آموزش در منطقه آزاد اروند سنگ بنای توسعه پایدار محسوب می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: محوریت فرهنگ و اهمیت به آموزش و تعلیم و تربیت در منطقه آزاد اروند، سنگ بنای توسعه پایدار محسوب می شود.

به گزارش فرینا؛ مراسم بزرگداشت مقام معلم با حضور جمع کثیری از مسئولین محلی، معاونین و مدیران این سازمان برگزار و از ۸۶ معلم نمونه، ۶۷ نفر از عوامل اجرایی مدارس و ۱۷۹ فرهنگی بازنشسته به پاس سالهای خدماتشان تقدیر بعمل آمد.

اسماعیل زمانی در این مراسم با تأکید بر امر آموزش که سنگ زیرین بنای توسعه پایدار در منطقه محسوب می شود گفت: نگاه سازمان منطقه آزاد اروند به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، یک زیرساخت اساسی برای توسعه است که از ابتدای ورود به این سازمان همواره هدف اصلی این بود که زیرساخت ها را تعیین و تکلیف کرده که در نهایت دو زیرساخت سخت و نرم مشخص شدند.

زمانی زیرساخت های سخت را راه ها، جاده ها، فرودگاه و… دانست و زیرساخت های نرم را عمدتا فرهنگی که زیربناهای اساسی توسعه هستند.

وی گفت: تحقق توسعه بدون زیرساخت های انسانی محال است چرا که اساسی ترین محور توسعه تمدنی، توسعه انسانی است که محور آن نیز توسعه فرهنگی، آموزش و تعلیم و تربیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اشاره به این مطلب که همه جوامع بشری در طول تاریخ زمانی توانسته اند توسعه پیدا کنند که بتوانند در حوزه فرهنگ، آموزش و تعلیم و تربیت موفق عمل کنند؛ افزود: تمدن با توسعه انسانی تحقق پیدا می کند؛ سنگ بنای این توسعه نیز آموزش و تعلیم و تربیت است ولاغیر؛ به همین دلیل هم است که نقش معلم، نقش بسیار تعیین کننده ای است.

زمانی گفت: در حوزه برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت بعنوان اصلی ترین زیرساخت و شاخص توسعه تمدن؛ همواره بشر با برنامه ریزی های ایده آلی طرف بوده چرا که می خواسته هر چه زودتر به توسعه دسترسی پیدا کند از همین روی در این حوزه آرمانی فکر کرده است که به نوبه خود موضوع بدی نیست؛ اما در عمل باید توان این را داشته باشیم که این آرمان ها را تحقق بخشیم و در آنها متوقف نشویم؛ به همین خاطر است که در برنامه ریزی امر توسعه منطقه آزاد اروند در هیأت مدیره به این نتیجه رسیده ایم که باید بنیادهای توسعه را در حوزه آموزش و بهداشت که ساخت و ساز تمدن همواره بر پایه آنها شکل می گیرد و نیروی انسانی سالم و کارآمد برای جامعه تأمین می کند، سرمایه گذاری اساسی کنیم.

وی افزود: در همین راستا با مدیران مربوطه مذاکره کرده و به این نتیجه رسیدیم طبق ظرفیتی که در قانون مناطق آزاد وجود دارد شورای عالی برنامه ریزی آموزشی منطقه آزاد اروند را سامان دهیم و در این راه از صاحب نظران و مدیران دعوت بعمل آوردیم و برای این شورا دبیرخانه ای نیز تعریف کردیم که مشتمل بر فرمانداران و روسای آموزش پرورش، کارشناسان و…بودند که سرانجام تبدیل به یک نهاد سازماندهی شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند از هزینه هایی که در حد توان این سازمان و در اجرای پروژه مذکور تقبل کرده اند خبر داد و گفت: متأسفانه در سال گذشته اندکی با مشکل مالی مواجه شدیم که آن هم ناشی از پاره ای مشکلات عمومی که در اقتصاد کشور بوجود آمده بود که ما نیز متأثر از آن هستیم و به تبع آن یکسری از امکانات مالی مان کم شده که قطعا باید از منابع دیگری آن را تأمین کنیم.
زمانی اضافه کرد: هرچقدر هم که درآمدمان کم شود آثارش بیشتر در حوزه های عمرانی نمود پیدا خواهد؛ زیرا تلاش ما بر این است که دو حوزه آموزش و بهداشت کم ترین آسیب را به لحاظ مشکلات مالی پیش آمده متحمل شوند و بتوانند راه بنیادین خود را ادامه دهند.

زمانی این موضوع را محوریت فرهنگ و اهمیت آموزش و تعلیم و تربیت در منطقه آزاد اروند را بعنوان سنگ بنای توسعه پایدار دانست که به هیچ وجه نباید نسبت به آن کوتاه بیاییم .

وی تأکید کرد: این سنگ بنای اساسی یک محور انسانی اصلی به نام معلم نیز دارد که اجرا کننده نهایی است که تجسم اجرای برنامه ها و تحقق فرهنگ و تعلیم و تربیت نسلی است که به آن سپرده شده است.

زمانی به این نکته اشاره کرد که برای رسیدن به هدف اصلی، شخص معلم باید فرهیخته باشد و به لحاظ اقتصادی تأمین شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در همین راستا تصریح کرد: به لحاظ آمار کمی معلمین که بسیار زیاد است، یکی از اصلی ترین بودجه ها ی کشور بودجه آموزش و پرورش می باشد که دولت نیز سعی می شود بیشترین نیازمندی های این قشر را تأمین کنند در این میان امیدواریم مجلس، دستگاه های قانون گذار و دستگاه هایی که تأمین بودجه و منابع مالی بر عهده آنها است بتوانند به تعهدات شان در حوزه آموزش و پرورش عمل بکنند؛ ما نیز در منطقه آزاد اروند از آن جهت که به آموزش بعنوان سنگ بنای توسعه نگاه می کنیم؛ در حد توان برای محور این توسعه که معلمان و اساتید هستند مایه خواهیم گذاشت که در اولین گام قراردادی تنظیم فی مابین دانشگاه ها ی شهید چمران، علوم و فنون دریایی خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند و آموش پرورش های منطقه بسته شد تا معلم های که در مقطع کارشناسی هستند با هزینه این سازمان کارشناسی ارشد را طی کنند با این تعهد که در منطقه بمانند
اسماعیل زمانی پایه اصلی آموزش و پرورش کشور را امر آموزش دانست که آمار و خروجی ها نشان از این دارد که متأسفانه شهرهای آبادان و خرمشهر در این بخش ضعیف بوده که با بالابردن سطح علمی و آموزشی معلمان و انتقال آنها به دانش آموزان سعی در رفع این معضل نموده اند او همچنین یکی از اهداف شورای عالی برنامه ریزی را رفتن به سمت توسعه آموزش در جهت آموزش های مورد نیاز بازارعنوان کرد.

زمانی در نهایت ضمن ابراز امیدواری از اینکه بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان بتوانند به نیازمندی های بازار کار برای توسعه صنعتی و تجاری در منطقه سوق پیدا کنند گفت: منطقه ما بعنوان یک منطقه ایده آل و توسعه یافته برای ۲۰ سال آینده در نظر گرفته شده که این عوامل توسعه؛ با توسعه آموزش و تعلیم و تربیت میسر نخواهد شد مگر به همت معلمان عزیز و به پشتیبانی از معلمان.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.