فاز نخست بندر پارسیان به زودی به بهره برداری می رسد

در طرح جامع منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، استقرار صنایع انرژی‌بر همچون پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم در نظر گرفته شده است.

در 4 تا 5 سال گذشته شاهد فعالیت‌های قابل توجه در این منطقه براساس طرح جامع بوده‌ایم اما با توجه به موقعیت مناسب این منطقه و نزدیکی به خطوط گاز، طرح‌های پتروشیمی در اولویت قرار گرفته‌اند. پیش از این، منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، تفاهم نامه‌های همکاری را با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) امضا کرده بود و درحال‌حاضر قرار است برای پیش بردن طرح‌های پتروشیمی، تفاهم نامه‌ای را با وزارت نفت امضا کند.
قرار است در این منطقه، یک بندر با 4 اسکله ساخته شود که از فاز نخست آن تا چند ماه دیگر بهره‌برداری می‌شود.

پیش‌بینی اشتغال 60 هزار نفری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان

برای جذب سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان، دوشنبه 23 اردیبهشت، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل این منطقه، استاندار هرمزگان و برخی سرمایه‌گذاران در دفتر استانداری‌های کشور در تهران برگزار شد. در حاشیه این جلسه، استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با روزگار معدن عنوان کرد: منطقه ویژه پارسیان به دنبال رویکرد و سیاست‌های کلی کشور و دولت است تا صنایع انرژی‌بر به‌ویژه آب‌بر را در سواحل جنوبی مستقر کند.
فریدون همتی افزود: در گذشته به‌دلیل نبود طرح آمایش سرزمین، صنایع انرژی‌بر مانند فولادسازی‌ها و پالایشگاه‌ها در مناطق مرکزی و شرق کشور ایجاد شدند که هم‌اکنون بیشتر آنها با مشکل تامین آب روبه‌رو هستند. همان‌طور که گفته شد، رویکرد کشور این است که صنایع انرژی‌بر به سواحل جنوبی منتقل شوند و سرمایه‌گذاری‌های جدید به طور عمده در این مناطق انجام شود.
همتی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این رویکرد، سازمان‌های متولی دولتی نیز باید از دادن مجوز به صنایع انرژی‌بر به غیر از سواحل جنوبی کشور پرهیز کنند. یکی از مناطق ویژه‌ای که آماده سرمایه‌گذاری است، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در استان هرمزگان با فضایی حدود 10 هزار هکتار در فاز نخست است.
بخشی از زیرساخت‌های این منطقه تکمیل شده است. بندر پارسیان به ظرفیت 40 میلیون تن یکی از بندر‌های بزرگ کشور خواهد بود و فاز نخست آن در 2 یا 3 ماه آینده، آماده بهره‌برداری خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به کارخانه‌هایی که قرار است در این منطقه راه‌اندازی شوند، عنوان کرد: 4 یا 5 واحد پتروشیمی به‌دنبال مجوز و تامین مالی برای ساخت هستند. همچنین یک نیروگاه 5 هزار واتی و یک واحد آب‌شیرین‌کن 750 هزار مترمکعبی برای این منطقه در نظر گرفته شده است.
استاندار هرمزگان در ادامه خاطرنشان کرد: این منطقه به‌دلیل ظرفیت مناسب از جمله قرارگیری در کنار خط لوله گاز (حدود 20 میلیون مترمکعب خوراک از سوی وزارت نفت، از این لوله به منطقه ویژه پارسیان اختصاص یافته است)، فاصله 40 کیلومتری با عسلویه و همچنین قرارگیری در کنار خط لوله صلح، برای صنعت پتروشیمی مناسب دیده شده است.
همتی در ادامه تاکید کرد: ‌با توجه به شرایط یادشده، این منطقه یکی از قطب‌های اقتصادی برای کشور به‌شمار می‌رود و برای ساخت صنایع انرژی‌بر همچون فولادسازی، آلومینیوم‌سازی، پتروشیمی و... مناسب خواهد بود.
وی ادامه داد: درحال‌حاضر نیز در شرایط تحریم باید بتوانیم با تجمیع سرمایه‌گذاران که هر یک خواستار ایجاد یک واحد پتروشیمی هستند، یک واحد پتروشیمی بسازیم.
استاندار هرمزگان ادامه داد: یک واحد آب‌شیرین‌کن در فاز نخست در این منطقه با ظرفیت 50 هزار مترمکعب در روز کار خود را آغاز کرده و تامین برق واحدهای مورد نیاز در این منطقه نیز از سوی شرکت مپنا در حال تامین است. همتی با اشاره به موقعیت منطقه ویژه پارسیان و اهمیت آن برای استان هرمزگان عنوان کرد: با رشد منطقه ویژه پارسیان، غرب استان هرمزگان و شهرستان پارسیان توسعه می‌یابد و می‌توان برای آن 60 هزار نفر اشتغال را در نظر گرفت.
وی همچنین به کریدور خرمشهر-چابهار اشاره کرد و گفت: کریدور خرمشهر-چابهار در این دولت در محدوده استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان به سمت سیستان و بلوچستان با جدیت در حال ساخت است که یکی از زیرساخت‌های مهم این منطقه خواهد بود. از این رو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداری، وزارت کشور و همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و منطقه ویژه پارسیان، پیگیر حل موانع سرمایه‌گذارانی هستیم که هم‌اکنون متقاضی سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: سرمایه‌گذارانی چون هلدینگ خلیج‌فارس، سروش انرژی پایدار و انرژی دانا مپنا، متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارسیان هستند و زمین‌ هم به آنها واگذار شده است که درحال‌حاضر مراحل اولیه کار را دنبال می‌کنند.
همتی با اشاره به تاسیس یک واحد آلومینا در این منطقه عنوان کرد: همچنین یک واحد یک میلیون تنی آلومینا در این مجموعه در نظر گرفته شده است. آلومینا ماده اولیه آلومینیوم است که به طور عمده وارداتی است. امیدواریم با ساخت این واحد، هم مواد اولیه آلومینیوم جنوب در لامرد و هم مواد اولیه واحدهای المهدی و هرمزال در بندرعباس تامین شود.

