در سال ۹۷؛

رشد صعودی صادرات کالا‌های تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارزش صادرات این مناطق را در سال ۹۷، هفده میلیارد دلار بیان کرد.

به گزارش فرینا، اکبر افتخاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در حال حاضر هفت منطقه آزاد و ۲۵ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است، گفت: هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در مناطق آزاد مستقراست.
افتخاری ارزش تولید در کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را ۲۸ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: حدود ۵۰۰ هزار نفر در این مناطق و در واحد‌های تولیدی و خدماتی مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید گفت: یکی از وظایف ذاتی معاونت تولید، صادرات و فناوری بحث رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برای تسهیل فعالیت‌های تولیدی و بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد برنامه‌ای تدوین شده است افزود: براساس این برنامه یک برنامه عمل نیز تهیه خواهد شد تا در مناطق آزاد به اجرا درآید.

افتخاری با اشاره به آسیب شناسی انجام شده در خصوص موانع تولید گفت: بحث فناوری و میزان فناوری در مناطق آزاد، تامین مالی و اعتباری مورد نیاز برای کسب و کار‌ها و تولیدکنندگان مانند مسائل نقدینگی، سرمایه در گردش و مسائل تامین مالی و اعتباری، شرایط فعلی برای نقل و انتقال ارز در خصوص مشکلاتی که کسب و کار‌ها پیدا می‌کند، از جمله آسیب‌ها در فرآیند کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.
وی تعامل کسب و کار‌های این مناطق با سازمان‌های دیگر از جمله گمرک، سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت را به عنوان یکی دیگر از آسیب‌ها مطرح کرد.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در برنامه رونق تولید، فرآیند تولید به چهار مرحله پیش از تولید، حین تولید، بعد از تولید و فعالیت‌های حامی تولید تقسیم شده است.
افتخاری با بیان اینکه برای هر یک از این مراحل هدف گذاری‌های کلانی انجام شده است افزود: تسهیل و ارتقاء فرآیند‌های سرمایه گذاری و ارتقاء فناوری و توسعه نوآوری دو راهبرد برای فعالیت‌های پیش از تولید هستند.

وی تسهیل و ارتقا خدمات تولیدی و توسعه خدمات اعتباری و مالی را دو راهبرد برای فعالیت‌های حین تولید بیان کرد و گفت: این دو موضوع مواردی هستند که بنگاه‌ها در حین تولید با آن درگیر می‌شوند.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موضوعات مربوط به فروش، بازاریابی، برندینگ یا توسعه نام تجاری و نیز معرفی کالا به مشتریان را راهبرد‌های پس از تولید بیان کرد که قرار است حضور در بازار را برای کسب و کار‌ها مدنظر قرار دهد.
افتخاری روانسازی اجرای قوانین مالیاتی و توسعه خدمات نهاد‌های مالی که نقش حامی تولید را دارند از جمله راهبرد‌های فعالیت‌های حامی تولید ذکر کرد.
وی با بیان اینکه برای این راهبرد‌ها برنامه عمل تدوین شده است و برای هر راهبرد دو برنامه اولویت دار مشخص شده گفت: برنامه استاندارد سازی فرآیند‌های درون سازمانی برای سرمایه گذاری و حذف ضوابط اضافی و نیز تدوین مطالعات پیش امکان سنجی مطابق استاندارد‌های داخلی و بین المللی از جمله برنامه‌های اولویت دار برای راهبرد تسهیل و ارتقا فرآیند‌های سرمایه گذاری هستند تا یک سرمایه گذار برای حضور در مناطق آزاد از قبل طرح‌های پیش امکان سنجی و سرمایه گذاری را مطالعه کرده و متناسب با آن بتوانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد راه اندازی مراکز فناوری و نوآوری و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه را دو برنامه اولویت دار برای راهبرد ارتقا فناوری و توسعه نوآوری بیان کرد.
افتخاری سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد را که یک پنجره واحد مبتنی بر فناوری اطلاعات است یکی از برنامه‌های اولویت دار در خصوص حین تولید بیان کرد و گفت: این پنجره واحد همه نیاز‌های یک سرمایه گذار و واحد تولیدی را به صورت یک فرآیند زیرساخت آی تی می‌تواند دریافت کند.
وی با بیان اینکه فاز یک این پنجره واحد عملیاتی شده و به بهره برداری رسیده است افزود: هرچه این موضوع ارتقاء یابد عملا حضور سرمایه گذار و واحد تولیدی را تسهیل می‌کند.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد روان سازی ثبت سفارش را از دیگر برنامه‌های اولویت دار در حین تولید بیان کرد و گفت: ثبت و افزایش ارز اختصاص یافته برای واحد تولیدی در این شرایط مهم است.
افتخاری در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مناطق آزاد به جای سکوی صادرات به دپوی واردات تبدیل شده اند گفت: میزان واردات برای کشور‌های در حال توسعه موضوع بدی نیست، اما اگر این کشور‌ها واردات داشته، ولی صادرات نداشته باشند این موضوعی است که باید بر روی آن تامل شود.
وی افزود: اکنون تراز تجاری در مناطق آزاد ترازی است که صادرات بیشتر از واردات است.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به صادرات ۱۷ میلیارد دلاری مناطق آزاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حالیکه میزان واردات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۹۷ حدود یازده میلیارد دلار بوده است.

