های شغلی

نریمان به ارتباط مستقیم ارتقای شاخص های مرتبط با زیرساخت های گردشگری با توسعۀ اشتغالزایی هم اشاره کرد و گفت: با توسعۀ زیرساخت های گردشگری در طول سال 97، تعداد 115 فرصت شغلیِ بیشتر در مقایسه با فرصت های شغلیِ به وجود آمده در سال 96، ایجاد شد تا تعداد شاغلان بخش گردشگری ارس که به صورت مستقیم در این حوزه اشتغال دارند، در پایان سال گذشته 361 نفر باشد.
وی همچنین حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش گردشگری ارس در سال گذشته را 335 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این موفقیت زمانی پراهمیت تر می شود که بدانیم حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش گردشگری ارس طی سال 96 میزان 158 میلیارد ریال بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس علاقه مندی به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ارس را خوشحال کننده توصیف کرد و گفت: در همین راستا پارسال 9 مجوز اصولی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ارس صادر شد و این در حالیست که تعداد محوزهای اصولی صادره در بخش سرمایه گذاری گردشگری ارس در سال قبل از آن، فقط 5 فقره بود.

نیروی انسانی آموزش دیده

نریمان، افزایش تعداد نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه های مرتبط را یادآور شد و افزود: نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه گردشگری از 245 نفرِ دو سال قبل به 290 نفر در سال گذشته رسید ضمن اینکه نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه صنایع دستی از 42 نفر به 65 نفر و نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه میراث فرهنگی از 10 نفر به 21 نفر ارتقاء پیدا کرد.
وی همچنین گفت: در پایان سال گذشته تعداد 5 ژئوسایت ژئوپارک ارس بهسازی شده بود و این در حالی است که در سال 96 تعداد ژئوسایت های بهسازی شدۀ ژئوپارک ارس فقط یک ژئوسایت بود.
مدیرعامل سازمان منطفه آزاد ارس، تعداد موزه های روستایی فعال و تعداد اماکن باززنده سازی شده و فعال در سال 97 را به ترتیب 2 و 6 واحد اعلام و یادآوری کرد: در سال 96 تعداد موزه های روستایی فعال و تعداد اماکن باززنده سازی شده ارس به ترتیب 1 و 5 واحد بود.
نریمان دربارۀ دفاتر خدمات مسافرتی نیز گفت: تعداد این دفاتر از 4 واحد در سال 96 به 6 واحد در سال گذشته رسید.
وی، رشد تشکل های فعال حوزه گردشگری در ارس، در سال 97 در مقایسه با سال 96 را هم یادآوری کرد و افزود: این دفاتر از 2 واحد در سال 96 به 4 واحد در پایان سال گذشته افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل سازمان منطفه آزاد ارس ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ارس ظرف سال گذشته در سه نمایشگاه گردشگری داخلی و خارجی شرکت و قابلیت های گردشگری این منطقه آزاد را معرفی کرد که رشدی دو برابری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، نشان می دهد.

رشد گردشگران خارجی و داخلی

نریمان، تعداد گردشگران خارجی ورودی از مبادی مرزی به این منطقه آزاد در طول سال 97 را 286 هزار و 247 نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در همین سال تعداد گردشگران خارجیِ با حداقل یک شب اقامت در ارس 215 هزار و 817 نفر بوده است.
وی با ابراز رضایت از رشد ورود و اقامت گردشگران خارجی به ارس گفت: گردشگران خارجی ورودی از مبادی مرزی به ارس در سال 96 تعداد 230 هزار و 365 نفر بودند و فقط سه هزار و 43 نفر از آنها حداقل یک شب اقامت در ارس داشته اند که مقایسه این اعداد با آمار پارسال به خوبی از یک تحول بزرگ حکایت می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اضافه کرد: این موفقیت برای شاخص گردشگران داخلی هم تکرار شد، به طوری که 136 هزار و 967 نفر گردشگر داخلی که در طول سال 96، حداقل یک شب اقامت در ارس داشته اند با رشدی قابل توجه به 215 هزار و 817 نفر در سال گذشته رسیده است.
نریمان افزود: تعداد بازدیدکنندگان از منطقه آزاد ارس طی سال 96، بر اساس آمار ترددشمارها 9 میلیون و 774 هزار و 169 نفر بود که این عدد در سال 97 به 10 میلیون و 547 هزار و 324 نفر افزایش یافت.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.