منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خطوط ریلی متصل می‌شود

استاندار قم گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خطوط ریلی برای پیشبرد اهداف منطقه و بسترسازی برای رونق تولید و افزایش اشتغال به‌صورت جدی در سطح استان دنبال خواهد شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بهرام سرمست روز سه‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در دفتر جلسات منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم ادامه داد: با اتصال این منطقه به راه‌آهن سراسری، از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده بهتری صورت می‌گیرد.
سرمست با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف استقرار واحدهای مرتبط با هیدروکربن در قم گفت: در مصوبه سال 95 عدم استقرار هیدروکربن‌ها دراین استان کارشناسی‌های لازم صورت نگرفته و در شورای برنامه‌ریزی استان نیز تصویب نشده است.
وی افزود: وضعیت استقرار و یا عدم استقرار واحدهای مرتبط با هیدروکربن، باید در کارگروه آمایش موردبررسی مجدد قرارگرفته و بعدازآن در شورای برنامه‌ریزی استان تعیین تکلیف نهایی شود.
استاندار قم همچنین مسئله کلیدی شعار سال را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در سال رونق تولید تمام دستگاه‌های اقتصادی و متولی تولید باید به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند.
سرمست گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ازنظر اقتصادی، تولید و اشتغال از اهمیت ویژه برخوردار بوده و باید مشکلات و موانع پیش روی آن بررسی و برطرف شود.
وی با تأکید بر ضرورت پیگیری و رفع مشکلات تولیدی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بیان کرد: بازدید مسئولان استان از واحدهای مشکل‌دار منطقه ویژه اقتصادی به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند.
استاندار قم در ادامه اضافه کرد: ظرفیت واقعی تولید در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار بیشتر از چیزی بوده که امروز از آن استفاده می‌شود.
سرمست گفت: مناطق ویژه اقتصادی دارای قوانین ویژه و منحصربه‌فرد خود بوده نباید با عدم پیگیری، برخی حقوق تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این مناطق تضعیف شود.
وی با انتقاد از برخی دست اندازه‌ای موجود در مسیر رونق و پویایی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان افزود: قانون مناطق ویژه اقتصادی باید به‌صورت کامل در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز اجراشده و از تصویب مصوبات ثانویه در ایجاد محدودیت در فعالیت‌های آن خودداری شود.
استاندار قم گفت: مسئولان منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری از چند واحد عمده صنعتی و کلنگ زنی چندین واحد دیگر تا هفته دولت را در دستور کار خود قرار بدهند.
سرمست تصریح کرد: در برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رونق تولید قم، یکی از ظرفیت‌های مهمی که حساب ویژه‌ای روی آن بازشده منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است. اولویت استان در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در درجه نخست حفظ و تثبیت اشتغال و در درجه بعدی فعالیت‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی است.
وی در پایان تأکید کرد: درصورتی‌که زمینه و استقبال واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در احداث کوره‌های زباله‌سوز توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی داشته باشد، امکان احداث آن در این منطقه قابلیت بررسی دارد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود 90 درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) ـ قنوات ـ و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
استاندار قم پیش از ظهر امروز از یک واحد تولید تجهیزات میعانات نفتی، واحد تولیدکننده کامیونت و خودروهای سنگین و همچنین یک واحد تولید چسب در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بازدید و بعدازآن در هشتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسات دفتر منطقه ویژه اقتصادی شرکت کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.