افتخاری همچنین میزان کالای همراه مسافر در سال ۹۶ را ۵۰۰ میلیون دلار بیان کرد و افزود: این میزان در سال ۹۷ به کمتر از صد میلیون دلار رسیده است.
وی با رد اظهارات این نماینده مجلس گفت: اگر منظور از واردات، واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی است، باید نیاز یک واحد تولیدی برای به راه افتادن چرخ تولید برطرف شود.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اضافه کرد: اگر منظور از واردات کالای همراه مسافر است، این کالا‌ها برای نیاز واحد‌های صنفی وارد می‌شود که در مناطق آزاد کمتر از صد میلیون دلار در سال ۹۷ کالای همراه مسافر وارد شده در حالیکه بیش از دو میليارد دلار صادرات از این مناطق صورت گرفته است.
افتخاری در خصوص استفاده کمتر از نیرو‌های بومی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در واحد‌های تولیدی گفت: نبود نیروی متخصص در مناطق آزاد باعث می‌شود که تولیدکنندگان تخصصی بعضا به این مناطق مراجعه نکنند چرا که هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.
وی افزود: صدهزار نفر در ۲۵ هزار واحد تولیدی در مناطق آزاد مشغول به کار هستند که بیش از ۹۰ درصد آنان بومی هستند.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به بحث اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: سه موضوع توسعه سرمایه گذاری، توسعه صادرات و توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان موارد مربوط به اقتصاد مقاومتی در این مناطق پیگیری می‌شود.
افتخاری در خصوص توسعه سرمایه گذاری گفت: در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی موفقیت‌های خوبی کسب شده و روند آن مثبت است.
وی افزود: در خصوص میزان شرکت‌های دانش بنیان که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند از اهداف اقتصاد مقاومتی بالاتر هستیم.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از استقرار گمرک در مناطق آزاد خبر داد و گفت: فرآیند گمرکی در این مناطق از گذشته فعال بوده و اکنون در تمام مناطق آزاد سامانه گمرکی راه اندازی شده تا تبادلات دیتا به شکل منظم تری انجام شود.
افتخاری افزود: این موضوع به شفافیت در عملکرد و فرآیند ورود و خروج کالا و تحت کنترل بودن آن کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: مناطق آزاد باید به محیط‌های کسب و کار تبدیل شوند که هم تسهیل شده‌تر و هم به صورت شفاف فعالیت‌ها در آن انجام شود که این موضوع هم به فعالان اقتصادی کمک می‌کند و هم باعث رونق کسب و کار می‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.