باید از ظرفیت سوزن دوزی در لباس ایرانی اسلامی بهره ببریم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان این که در قالب راه اندازی کارگاه های سوزن دوزی، دوخت سنتی بلوچی وارد لباس ایرانی می شود، گفت: باید از ظرفیت سوزن دوزی در لباس ایرانی اسلامی بیشتر بهره ببریم.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری شبستان، نشست پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز دوشنبه 17 تیر با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، یوسفی فرماندار کنارک، علی زینی وند معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان و حسین مسگرانی مدیر کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان در کارگروه سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره راه اندازی طرح یک هزار کارگاه سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: این طرح از طرف استان سیستان و بلوچستان به ما واصل شد که در قالب دوخت های سنتی سوزن دوزی بلوچ را وارد لباس ایرانی اسلامی کنیم. بهره مندی از تکنیک ها و روش های ایرانی در دوخت و طراحی لباس یکی از اهداف ماست. استان سیستان و بلوچستان به واسطه وجود امکانات و ظرفیت و محتوای بسیار گسترده در سال گذشته در جشنواره مد و لباس فجر با نقش مکران حضور داشت که از این نقش استقبال ویژه ای شد و در آن سه هزار و 500 هنرمند مشارکت کردند.

حمید قبادی افزود: طرح راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی با همکاری بنیاد علمی مد و لباس، منطقه آزاد چابهار، اداره کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان و سپاه این استان از سال گذشته کلید خورده است.

قبادی گفت: همان طور که می دانید معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته تفاهم نامه ای را با منطقه آزاد چابهار امضا کرد و این منطقه یکی از پایگاه های دوخت سنتی در کشور معرفی شد.

وی اظهار کرد: طرح راه اندازی یک کارگاه سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان با اتفاق مجری غیر دولتی با هماهنگی ارشاد و سپاه استان با عنوان ردای سنتی مکران معرفی شدند و تفاهم نامه اجرایی آن بین اداره کل ارشاد، منطقه آزاد چابهار، سپاه استان سیستان و بلوچستان و موسسه توسعه پایدار استان امضا شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خاطرنشان کرد: در بخش اجرایی این طرح واحدهایی جهت دریافت مجوز شناسایی شدند، تامین مواد اولیه این طرح توسط منطقه آزاد به عنوان مجری صورت می گیرد و بخش آموزشی طرح را اداره کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان بر عهده دارد و نهادهایی همانند کمیته امداد امام با آن مشارکت می کنند.

 قبادی خاطرنشان کرد: در سال رونق تولید راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی اتفاق میمون و مبارکی است. این طرح از یک ماه پیش کار خود را در چابهار آغاز کرده است. پیش بینی می شود یک هزار واحد تا پایان سال شناسایی و معرفی شوند و روش کار این است که طراحی سنتی لباس مردم با استفاده از ظرفیت های لباس ایرانی اتصال پیدا کند.

وی با بیان اینکه سوزن دوزی هویتی ایرانی را نمایش می دهد، گفت: سوزن دوزی نمادی از هویت ایرانی است و در یکی دو سال گذشته با اقبال عمومی مواجه شده است. باید از ظرفیت سوزن دوزی و تلفیق با لباس امروزی و سلیقه مردم همراه و همسان شود تا بتواند در جامعه تاثیرگذاری مناسبی داشته باشد
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره برگزاری کلاس های آموزشی به هنرمندان سوزن دوز گفت: در طرح راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی به آموزش به عنوان رکن جدی دیده شده است و آموزش علاوه بر چابهار در سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان فراگیر می شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.