معاون گردشگری منطقه آزاد چابهار در گفتگو با اقتصاد24 مطرح کرد؛

توسعه گردشگری غذا در دستور کار منطقه آزاد چابهار / برنامه های گردشگری چابهار، از گردشگری غذا تا کریکت

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: جشنواره غذا و حرکت به سمت گردشگری غذا امسال برای اولین به عنوان یکی از بخش های مهم جشنواره مونسون اجرا و بالغ بر 100 نوع غذا به جشنواره آورده شد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، جشنواره گردشگری مونسون که هرساله در مرداد ماه برگزار می شود، یکی از بی‌نظیرترین جشنواره های تابستانی در مناطق آزاد است. این زمان که مصادف است با پدیده مونسون، آب و هوای چابهار را بهاری می‌کند و می‌شود یکی از بهترین زمان ها برای گردشگران و آشنا شدن با این استان و فرهنگ مردم بلوچ .
امسال این جشنواره با برگزاری جشنواره غذاهای محلی سیستان و بلوچستان و حضور داوران بنام توانست خوش بدرخشد و نظر گردشگران را جلب کند.
این جشنواره با خبرهای خوب به کار خود پایان داد و به همین منظور اقتصاد24 گفت و گویی با محمداکبر چاکرزهی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار انجام داد.
محمداکبر چاکرزهی در خصوص جشنواره امسال و تفاوت آن با سال های گذشته به اقتصاد24 گفت: جشنواره امسال با سال‌های قبل متفاوت بود و تفاوت اصلی آن به خصوص با سال گذشته در بخش های آن بود که به صورت پر رنگ‌تری دیده شد. جشنواره مونسون امسال در سه بخش فعالیت کرد؛ یک بخش صنایع دستی استان بود که هدف سازمان تقویت هنر بومی، صنایع دستی، سوزن دوزی و… بود و حمایت از فعالان این عرصه که عمدتا زنان هستند. در این جشنواره تلاش شد برای توانمندسازی آنان زمینه هایی فراهم شود. 8 استان حضور داشتند و تبادل تجربه ای میان هنرمندان صورت گرفت که مزیت خوبی برای جشنوراه محسوب می شد.
چاکرزهی افزود: بخش دوم جشنواره موسیقی بود که به علت ظرفیت و تنوع بالا در استان سیستان و بلوچستان یکی از بخش های مهم محسوب می شد و از تمامی شهرهای استان دعوت به عمل آمده بود، که هر شب در اختیار یک یا دو شهرستان بود که برنامه های هنری خودشان را اجرا کنند و زمینه نشاط و شادابی را برای مردم فراهم کنند.

چاکرزهی در خصوص بخش دیگر جشنواره گفت: بخش سوم که امسال به دو بخش قبل اضافه شده بود، جشنواره غذا و حرکت به سمت گردشگری غذا بود. امسال برای اولین بار این اتفاق افتاد و استقبال خوبی شد و از سوی بخش های مختلف مانند رستوران ها و هم بوم‌گردی ها و هم افرادی که به صورت آزاد غذاهای سنتی به مسابقه آورده شد در حدود 70 شرکت کننده داشتیم و بالغ بر 100 نوع غذا به جشنواره آورده شد، غذاهایی که بعضا به فراموشی سپرده شده بود.
وی افزود: هیئت داوری از تهران برای ارزیابی غذاها انتخاب شده بودند. رقابت و استقبال خوبی را شاهد بودیم که می تواند زمینه ای برای ایجاد یک جشنواره ملی به میزبانی چابهار باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص حضور گردشگران در منطقه گفت: گردشگران داخلی و خارجی نیز داشتیم که البته تعداد گردشگران خارجی محدود بود. مونسون چون زمان خاصی در چابهار است بسیاری از افراد هنوز در جریان آب و هوای خوب چابهار در این فصل نیستند و گمان می کنند به علت تابستان هوا گرم است. اما در حقیقت ماهیت این جشنواره به علت آب و هوای خوبی است که پدیده مونسون برای چابهار به ارمغان می آورد. این تفاوت دما با شهرهای جنوبی و حتی مرکز کشور در مرداد ماه، فرصت و مزیتی خاص چابهار است که هوای بهاری آن می تواند جذب گردشگر کند. علاوه بر آن موج سواری هم می‌تواند در تابستان در جذب علاقه مندان به چابهار موثر باشد.

