هنر نقش مکران بر روی لباس ایرانی نقش می‌بندد

طرح ملی ساماندهی و راه اندازی یک هزار واحد سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.

به گزارش فرینا، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، مدیریت منطقه آزاد چابهار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت بهره برداری حریر آمیتیس طرح ملی ساماندهی و راه اندازی یک هزار واحد سوزن دوزی در شهر چابهار، سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.
این طرح به دنبال اجرای موفق عنوان نقش مکران در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به عنوان مهم‌ترین رویدادهای مد و لباس کشور با مشارکت تعدادی از نهادهای استانی و ملی به اجرا در می آید. وجود ظرفیت های گسترده سوزن دوزی بلوچ در منطقه سیستان و بلوچستان و لزوم ترکیب و تلفیق در لباس امروزی جامعه زمینه اجرایی این طرح را فراهم ساخته است.
هدف از اجرای این طرح، کاربردی کردن دوخت‌های سنتی ایرانی و تلفیق آن با لباس امروزی و هم چنین توسعه آن در سراسر کشور است. در این طرح مواد اولیه مورد نیاز از سوی موسسه مجری تامین و طرح های منتخب خریداری و در مراکز پیش بینی شده عرضه خواهد شد.
همزمان با افتتاح این طرح و اعطای نمادین 10 مجوز به فعالان، مرکز عرضه لباس ایرانی منقوش به سوزن دوزی بلوچ در بازار ابریشم شهر چابهار آغاز به کار کرد.
در آئین افتتاحیه این طرح ملی، قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ضمن بیان اهمیت هنر سوزن دوزی به عنوان هنر بومی استان و یکی از هنرهای ماندگار اصیل ایرانی، افزود: قطعا توجه به این هنر، زمینه ساز خود اشتغالی بانوان علاقه مند، رونق بخشی به کسب و کارهای کوچک، افزایش بوم گردی در منطقه و زمینه‌های ارز آوری در صادرات را در پی دارد.
طرح ملی یک هزار واحد سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مدیریت منطقه آزاد چابهار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت بهره برداری حریر آمیتیس به عنوان مجری راه اندازی طرح، با حضور مسئولان، هنرمندان و طراحان این حوزه طی آیینی هفته گذشته در شهرستان چاه بهار افتتاح شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.