بهره برداری از چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی در سفر آتی دکتر روحانی به ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مزایای این منطقه گفت: محور توسعه ماکو کشاورزی است و اراضی ۴ هزار هکتاری در سفر آینده رئیس جمهوری آماده بهره برداری خواهد بود.

به گزارش فرینا، غلامرضا سلیمانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو افزود: منطقه آزاد طبق قوانین و مقررات خاص خود و متفاوت از سرزمین اصلی اداره می شود تا تجارت با کشورهای همسایه و اقتصاد دنیا آسان تر شود.

سلیمانی گفت: قانون مناطق آزاد ایران بسیار مترقی است اما به دلیل عدم تعادل در سرزمین اصلی، با مصوباتی مواجهیم که برخلاف روح قانون مناطق آزاد محدودیت هایی را ایجاد می کنند. با این وجود دولت و شورایعالی آئین نامه های خوبی را مصوب کردند و زیرساخت های مناسبی نیز برای سرمایه گذاری و رقابت سرمایه گذاران فراهم شده است.

وی افزود: ما در مناطق آزاد پایانه ها و انبارهایی داریم و تخفیفاتی را نیز برای بخش تولید در نظر می گیریم. علاوه براین دولت تدبیر و امید در گمرکات تدبیری اتخاذ کرد تا تولیدکنندگان در این مناطق مواد اولیه را اظهار و به کارخانه منتقل کنند که این کار به نقدینگی کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به زیرساخت های فراهم شده در مناطق آزاد گفت: تسهیل تردد برای اتباع خارجی و کارشناسان در این مناطق، صدور پروانه اشتغال خارجی ها و ایجاد پنجره واحد برای ارائه کلیه خدمات و سرویس های مورد نیاز سرمایه گذار موجب کاهش بروکراسی شده است. امروز جواز تاسیس شرکت در همه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد ماکو یک روزه صادر می شود ضمن اینکه بخش اعظمی از این کار مکانیزه و حتی از تهران انجام می گیرد.

سلیمانی با اشاره به برخی قوانین و مصوبات مانع از فعالیت در مناطق آزاد بیان داشت: هفت منطقه آزاد در ایران وجود دارد که در مناطق محروم و مرزی کشور و البته همراه با پتانسیل و ظرفیت های عظیم واقع شده اند. به لطف این قانون زیرساخت های مناسبی در این مناطق ایجاد شده و هر منطقه نیز مزایا و محورهای توسعه خاص خود را دارد اما این قانون در برخی موارد توسط دستگاه ها نقض می شود.

وی در ادامه مطلب با تأکید بر اینکه تصویب هر قانون و آئین نامه ای در مناطق آزاد باید زیرمجموعه قانون مناطق آزاد و مصوبه شورایعالی باشد گفت: به عنوان مثال وزارت خانه ای به دلیل عدم تعادل درباره یک کالا در کشور آئین نامه ای را تدوین می کند و به مناطق آزاد نیز تعمیم می دهد درحالیکه این خلاف قانون مناطق آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو یادآور شد: برخی قوانین به دلیل عدم تعادل در بازار طی یک سال گذشته نقض می شوند و الزام ثبت سفارش گذاشته می شود که این کارها دست ما را در مناطق آزاد می بندد و انعطاف پذیری را برای شرکای خارجی و جذب سرمایه گذار خارجی کاهش می دهد.

سلیمانی با اشاره به ویژگی ها و مزایای منطقه آزاد ماکو گفت: این منطقه دارای مرز مشترک با ترکیه و آذربایجان و در نقطه ای با کشور ارمنستان هم مرز است. محور توسعه در این منطقه محور کشاورزی است. حدود ۴ هزار هکتار اراضی با شبکه ها در سفر آینده رئیس جمهوری آماده بهره برداری خواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.