بزرگداشت روز کارگر در منطقه آزاد اروند

اول ماه مه برابر بر 11 اردیبهشت ماه در سراسر دنیا به عنوان روز جهانی کارگر شناخته می شود؛ روزی که در آن به جامعه کارگری ارج نهاده و از این قشر زحمتکش تقدیر می شود.

به گزارش فرینا؛ امسال روز کارگر در آبادان و خرمشهر متفاوت تر از سال های پیشین برگزار شد. سازمان منطقه آزاد اروند با همبستگی واحدهای صنعتی در یک مراسم واحد و ویژه ضمن پاسداشت این روز از ۶۰کارگر نمونه تقدیر بعمل آورد.

در این مراسم که در تالار مهر آبادان برگزار شد؛ اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و آقایان عامر کعبی و جلیل مختار دو تن از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با همراهی جمع کثیری از معاونت ها و مدیران این سازمان و دیگر نهادها و همچنین قربان درویشی دبیر اجرایی خانه کارگران خوزستان؛ حضور داشتند.

مسعود نژاد حلافی مدیرکار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد اروند بعنوان اولین سخران این همایش از تأکید معاونت سرمایه گذاری این سازمان بر هر چه بهتر برگزاری روز جهانی کارگر در سال ۹۸ خبر داد و گفت: از آنجایی که سازمان منطقه آزاد اروند نگاه ویژه ای به قشر کارگر بعنوان یک سرمایه بزرگ در توسعه منطقه دارد، برعکس هر سال که ادارات، نهادها و واحدهای صنعتی بصورت جزیره ای این روز را جشن می گرفتند، امسال و با تأکید سیدعلی موسوی برای اولین بار به شکل یکپارچه این همایش برگزار شد که قطعا اتفاق بسیار میمونی برای منطقه خواهد بود.

دبیر اجرایی خانه کارگران خوزستان نیز ضمن ابراز خرسندی از اینکه پس از سالها غیرفعال بودن خانه کارگر در شهرستان آبادان؛ شهری که سابقه زیادی در تشکل های کارگری داشته، امروز شاهد این همایش در روز کارگر هستیم؛ افزود: اگر بخواهیم اقتصاد پویا شود باید به سرمایه و نیروی انسانی بطور یکسان بپردازیم. وجود قانون کار مانعی برای جذب سرمایه گذار نیست.

قربان درویشی با بیان این موضوع که تا زمان اصلاح قانون کار به دنبال ایجاد کمیته سه جانبه متشکل از دولت، کارگر و کارفما هستند افزود: باید در نشست های مختلف درباره مشکلات و چالش ها به بحث و بررسی و تبادل نظر پرداخته شود و برای آنها تصمیم سازی شود تا کارگران به حق و حقوقشان برسند و وضعیتشان سر و سامان گیرد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه توانسته ایم از وزارت علوم مجوز برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت را برای آموزش کارگران گرفته و تفاهمنامه هایی نیز با کشورهای همسایه منعقد کنیم.

درویشی از دوگانگی قانون کار در منطقه گلایه مند بود و همچنین معتقد بود خدماتی را که در حوزه رفاهی به دو میلیون و ششصد نفر در حال حاضر می دهند، دیگر ارگان ها و حتی سازمان منطقه آزاد اروند می تواند به کارگران ارائه دهند؛ چرا که اگر کارگر در رفاه نباشد این عدم رضایت به صنعت نیز منتقل شده و لذا همین امر ثابت می کند می بایست آرامش، رفاه و تعادل را در صنعت ایجاد کنیم.

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبادان به تنهایی دارای ظرفیت های بالایی همچون پالایشگاه، پتروشیمی، بندر و سازمان منطقه آزاد اروند است افزود: این منطقه با وجود تمامی ظرفیت های نام برده شده بدون جامعه کارگری امکان رشد و رسیدن به اهداف را نخواهد داشت .

کعبی بحث حقوق و دستمزد و مطا لبات کارگری را در دستور کار مجلس عنوان کرد و گفت: در کمسیون اجتماعی مجلس به طور مستمر کار به کارگروه های کارشناسی ارجاع داده می شود و این موضوع ادامه دار خواهد بود با این هدف که در کمیته های کارشناسی آنچه که بتواند به جامعه کارگری کمک کند اجرایی شود؛ با توجه به لایحه بودجه سال ۹۸دولت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق را داد اما متأسفانه حداقل حقوق هایی که در سطح جامعه با آن روبه رو هستیم مربوط به قشر توانمند و ارزشمند طبقه کارگر است که ما در شورای عالی کار بحث افزایش حداکثر منابع مالی که برای جامعه کارگری در اختیار است را نیز دنبال کردیم، امیدواریم با همتی که در نمایندگان مجلس جهت دفاع از جامعه کار وجود دارد و همچنین با گزارش هایی که نمایندگان کارگران ارائه می دهند؛ بتوانیم بهترین امکانات را برای کارگران شریف فراهم کنیم.

جلیل مختار دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تبریک روز کارگر و تشکر از بانیان این همایش گفت: همانطور که می دانید طبق ماده ۶۳ قانون اساسی اهمیت این روز تا اندازه ای است که این روز را تعطیل رسمی در قانون کار کشور اعلام کرده اند.

مختار با بیان این موضوع که منطقه آزاد اروند با بیش از ۱۱۰ هزار نفر جامعه کارگری، بعنوان بزرگترین منطقه آزاد تجاری، صنعتی محسوب می شود تصریح کرد: این منطقه با داشتن ظرفیت های بالفعل و بالقوه اقتصادی و تجاری و موقعیت استراتژیک منطقه و بنا به اهمیت و ضرورت، توجه خاص به جامعه کارگری را ایجاب می کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: طی دوسالی که در کمیسیون اجتماعی مجلس بعنوان خادم مردم حضور داشتم، شاهد چالش هایی بوده ام که بعضا ناشی از خلاء قانونی که در خصوص قانون کار مناطق آزاد وجود دارد بوده که در بعضی مواقع حتی این قانون به شکلی تصویب شده که برای جذب سرمایه گذار از کارگران مایه گذاشته شده و یقینا این بزرگترین اجحافی است که به جامعه کارگری شده است؛ از همین روی با جدیت تمام به دنبال این هستیم که این چالش ها را کاهش داده و به حداقل برسانیم.

اما نماینده کارگران نیز با زبان کارگری که به گفته خودش زبان تلخی است از مسائل معیشتی، این قشر زحمتکش و مصائب و مشکلات آنان گفت و از تمامی مسئولین حاضر در همایش درخواست کرد تا فکری به حال جامعه کارگری منطقه بکنند.

و اما این روز، یادمان اعتراضات منسجم کارگران آمریکایی است که برای اولین‌بار در روز ۱ مه ۱۸۶۸ فراخوان اعتصاب سراسری دادند. خواست آن‌ها روزی ۸ ساعت کار به جای ۱۴ ساعت بود. از آن روز تا کنون ده‌ها سال است که به این مناسبت و در این روز، در کشورهای مختلف (به استثنای ایالات متحده، کانادا و چند کشور کوچک) مراسم ویژه برگزار می‌شود. ایالات متحده و کانادا نخستین دوشنبه هر سپتامبر (شهریور ماه) را به عنوان «روز کارگر» برگزار می‌کنند.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.