اتحادیه مناطق آزاد کشورهای اسلامی تشکیل شود

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تشکیل اتحادیه مناطق آزاد کشورهای اسلامی برای رشد و گسترش تعاملات و همچنین توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در دنیا موثر است.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک روز یکشنبه در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ١4١4 شمسی افزود: در جهان امروز مولفه های متعددی جهت ارتقا قدرت و توانمندی نظیر شناخت دنیای کنونی و آینده وجود دارد و فراهم سازی این قدرت برای خلق یک آینده بهتر ضروری است. 
وی افزود: علم و دانش، فناوری، تکنولوژی، وحدت، اقتصاد و فرهنگ، هریک از جمله مولفه های قدرت به شمار می‌رود. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این‌که جهان امروز مولد علم است، گفت: اگر از هریک از عناصر علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... عدول شود، این قدرت و استقامت کاهش پیدا می‌کند. 
مرتضی بانک افزود: افزایش هریک از مولفه های قدرت برای جهان اسلام تاثیرگذاری در مقابل مخالفان و اعمال ایده های نوین در سایه وحدت را افزایش می دهد. 
وی افزود: در حال حاضر ایران با ١5 کشور منطقه که عمده آن ها نیز مسلمان هستند، همسایه است و این مسئله یک موقعیت جغرافیایی ویژه را برای ایجاد هژمونی بین مناطق آزاد کشور به صورت جدی فراهم کرده است.
به عقیده مشاور رییس جمهور این مهم زمینه ساز رشد و گسترش روابط بین المللی است. 
مرتضی بانک تاکید کرد: جهان اسلام توانمندی اثرگذاری در دنیا و الگوسازی را دارد؛ کشورهای مهم جهان اسلام همچون ایران، ترکیه و مصر با ارتقای دانش و فرهنگ و... باید جوامع بشری را به سعادت رهنمون سازند. 
وی افزود: مناطق آزاد کشور نیز در زمینه گردشگری با تشکیل شبکه شهرهای خلاق اسلامی، افزایش حجم مبادلات با مسلمین، گردشگری سلامت، مناطق آزاد مشترک و باشگاه سرمایه گذاران باید ارتباطات خود را توسعه بخشند.
مشاور رییس جمهور گفت: فرهنگ، علم، دانش و اقتصاد می توانند جهان اسلام را به جهانی که می تواند ایده های نو را در سایه وحدت انسجام و قدرت فرهنگ سازی و اعمال عملیات فرهنگی هدایت کند تبدیل کند. 
مرتضی بانک با اشاره به اینکه در جهان فعلی و در جهان آینده به طور طبیعی مولفه های مختلفی برای قدرت وجود دارد گفت: مبنای آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» فراهم کردن قدرت، استطاعت و ایجاد امکانات است. این آیه به قدرت ها اشاره می کند نه چپاول. اما مولفه هایی که قدرت و قوت را ایجاد می کنند بسیار گسترده و عمیق هستند. یکی از مهم ترین مسائلی که برای فراهم کردن مولفه هایی برای شناخت قوت لازم است شناخت ما از جهان معاصر و شناخت از دنیای امروز و دنیای آینده است.
وی ادامه داد: تمام مولفه هایی که برای ایجاد آینده بشر و برای زندگی و زیست اوست عمده موضوعاتی است که در این آیه به آن اشاره شده است. یعنی فراهم کردن قوت برای آینده ای بهتر. یعنی اینکه بتوانیم با مخالفین و با کسانی که در صف مقابل ما قرار دارند با نقطه ای ارزشمند و اثرگذار صحبت کنیم و آینده را بسازیم.
مشاور رییس جمهور تصریح کرد: این قدرت، مولفه های مختلفی دارد از جمله دانش، تکنولوژی، فرهنگ، اقتصاد، انسجام، وحدت و بسیاری از عناصری که می تواند آن را عملیاتی کند و برای زندگی بهتر در نظر بگیرید.
مرتضی بانک گفت: در این چارچوب، جهانی که با آن روبرو هستیم مولد علم است و بسیاری از مفاهیم و عناصر فرهنگ خودش را به جوامع دیگر منتقل می کند. پس طبیعی است در این حوزه نمی توان به تقابل با علم رفت بلکه باید علم، دانش و تکنولوژی را در اختیار گرفت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: فرهنگ، علم، دانش و اقتصاد همه این عوامل می تواند جهان اسلامی را به جهانی که ایده های نو را در سایه وحدت انسجام و قدرت، فرهنگ سازی و اعمال عملیات فرهنگی هدایت کند مناسب تر و اثر گذار تر باشد.
گفتنی است؛ همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی با سخنرانی شخصیت های برجسته داخلی و خارجی و با حضور سفرای کشورهای اسلامی در هشتم و نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.