تشریح اقدامات و برنامه های مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو

مدیر آب، کشاورزی،و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو اقدامات ۱۵ ماهه از سال ۹۷ تا كنون این مدیریت و برنامه های شاخص در سال جدید را تشریح کرد.

به گزارش فرینا، عادل پدرام با اعلام اینکه سه سایت گلخانه ای در شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت توسط مشاور در حال  مطالعه جهت انجام  زیرساخت ها می باشد افزود: سایت دامداری سبک و سنگین در شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت جانمایی شده است. 

پدرام گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ضمن بررسی طرح های سرمایه گذاران در بخش کشاورزی و بازدید میدانی از اراضی منطقه  برای حدود 200 مورد، در خصوص اجرای طرح های کشاورزی در اراضی شخصی برای 20 مورد اعلام نظر شد. 

وی از انعقاد تفاهم نامه با هلدینگ کشاورزی امداد با موضوع احداث مجتمع دامپروری 10000 رأسی ( سبک و سنگین)، کشتارگاه دام، کشت علوفه و گیاهان داروئی در منطقه آزاد ماکو نیز خبر داد و افزود:  تفاهم نامه سرمایه گذاری با شرکت کیمیا فجر (صباح) با موضوع احداث گلخانه، احداث مجتمع دام سبک 50000 رأسی، کشت علوفه و کارخانه تولید لبنیات انجام شد. 

مدیر آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو از برگزاری 9 جلسه کمیسیون فنی و ممیزی اراضی و 9 جلسه کمیته فنی منابع طبیعی و تنظیم صورتجلسات و بررسی و صدور رای برای 80 پرونده و ابلاغ آراء به ادارات مربوطه جهت اجرای مصوبات نیز خبر داد. 

پدرام اظهار داشت: بررسی و تشکیل پرونده های قابل طرح در کمیسیون بند 49 و ارسال پرونده ها به سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور جهت بررسی و تشکیل جلسه برای تعداد 20 پرونده، تشکیل کمیسیون بند 49 و بررسی بیش از 40 پرونده در مدت 4 روز، بررسی پرونده های ممیزی و تشکیل اکیپهای ممیزی مراتع و اجرای ممیزی در 6 مرتع ، انجام بازدیدهای میدانی از طرحهای کشاورزی در حال اجرا بیش از 100 مورد، بررسی و صدور مجوزهای بند 48 و 51 به تعداد بیش از 70 مورد و  تشکیل جلسه کمیسیون بند 42 و بررسی 5 پرونده از اقدامات این مدیریت است. 

وی همچنین از عقد تفاهم نامه جهت حفظ و نگهداری جنگلهای منطقه  مبلغ 1000 میلیون ریال برای حفظ و نگهداری جنگلهای شهرستانهای شوط و پلدشت به عنوان دیگر اقدامات مدیریت مربوطه عنوان کرد و ادامه داد: عقد تفاهم نامه با سازمان جهاد کشاورزی استان جهت انجام کارهای تحقیقاتی در ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند ماکویی به مبلغ یک میلیارد ریال، عقد تفاهم نامه با مدیریت شیلات استان جهت انجام کارهای تحقیقاتی در ایستگاه پرورش ماهی شهید کاظمی پلدشت به مبلغ یک میلیارد ریال،  انعقاد تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی استان جهت حفظ و نگهداری مراتع منطقه به مبلغ 3000 میلیون ریال، بررسی و انجام مطالعات آبی و خاکی در منطقه توسط مشاورین مربوطه و نظارت و بررسی نتایج حاصله از این مطالعات، بررسی درخواستهای احداث خانه باغ و صدور مجوز برای 80 مورد از اقدامات این مدیریت است. 

مدیر آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو از راه اندازی فاز اولیه کشت و صنعت زراعت و احداث دامپروری و زنجیره تولید گوشت قرمز در سال جاری در منطقه خبر داد و افزود:‌ در سال جاری شاهد شروع عملیات احداث گلخانه در سایت پلدشت و شروع طرح احداث نهالستان و خزانه سازمان منطقه آزاد ماکو خواهیم بود. 

پدرام با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو از طرح جنگل کاری شوط و پلدشت حمایت می کند گفت: حمایت از طرح های تحقیقاتی در مرکز پرورش ماهی پلدشت؛ حمایت از مرکز اصلاح نژاد گوسفند ماکویی؛ حمایت از طرح حفظ و نگهداری مراتع در شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت در برنامه مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان است. 

وی در پاسخ به این سوال که سرمايه گذاري هايي كه در پاياب سد كرم آباد انجام مي شود در چه مرحله اي است  گفت:‌ محل های پیشنهادی احداث دامپروری مشخص شده است همچنین استعلام ها به ادارات ارسال شده و محل اجرای طرح های زراعت و کشت علوفه در پایاب کرم آباد در حال جانمایی و مشخص شدن  است.

مدیر آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: همچنین محل های  پیشنهادی احداث کشتارگاه صنعتی در مرحله استعلام ادارات است و بخش مربوط به کارخانجات نیز از طریق بخش صنایع و در شهرک های صنعتی اجرا خواهد شد.

پدرام در پایان با اشاره به فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي منطقه آزاد ماكو گفت: سرمایه گذاران می توانند در احداث واحدهای دام سبک (گوسفند و بز پرواری ـ داشتی)، احداث واحد های دام سنگین(گاوداری شیری ـ پرواری ـ مولد)، واحد پرورش شتر مرغ، احداث گلخانه تولید محصولات کشاورزی، واحدهای پرورش ماهی و کشت گیاهان داروئی، غلات و علوفه ای سرمایه گذاری کنند.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.