تجمیع سرمایه‌ها برای ایجاد نخستین واحد پتروشیمی

استاندار هرمزگان درباره جلسه‌ یادشده که در دفتر استانداری هرمزگان در تهران برگزار شد، عنوان کرد: چندین هلدینگ بزرگ، متقاضی ساخت یک واحد پتروشیمی در این منطقه هستند. در این جلسه با همفکری سرمایه‌گذاران، راه‌حل جدیدی ارائه شد که در این شرایط مالی و به دلیل تحریم‌ها، متقاضیان، کنسرسیومی تشکیل دهند و با سرمایه‌ای که خواهند آورد، یک واحد پتروشیمی را به طور مشارکتی در منطقه ایجاد کنند سپس طرح‌ها و فازهای بعدی با مشارکت همین سرمایه‌گذاران ادامه یابد.
همتی در ادامه تاکید کرد: این نوع تفکر که توان‌های کوچک را کنار یکدیگر قرار دهیم تا یک توان بزرگ ایجاد کنیم در این شرایط، موفق خواهد بود. در این جلسه، تبادل و هماهنگی بین این هلدینگ‌ها را بررسی کردیم و مقرر شد یکی از سرمایه‌گذاران، درفت و پیش‌نویسی‌ را برای کنسرسیوم تهیه کند.
همتی در ادامه تاکید کرد: اگر بتوانیم این ایده را نهایی و سرمایه این هلدینگ‌ها را با هم جمع کنیم، به نظر می‌رسد به سرعت می‌توانیم یکی از این واحدهای پتروشیمی را با مشارکت چند هلدینگ به نتیجه برسانیم چراکه ایجاد 4 واحد پتروشیمی به طور جداگانه نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد. ایجاد این واحد به 1.5 تا 2 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که قرار است به کمک این هلدینگ‌ها و صندوق توسعه ملی در داخل کشور تامین شود و سرمایه‌گذار خارجی هم نداریم. البته به‌دنبال سرمایه‌گذار خارجی هستیم اما با توجه به تحریم‌ها بیشتر به‌دنبال توان داخلی هستیم. به گفته وی، تجمیع سرمایه‌ها در حقیقت نوعی تکیه بر توان داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنایع دیگری برای منطقه در نظر دارید، عنوان کرد: در طرح جامع این منطقه، یک واحد فولادسازی، یک واحد آلومینا و چند واحد پتروشیمی در نظر گرفته شده است اما به دلیل نزدیک بودن آن به لوله‌های انتقال گاز، این منطقه جاذبه‌ بهتری برای صنعت پتروشیمی دارد.

تفاهم نامه همکاری با وزارت نفت

در حاشیه این جلسه، حسن شاهرخی، مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان نیز درباره اقدامات انجام شده در این منطقه عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در طرح جامع خود صنایع فلزی را در نظر گرفته و با همین رویکرد، سازمان ایمیدرو متولی این منطقه شده اما به دلیل اینکه این منطقه به منابع انرژی در عسلویه و مخزن گاز مشترک ایران و قطر و خط لوله صلح نزدیک است، سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی برای آن مناسب‌تر است. از آنجا که پس از منطقه عسلویه و ماهشهر، منطقه‌ای که تمام ویژگی‌ها را برای ایجاد واحد پتروشیمی داشته باشد نداریم، این منطقه بیشتر به سمت صنعت پتروشیمی پیش رفته است.
شاهرخی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، پتروشیمی برای وزارت نفت یک صنعت کلیدی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون همکاری وزارت نفت نمی‌تواند این منطقه را توسعه دهد. وی افزود: در گذشته، یک تفاهمنامه بین ایمیدرو و منطقه ویژه پارسیان امضا شد و کارگروهی در زیرمجموعه آن شکل گرفت که کارها را پیگیری کند.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان ضمن اعلام خبر همکاری با وزارت نفت عنوان کرد: قرار است هفته آینده تفاهمنامه دومی با وزارت نفت امضا شود. پس از سفر وزیر نفت به این منطقه، زمینه امضای این تفاهمنامه آماده شده است، به گونه‌ای که وزارت نفت از فاز مشورت خارج شده و در هزینه‌ها به منطقه ویژه پارسیان کمک می‌کند.
شاهرخی ادامه داد: براساس این تفاهمنامه، مواد اولیه (به‌جز گاز که درحال‌حاضر موجود است) مانند پروپان، اتان، میعانات گازی و... از منطقه ویژه عسلویه به منطقه ویژه پارسیان از سوی وزارت نفت منتقل می‌شود و منطقه ویژه پارسیان نیز زیرساخت‌های داخل منطقه مانند بندر، آب، برق و... را فراهم می‌کند. وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه، بین وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری ایجاد کرده‌ایم و مطمئن هستیم که پس از امضای این تفاهمنامه، دید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در این منطقه تغییر خواهد کرد. اگر وزارت نفت به تعهداتش براساس این تفاهمنامه عمل کند هم برای سرمایه‌گذارها و هم برای صنعت پتروشیمی بسیار موثر خواهد بود.

** منبع: روزنامه روزگار معدن

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.