رحمان سادات نجفی در مصاحبه با رادیو گفتگو:

قاچاق در مناطق آزاد آدرس غلطی است

رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد کشور و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: قاچاق در مناطق آزاد آدرس غلطی است که سالها به آن اشاره می شود.

به گزارش فرینا، رحمان سادات نجفی در مصاحبه با برنامه "گفت وگوی اقتصادی" رادیو گفت وگو با بیان اینکه آمار کامل حجم واردات به مناطق آزاد توسط گمرک جمهوری اسلامی رصد و هرساله منتشر می شود افزود: گمرک آمار واردات به مناطق آزاد در سال 1396 را هفت میلیارد دلار اعلام کرد که البته در خبرگزاری منتشرکننده این آمار، شیطنتی شد مبنی براینکه هفت میلیارد دلار واردات کالا به مناطق آزاد در قبال 145 میلیون دلار صادرات انجام شده درحالیکه مبلغ صادرات خیلی بیشتر بوده و این، اجحاف و ظلم آشکار در حق مناطق آزاد است.
سادات نجفی در توضیح این مطلب گفت: چهار میلیارد دلار از هفت میلیارد دلار واردات به مناطق آزاد، متعلق به کالاهای تجاری بوده که به صورت عبوری از مناطق آزاد ترخیص و وارد کشور شدند. 2 میلیارد و 400 میلیون دلار نیز مربوط به مواد اولیه شرکت های پتروشیمی بوده است.
وی در توضیح اعلام آمار 145 میلیون دلاری صادرات از مناطق آزاد افزود: یک واحد تولیدی در منطقه آزاد کیش با بیش از 300 نیرو بخش عمده ای از نیازهای دارویی کشور را تأمین می کند ضمن اینکه این واحد به تنهایی 150 میلیون دلار در سال 1396 صادرات کرده است.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با انتقاد از اینکه معمولاً آمارهای غلط مبنای تصمیم گیری قرار می گیرند، گفت: بسیاری از تصمیمات در کشور استوار بر اطلاعات نادرستِ منتشر شده توسط مراجع است و این کار موجب نادیده گرفتن مزایای مناطق آزاد ار جمله رفع تحریم ها و پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و در نهایت از دست دادن منافع این مناطق می شود.
سادات نجفی با اشاره به اینکه واردات قاچاق به کشور سازمان یافته است بیان داشت: افرادی که در پشت این منافع بزرگ پنهان شده اند آدرس غلط می دهند تا کسی متوجه خلاف آنها نباشد.
وی همچنین با اعلام آمار واردات کالای همراه مسافر به این مناطق آزاد گفت: در سال گذشته 605 میلیون دلار واردات کالاهای همراه مسافر داشتیم که به واسطه این میزان از واردات، 70 هزار واحد صنفی و بیش از 500 هزار شغل فعال شدند. مناطق آزاد با یک میلیون جمعیت سالانه 20 هزار شغل ایجاد می کنند.
رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد قانون مناطق آزاد را از مترقی ترین قوانین کشور خواند و افزود: بیش از دو دهه از تشکیل مناطق آزاد می گذرد اما تنها 30 درصد از ظرفیت قانونی اجرایی شده و این بزرگترین ضعف مناطق آزاد است.
سادات نجفی با اشاره به چرایی این مطلب افزود: عدم شناخت کافی مدیران مناطق آزاد از قوانین و ظرفیت ها و همچنین تغییرات مدیریتی عامل اجرایی نشدن این قانون مترقی است.
وی گفت: تجار و واردکنندگان پس از یک سال هنوز موفق به ثبت سفارش در سامانه و واردات کالاهای مدنظر نشده اند. در حال حاضر بیش از 100 واحد تولیدی فعال در بخش فراوری و بسته بندی در چابهار تعطیل شده اند و کالاهای اساسی مانند برنج وارد می کنند.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به راهکارهای بهبود عملکرد مناطق آزاد تشریح کرد: امروز معضل اصلی کشور ایجاد اشتغال و توجه کافی به تولیدات داخلی و صنعت است که مناطق آزاد در این زمینه به عنوان پایلوت، کمک کننده هستند. با جذب صنایع مونتاژ در این مناطق می توان صنایع را بومی کرد.
سادات نجفی در پایان گفت: حقوق ماهانه کارگر ساده در کشور چین حدأقل 6 میلیون است درحالیکه حقوق کارگر ایرانی یک سوم این مبلغ است. ما به جای واردات کالا باید صنایع مونتاژ را وارد کنیم و در این زمینه باید ظرفیت مناطق آزاد را نیز به کار بگیریم.
َ

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.