چاکرزهی تصریح کرد: چابهار امروز به عنوان یک مرکز جدید گردشگری مطرح است و در بین هموطنان شناخته شده است اما تا جایگاه واقعی خود را بشناسد و ظرفیت های خوب و جاذبه های طبیعی نهفته در آن به طور کامل معرفی شود، راه زیادی دارد و نیاز به معرفی بیشتر و گسترده تری است. علاوه بر آن آداب و رسوم و سنت مردم این خطه، صنایع، موسیقی، آب و هوا و… می تواند در ایفای نقش بیشتر و بهتر چابهار در کشور موثر باشد.
وی در خصوص ناشناخته بودن برخی از ظرفیت های چابهار و لزوم شناساندن صحیح آنها گفت: ما می بایست در زمینه تبلیغات بیشتر کار کنیم به خصوص در رسانه ملی، شبکه های اجتماعی و .. باید این ظرفیت ها معرفی شود تا زمینه برای سال آینده مساعدتر باشد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار ورود گردشگر را برای اقتصاد محلی ارزشمند دانست و افزود: زمانی که گردشگر وارد چابهار می شود تمام چرخه های یک جامعه را می چرخاند. برای مثال گردشگر وقتی وارد چابهار می شود از تاکسی استفاده می کند تا به هتل برسد و خرید می کند و از روستاهای هدف گردشگری و بوم گردی دیدن می کند و در آنجا نیز محصولات روستایی را می خرد و غذاهای محلی را امتحان می کند که مطمئنا همه اینها موجب افزایش درآمد و ثروت می شود.

به دنبال کاهش هزینه سفر به چابهار هستیم

چاکرزهی در جواب به سوال خبرنگار اقتصاد24 مبنی بر گران بودن بلیط هواپیما برای چابهار گفت: قیمت گذاری که برای بلیط های هواپیما صورت می گیرد یک نگرانی ملی است و چابهار هم به دلیل بعد مسافت هزینه بیشتری را شامل می شود اما در تلاش هستیم این مشکلات را به حداقل برسانیم تا هزینه سفر به چابهار کاهش یابد. این موضوع می تواند مشوقی باشد برای افرادی که قصد سفر به چابهار دارند. تلاش سازمان منطقه آزاد چابهار بر این است که با پیگیری امور و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری و اقامت و رفاه مسافران ، گردشگر پذیری منطقه را افزایش دهد. هتل هایی در دست ساخت داریم و به تدریج در طول یکی دوسال آینده مشکلات اقامتی برطرف خواهد شد.
وی در خصوص برنامه های آینده این معاونت تصریح کرد: معاونت گردشگری سازمان طبق تقویم کاری که در نظر گرفته فعالیت های مختلف و برنامه های متنوعی را دنبال می کند و پروژه هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی ، ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، تکمیل زیرساختهای مورد نیاز در مناطق روستایی، در حوزه بهداشت و سلامت هم برگزاری دوره های توانمند سازی، آموزش و تامین تجهیزات بیمارستانی دارد. همچنین همکاری با محیط زیست جهت توانمندسازی جامعه و حفاظت از گونه های در حال انقراض و… نیز در دستور کار است. در بخش جوامع محلی آموزش هایی را که با ارگان های مختلف داریم دنبال می کنیم و در ورزش نیز برای میزبانی و اعزام تیم های ورزشی و حمایت از رشته های خاص ورزشی مانند کریکت، فوتبال ساحلی، موج سواری و… برنامه های مختلف داریم. علاوه بر اینها برنامه های مناسبتی هم در دستور کار معاونت فرهنگی و گردشگری سازمان است که در طول سال دنبال می‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان افزود: چابهار دارای جاذبه های دیدنی فراوانی است که به عنوان مقصدی خوب با مهمان نوازی گرم و دلنشین مردم چابهار می تواند خاطرات بسیار خوب و شیرینی را برای هموطنان رقم بزند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.