درخواست حمایت منطقه آزاد ارس از بورس کالا

تالاربورس کالای ارس از سال 1395 با اخذ مجوز از سازمان بورس ایران فعالیت خود را آغاز نموده است. رویکرد اصلی این تالار ارائه خدمات به واحدهای تولیدی که در منطقه آزاد ارس درحال فعالیت هستند بوده تا تولیدکنندگان بتوانند بدون واسطه از بورس کالا خریدهای خود را انجام دهند. در همین راستا و جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر فعالین اقتصادی منطقه با تالار بورس، بزودی شاهد برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه با حضور اساتید بورس تهران در منطقه آزاد ارس خواهیم بود و تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که علاقمند هستند تا با بورس آشنا و از آن بهره‌مند شوند، می‌توانند در این کارگاه آموزشی شرکت کنند.
وجود بورس کالا سبب شده تا معاملات بزرگ با شفافیت بیشتری انجام شود. خریدار و فروشنده و میزان معاملات کاملا مشخص است. طی سال‌های اخیر بورس کالا در مناطق مختلفی به اصطلاح شعبه داشته است. اما به دلیل برخی مشکلات بورس کالا در برخی شهرها کارایی لازم را نداشته است و بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند معاملات خود را در بورس کالای تهران انجام دهند. در این میان اما بورس کالا در منطقه آزاد ارس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در این منطقه وجود دارد می‌توان به توسعه این بورس در منطقه ارس امیدوار بود.
در همین زمینه با سعید حیدری مدیرسرمایه گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است که باید معاملات شرکت‌های حاضر در منطقه ارس در بورس کالای همین منطقه انجام شود. حیدری پیشنهاد می‌دهد که بورس کالای تهران باید از ثبت معاملات منطقه آزاد ارس در بورس تهران جلوگیری کند و معاملات این بخش صرفا در بورس کالای ارس انجام شود. وی می‌گوید: مثال وقتی شرکتی می‌تواند در بورس تهران کالایی را خریداری کند طبیعی است چنان رغبتی جهت خریدکالای خود از تالاربورس کالای ارس نشان نخواهد داد. حل این موضوع نیازمند راهکارهایی بین منطقه آزاد ارس و شرکت بورس کالای ایران است.
تالاربورس کالای ارس از سال 1395 با اخذ مجوز از سازمان بورس ایران فعالیت خود را آغاز نموده است. رویکرد اصلی این تالار ارائه خدمات به واحدهای تولیدی که در منطقه آزاد ارس درحال فعالیت هستند بوده تا تولیدکنندگان بتوانند بدون واسطه از بورس کالا خریدهای خود را انجام دهند. در همین راستا و جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر فعالین اقتصادی منطقه با تالار بورس، بزودی شاهد برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه با حضور اساتید بورس تهران در منطقه آزاد ارس خواهیم بود و تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که علاقمند هستند تا با بورس آشنا و از آن بهره‌مند شوند، می‌توانند در این کارگاه آموزشی شرکت کنند. یقینا برگزاری این کارگاه آموزشی می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.
بعنوان نمونه در اردیبهشت ماه امسال و در بحث فرآورده‌های نفتی 217 میلیارد تومان در تالاربورس منطقه آزاد معامله داشته‌ایم.
در بخش پتروشیمی نیزطی اردیبهشت ماه امسال حدود 97 میلیارد تومان دراین تالارمعامله شده است .
در رابطه با بحث حضور کارگزاری‌ها، در تلاش هستیم تا همه کارگزاری‌ها در منطقه حضور داشته‌ باشند. جهت تحقق این موضوع با شرکت بورس کالای ایران درحال مذاکره هستیم. بعنوان مثال وقتی شرکتی می‌تواند در بورس تهران کالایی را خریداری کند طبیعی است چنان رغبتی جهت خریدکالای خود از تالاربورس کالای ارس نشان نخواهد داد. حل این موضوع نیازمند راهکارهایی بین منطقه آزاد ارس و شرکت بورس کالای ایران است. در همین راستا سازمان منطقه آزاد ارس راهکارها و پیشنهادهای لازم را به شرکت بورس کالای ایران طی مکاتباتی که بعمل آمده، اعلام کرده است.
یکی از این راهکارها مکلف کردن کارگزاران برعدم ثبت معاملات شرکت هایی که در منطقه آزاد ارس به ثبت رسیدند درخارج از تالار بورس کالای اختصاصی منطقه آزاد ارس خواهد بود. با این تکلیف شرکت بورس کالا، کارگزار مجبور به ایجاد استیشن معاملاتی در تالار بورس ارس خواهد شد. در نتیجه چنانچه معاملات همه شرکت های ثبت شده در منطقه و در تالار اختصاصی منطقه آزاد انجام پذیرد، باعث می شود اولا اشراف کامل بر میزان خرید مواداولیه، تاریخ سررسید معامله و نظارت کامل بر ورود و خروج مواداولیه خصوصا مواد اولیه پلیمری صورت گیرد. دوما ثبت سفارش در تالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس باعث رونق مراودات بانکی منطقه که مبالغ چشمگیری هست، خواهد شد.
بنده ضمن تشکر از مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد ارس جناب آقای نریمان و همچنین معاون محترم اقتصادی و سرمایه گذاری آقای شاسفند که در ایجاد زیرساخت های تالاربورس همیشه یار و یاور ما هستند باید خدمتتان عرض کنم که تمامی زیرساخت های مورد نیاز یک تالار بورس مدرن از قبیل ساختمان، استیشن، کارشناسان متخصص و … برخوردارهستیم .
ببینید ما فعال‌ترین تالاربورسی هستیم که در مناطق آزاد فعالیت می‌کند. یعنی شما با بررسی آمار و ارقام و میزان معاملات انجام یافته درتالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس تائید خواهید نمود که تالار بورس منطقه آزاد ارس جزو فعالترین تالارهای موجود در سایر مناطق است. با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس جلساتی را با مسئولین بورس اوراق بهادار و همچنین بامدیر پیگیری بورس بین الملل داشته و مذاکراتی را بعمل آورده ایم. باتوجه به پتانسیل های موجود در منطقه آزاد ارس که مساعد برای راه اندازی بورس بین الملل است بزودی شاهد فعالیت این دو نیز خواهیم بود .
منطقه آزاد ارس منطقه ای است که به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده نزدیکتراست. و ازطرفی شما می توانید در مدت زمان 15 دقیقه الی 3 ساعت درمرز ورودی به کشورهای جمهوری نخجوان، ارمنستان که جزو 5 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیاست، آذربایجان و ترکیه برسید. منطقه آزاد ارس جزو مناطقی است که با فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز 2 ساعت فاصله دارد. یا استفاده از حمل و نقل ریلی برای موضوع صادرات، واردات، گردشگری و …. امتیازات و مزیتهایی است که در امر سرمایه گذاری برای هرتولیدکننده ای بسیار حائزاهمیت است که در این منطقه وجود دارد .

** گزارش از: روند بورس امروز

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.