نوسان بازار سرمایه ادامه دار است

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، چنانچه رویداد سیاسی خاصی در کشور رخ ندهد، انتظار می رود نوسان بازار سرمایه تا پایان هفته جاری ادامه دار باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، امیرعلی امیرباقری امروز (یکشنبه) به دلایل ریزش شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره و بیان کرد: وجود ابهام و تردید در فضای سیاسی که بر فضای اقتصادی کشور تاثیرگذار است و نیز تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت کامودیتی ها در بازارجهانی از جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین ازجمله عواملی هستند که منجر به نزولی شدن شاخص بورس در بازار شدند.

وی کاهش نرخ ارز را به عنوان مهمترین اتفاق در بازار اعلام کرد و افزود: اکنون تا حدود زیادی از هیجان های  قیمت ها در بازار ارز  کاسته شده و در یک روند نزولی فرسایشی قرار گرفته است.

امیرباقری به کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازار روز جمعه هم اشاره کرد و اظهار داشت: برخی  از تحلیلگران این اتفاق را به جنگ تجاری بین چین و آمریکا نسبت داده اند، اما این تحلیل درست نیست زیرا در صورتی که چنین صحبتی صحیح بود، قیمت بقیه کامودیتی ها هم باید با روند نزولی همراه می شدند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: منطقی ترین دلیل کاهش قیمت نفت آرامشی است که تحلیلگران انتظار دارند در سطح خاورمیانه ایجاد شود و  این خبر به شدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی پیرامون دلیل آرامش موجود در بازار ارز هم گفت: ورود تعدادی از کشورها به فضای میانجیگری بین ایران و کشور های غربی وجدی بودن هدف اروپا برای زنده نگه داشتن برجام زمینه کاهش قیمت ارز در بازار را فراهم کرد.

امیرباقری درباره کاهش التهاب در فضای اقتصادی ایران و حرکت به سمت ثبات تاکید کرد و افزود: همیشه بعد از تورم با رکودی فراگیر در اقتصاد کشور همراه می شویم که بازار ضمن تعدیل قیمت ها، نرخ های جدید را می پذیرد و عرضه و تقاضا تراز می شود.

تداوم نوسان بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند بازار از چند روز پایانی اردیبهشت ماه تحت تاثیر ابهامات سیاسی و اقتصادی قرار گرفت، گفت: ابهامات اقتصادی بازار بیشتر ناشی از تعیین تکلیف نرخ ارز بود که با فشار بانک مرکزی برای فروش ارز ایجاد و زمینه کاهش قیمت ها را فراهم کرد، این اقدام منجر شد که تا حدودی از حاشیه امن بازار ارز کاسته و سرمایه گذاران به بازار جایگزین فکر کنند.

وی اظهار داشت: هدف بانک مرکزی این است که با ناامن سازی بازار ارز از نظر قانونی و ریسک نوسان نرخ ارز، ذخایر احتیاطی ارز را که فعالان بازار نگهداری می کنند روانه بازار شوند تا از این طریق فشار فروش در بازار ارز ایجاد شود.

امیر باقری با بیان اینکه بانک مرکزی از چند ماه گذشته نقش فعالی را در بازار ارز ایفا و با اهرم « درهم و ریال» سعی در کنترل بازار دارد، گفت: رشد اخیر بازار ارز ناشی از ریسک های سیاسی بود که با فروکش کردن ریسک های سیاسی، آرامش را در بازار ارز مشاهده می کنیم.

تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ دلار از دو محل بر کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار است، افزود: در ابتدا ناامن شدن بازار ارز، سبب ورود سرمایه از بازار ارز به سمت بازار سرمایه شد و از طرفی اگر قیمت ارز از یک حدی پایین تر باشد ناخودآگاه سود شرکت های بزرگ و صادرات محور را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اما در این زمان شاهد ایجاد یک همگرایی در نرخ ارز بازار و نرخ ارز دولتی هستیم که احتمال دارد این همگرایی به یک عددی برسد که قیمت پایه بازار متشکل ارزی باشد.

وی افزود: عدد تعیین شده برای بازار سرمایه عدد مطلوبی به نظر می رسد، زیرا  با این عدد، صنایع می توانند سودهای ریالی خوبی را با یکدیگر بسازند.

امیر باقری مساله کاهش ریسک های سیاسی در بازار را یادآور شد و گفت: این موضوع علاوه بر اینکه افزایش میزان سودآوری شرکت ها و کاهش ریسک سهام در بازار سرمایه را با خود به همراه دارد، منجر به افزایش قیمت سهام و سنگین شدن وزنه تقاضا در بازار سهام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی که اکنون منتظر تایید شورای نگهبان است، افزود: تا زمان تعیین تکلیف این موضوع یک حرکت رفت و برگشتی را در بازار  خواهیم داشت که ناشی از گمانه زنی ها نسبت به تایید یا رد این لایحه از سوی شورای نگهبان است.

وی افزود: سهامداران حقوقی در بازار سهام که باید متولی و حافظ بازار سرمایه باشند به محض ایجاد یک جریان مثبت در بازار سرمایه با فروش های هیجانی تا حدودی باعث ایجاد ضربه در فضای بازار خواهند شد.

امیرباقری با اشاره به اینکه در کنار کاهش نرخ ارز، بازار سرمایه به عنوان محلی امن برای جذب سرمایه های سرگردان محسوب می شود، گفت: سرمایه ای که وارد بازار سرمایه می شود نه تنها در کلیت اقتصاد کشور تاثیر منفی ندارد، بلکه آثار مثبتی را با خود به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه این راهم گفت: شاخص بورس، روزهای سختی را پشت سر گذاشت، اما اکنون در حال جوانه زدن و طی کردن روند صعودی خود است.

برچسب ها : بازار سرمایه بورس
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.