توسعه مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با اقلیم کردستان عراق

تفاهم نامه توسعه همکاری های تجاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان اقلیم کردستان کشور عراق امضا شد.

به گزارش فرینا، این تفاهم نامه با هدف اجرای برنامه ششم توسعه و به منظور تحقق اهداف ابلاغی در برنامه های اقتصاد مقاومتی و با رویکرد بهره مندی از فرصت های توسعه مبادلات تجاری با تکیه بر ظرفیت های تولیدی طرفین قرارداد، با حضور اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان اقلیم کردستان کشور عراق به امضاء رسید.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم امضای این تفاهم نامه ارتباط ایران با اقلیم کردستان کشور عراق را ارتباطی دیزینه و بسیار ارزشمند دانست.
اکبر افتخاری به معرفی ظرفیت های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پرداخت و گفت: مناطق آزاد در ایران از اختیارات ویژه‌ای برخوردار هستند و تسهیلات خوبی به سرمایه گذاران و تجار سایر کشورها در این مناطق ارائه می دهند.
افتخاری، به واحد های تولیدی و صنعتی فعال در مناطق آزاد و ویزه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: حدود هزار واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد کشور مشغول به فعالیت هستند که اگر تعداد واحدهای فعال در مناطق ویژه اقتصادی را هم به آن اضافه کنیم این تعداد به دو هزار واحدی فعال می‌رسد.
وی ادامه داد: در مناطق ویژه اقتصادی به صورت سالیانه نزدیک به بیست میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود که با امضای این تفاهم نامه می تواند پل ارتباطی خوبی باشد که این بخش از صادرات از طریق اقلیم کردستان به کشورهای دیگر انجام و بسیاری از نیازهای تجار، بازرگانان و تولید کنندگان دو کشور از این طریق تامین شود.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی علاقمند هستند که علاوه بر واردات و صادرات کالا، برخی از کالاهای مورد نیاز کشور را نیز در مناطق آزاد کشور تولید کنند.
افتخاری با اشاره به اینکه تجار پارچه می‌توانند در زمینه تولید لباس در مناطق آزاد نیز فعالیت کنند علاوه بر تامین نیاز داخل کشور،  نیاز اقلیم کردستان و سایر کشورها را به عهده بگیرد.
وی وجود مدیریت واحد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را یکی از بزرگترین مزیت های این مناطق عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاران و بازرگانان به راحتی می‌توانند با مراجعه به یک حوزه مستقل در این مناطق از به فعالیت خود بپردازند.
 معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق توجه به حوزه برندینگ را از دیگر موضوعات برشمرد و گفت: بسیاری از محصولات ایرانی قابلیت رقابت جهانی دارند ولی بازاریابی خوبی در بازار جهانی انجام نشده است. این تفاهم نامه می تواند زمینه ای برای معرفی تولیدات ایرانی به جهانیان باشد.
افتخاری به همکاری در زمینه توسعه گردشگری سلامت در دو کشور اشاره کرد و  افزود: همهخ مناطق آزاد ایران از جاذبه های گردشگری ویژه ای برخوردار هستند و فعالین اقتصادی این حوزه می توانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند.

** اقلیم کردستان در شرایط تحریم، ایران را یاری می کند

در ادامه این نشست رییس اتحادیه صادر کنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان کشور عراق از امضای این تفاهم نامه ابراز خرسندی کرد و گفت: واردکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اقلیم کردستان عراق ارتباط خوبی با تجار و بازرگانان ایرانی دارند. از تعداد ده هزار عضو اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان کردستان دو هزار عضو با بازرگانان جمهوری اسلامی ایران فعالیت بازرگانی دارند.
شیخ موسی عبدالرحمن افزود: دو کشور ایران و اقلیم کردستان عراق به واسطه فعالیت های فرهنگی، تجاری اقتصادی مشترک ارتباط بهتری در زمینه صادرات و واردات دارند. 
وی هم مرزی با جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهمترین مزیت های دو کشور برشمرد و افزود: اقلیم کردستان عراق در حوزه بازرگانی و تجارتی ارتباط خوبی با بازرگانان و تجار دنیا دارد ولی هم مرزی با جمهوری اسلامی ایران ارتباط بهتری میان صادرکنندگان و واردکنندکان کالا ایجاد می کند.
رییس اتحادیه صادر کنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان کشور عراق به بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی ایران هلث، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها برای ارتباط تجار و بازرگانان دو کشور در زمینه های سلامت، دارو و گردشگری سلامت موثر است.
شیخ موسی عبدالرحمن افزود: اقلیم کردستان کشور عراق حدود ۲۹ تفاهم نامه با کشورهای مختلف منعقد کرده است که از این تعداد ۷ تفاهم‌نامه با جمهوری اسلامی ایران بوده و امروز هم یک تفاهم نامه با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضا رسید.
وی به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: اقلیم کردستان کشور عراق در این شرایط آمادگی دارد با ایران همکاری بیشتر و بهتری برای تامین نیازهای اساسی داشته باشد. 
گفتنی است؛ بهره مندی از فرصت های توسعه مبادلات تجاری با تکیه بر ظرفیت های تولیدی طرفین، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی طرفین با استفاده از بهبود زنجیره های تامین، افزایش ضریب نفوذ محصولات تولیدی در مناطق و اقلیم در بازار طرفین، توسعه سرمایه گذاری در مناطق و اقلیم با توجه به پتانسیل های موجود و افزایش اشتغال مولد از طریق توسعه تولید و تجارت از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.