آمادگی بندرچابهار برای پذیرش تجار و بازرگانان کشورهای هند و افغانستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندرچابهار برای نفع رسانی به تجار و بازرگانان افغانستان آماده است و سرمایه گذاران این کشور از این طریق می توانند کالا را به سایر نقاط جهان ارسال کنند.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بندر چابهار پذیرای تجار و صاحبان کالای کشورهای مختلف بویژه کشورهای هند و افغانستان است و سایر کشورها هم با پیوستن به توافق نامه چابهار می توانند از تخفیفات و امکانات این بندر اقیانوسی بهره ببرند.
آقایی با بیان اینکه تلاش می کنیم کالا در سریع ترین زمان از بندر خارج شود و نگرانی تجار از این بابت به حداقل ممکن برسد، گفت: تا زمانی که کالا در بندر است تجار باید با کمترین مشکلی مواجه شوند از اینرو تسهیل شرایط برای صاحبان کالا در دستور کار تمامی واحدهای بندر چابهار قرار دارد.
وی با اشاره به بازگشایی دفتر تجار و بازرگانان بخش خصوصی افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار خاطرنشان کرد: به هر میزان بار بیشتری به سمت چابهار بیاید تخفیفات و تشویقات بیشتری به تجار این کشور اعطا می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات، واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
آقایی با بیان اینکه نسبت به افغانستان احساس قرابت و دوستی می کنیم، افزود: وجود جمعیت زیاد افغانستانی های مقیم ایران، اشتراکات فرهنگی زیاد بین ۲ ملت و بازاریابی های گسترده تیم اقتصادی اداره کل موجب شده تا تجار این کشور در بندر چابهار حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بندر چابهار توقعاتی که تجار دارند را به بهترین نحو ممکن برآورده کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه آن به هشت و نیم میلیون تن، مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری فراوانی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد.
آقایی از تلاش‌های رئیس دفتر شرکت حماس قبادی افغانستان در بندر چابهار قدردانی کرد و افزود: کالاهای افغانستان به صورت مستقیم از چابهار ترانزیت می شود و در بارگیری و تخلیه کمترین تأخیر رخ می دهد.
وی گفت: در راستای اجرای موافقت نامه چابهار و گسترش همکاری ترانزیتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی افغانستان در بندرچابهار و همچنین استفاده هر چه بیشتر تجار این کشور از ظرفیت‌های بندر، تفاهم نامه همکاری بین اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و بخش خصوصی افغانستان در سالجاری به امضا رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندرچابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.
آقایی مشوق‌های تعرفه‌ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌ها را ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت‌های غیر تعرفه‌ای در بندرچابهار را برشمرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.