روستای لافت قشم، میزبان آیین میراث دریایی هوزار(بادبان)

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از برگزاری مراسم آیینی میراث دریایی هوزار(بادبان) در نخستین اکوموزه کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، طاهره شهرکی اظهار داشت: این مراسم با برافراشتن نمادین بادبان لنجی در ساحل روستای لافت، روز دوشنبه ۲۱ مرداد ماه در هم زمانی با عید سعید قربان آغاز شد.
شهرکی افزود: هدف از برگزاری این آیین، احیا و پاسداشت داشته های نیاکان این سرزمین و انتقال آن به نسل جدید است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ادامه داد: اجرای آیین «ازوا» (یک نوع طبل زنی توسط افراد محلی)، برگزاری آیین «شاواری» که حاکی از شادی ملوانان و خانواده های آن ها برای آغاز سفری دریایی است، بخش هایی از این مراسم بود.
شهرکی به بالا بردن نمادین بادبان ها و بالا کشیدن لنگر در این برنامه اشاره کرد و گفت: اجرای مراسم آغاز سفر همراه با آوازهایی به زبان های عربی، هندی و افریقایی و اعلام مقصد سفر توسط ناخدا به ملوانان با صدای بلند، بخش های دیگری بود که به صورت نمادین اجرا شد تا یادآور رسوم گذشتگان در اعصار گذشته باشد.
به گفته وی، این آیین به همت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای لافت برگزار شد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از حضور حدود ۵۰۰ شرکت کننده از مردم محلی لافت و سایر مناطق جزیره قشم قدردانی کرد و اظهار داشت: مشارکت و حضور صیادان، ملوانان، ناخدایان و خانواده های آن ها همراه با سایر اقشار و همچنین اعضای انجمن عکاسان جزیره قشم، مشوق ما برای تداوم اجرای چنین مراسماتی است.
گفتنی است، آیین میراث دریایی هوزار(بادبان) به میزبانی نخستین اکوموزه کشور واقع در روستای لافت جزیره قشم، عصر روز دوشنبه ۲۱ مرداد ماه و در هم زمانی با عید سعید قربان برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.