وزیر اقتصاد:

حذف روابط چهره به چهره مودّی و ممیّزی با استقرار نظام هوشمند مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر موضوع تقاطع اطلاعاتی در کشور رخ دهد مالیات یک اهرم برای توسعه فعالیت های اقتصادی سالم کشور شده و کارکرد آن نیز تغییر می یابد و با استقرار نظام هوشمند مالیاتی روابط چهره به چهره مودی و ممیزی حذف می شود.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند با اشاره به نشست خود و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی که باید کم کم نفت از بودجه خارج و در آینده نه چندان دور رابطه نفت و بودجه قطع شود، تمرکز کشور باید روی بحث مالیات قرار گیرد.

دژپسند افزود: درآمدهای مالیاتی که به دنبال وصول آن هستیم باید به گونه ای باشد که به بخش تولید و فعالیت های سالم اقتصادی آسیب نرساند که لازمه این موضوع سامان دادن نظام اطلاعاتی است، یعنی نظام اطلاعاتی از گسترش و جامعیت لازم برخوردار باشد تا تمامی سطوح را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه باید در کشور تقاطع اطلاعاتی ایجاد شود، گفت: باید اطلاعات سازمان امور مالیاتی با اطلاعات سایر دستگاه ها درباره یک مؤدی تقاطع داده شده و پالایش شود که این موضوع دقت کار را بالا برده و وصول مالیات را بر مبنای اصول به حداکثر و اجحاف مالیاتی برای مؤدی را به حداقل می رساند که این موضوع یک گام به جلو است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ضمن نیاز به درآمد مالیاتی نباید به مؤدی فشار وارد شود، تاکید کرد: اگر موضوع تقاطع اطلاعاتی رخ دهد مالیات یک اهرم فشار برای فعالان اقتصادی نمی شود، بلکه یک اهرم برای توسعه فعالیت های اقتصادی سالم کشور شده و کارکرد آن نیز تغییر می یابد.

دژپسند افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق درآمدهای مالیاتی به دنبال مالیات هوشمند است یعنی یک نظام هوشمند مالیاتی را طراحی و مستقر کرده و در این قالب حتی روابط چهره به چهره پرداخت کننده مالیات و دریافت کننده آن را حذف می کند به گونه ای که مؤدی مالیاتی برای پرداخت مالیات در یک محیط الکترونیکی قرار گرفته و اقدامات خود را انجام می دهد و با ممیز مالیاتی نیز مواجه نمی شود.

وی با اشاره به مزایای نظام هوشمند مالیاتی تصریح کرد: از آنجا که ابزارهای ارزیابی صحت ارقام و اعداد در قالب محیط الکترونیکی با تقاطع اطلاعاتی صورت می گیرد سهولتی گسترده برای مؤدی مالیاتی ایجاد می شود و مؤدی نیز برای پرداخت مالیات خود رغبت پیدا می کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.