گروسی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مناطق آزاد در فضای تحریمی، ظرفیتی سازنده برای اقتصاد کشور محسوب می‌شوند

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد، در فضای تحریمی کشور، از ظرفیت‌های سازنده‌ای به شمار می‌روند که با تکیه بر آن می‌توان، روند توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور را با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه سازد.

به گزارش فرینا، حسین گروسی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم تبیین و واکاوی فرصت‌های ویژه و بالقوه مناطق آزاد تجاری افزود: برخی گمان می‌کنند مناطق آزاد، صرفا به اماکنی برای محل گردشگری خلاصه می‌شوند، اما در واقع، مناطق آزاد، عرصه‌هایی هستند که فارغ از جاذبه‌های گردشگری می‌توانند به حوزه‌هایی برای رونق اقتصادی و حتی صنعتی و تولیدیِ کشور مبدل شوند.
گروسی گفت: نباید این امر خطیر را از نظر دور داشت که هر منطقه آزاد ما در کشور، باید به یک برند خاص تبدیل شود و در صورت عملیاتی و اجرایی شدن این اصل، قطعا شاهد حصول توفیقات هر چه بیشتری در حوزه اقتصادی این مرز و بوم خواهیم بود.
وی افزود: به عنوان نمونه، در منطقه آزاد قشم می‌باید بر روی حوزه‌های نفت و گاز تمرکز هر چه بیشتری را لحاظ کنیم یا در منطقه کیش به امر گردشگری توجه فزاینده تری معطوف شود.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: رویکرد اصلی ما در مناطق آزاد حرکت به سمت تولید محوری است و با آمایش سرزمینیِ در نظر گرفته شده، تلاش می‌شود اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص تامین و محقق شود.
گروسی افزود: به واقع در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، نیازمند تکنولوژی روز جهانی هستیم و با تلفیق دو امر تامین مواد اولیه از سوی ما و تکنولوژی روز جهانی که می‌باید با مشارکت کشور‌های صاحب تکنولوژی اجرایی شود، فادر خواهیم بود به مقاصد تعریف شده در این بخش به نحو شایسته تری نائل شویم.
وی گفت: پروژه بزرگ انرژی خورشیدی در منطقه آزاد قشم که توسط چینی‌ها در حال پیگیری است و یا حضور هندی‌ها در مناطق آزاد چابهار، از نمونه این موارد به شمار می‌روند که مقرر است با مشارکت خارجی‌ها و سرمایه گذاری لازم در این حوزه، علاوه بر رونق و شکوفایی مناطق آزاد، کلیت اقتصاد کشور نیز از این ظرفیت‌های بالقوه و ارزنده منتفع شود.
معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در واقع امر، مناطق آزاد در کل دنیا عرصه‌ای برای تولیدات به صورت کنسرسیومی و با مشارکت کشور‌های دیگر است و رویکرد ما نیز در حوزه مذکور تغییر یافته و امروز ما در صدد هستیم که با اتخاذ تدابیر موثر در مناطق آزاد با حضور کشور‌های مختلف، (تولید) و (باز صادرات) به نحو هر چه مطلوب تری پیگیری و عملیاتی شود.
گروسی ادامه داد: این تغییر رویکرد، در زمان تحمیل تحریم‌ها با شیب تند تری در حال وقوع است و در واقع هر آنچه به سمت تحریم‌ها حرکت کنیم این مناطق می‌توانند به عنوان ظرفیت‌هایی بالقوه و ویژه به عاملی برای حصول توفیقات مطلوب و سازنده برای اقتصاد کشور تبدیل شوند.
وی افزود: تا پیش از این، نگاه به مناطق آزاد، صرفا وارداتی بود، اما امروزه کارخانه‌های فولاد و نفت و گاز در مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند و برخی از محصولات همچون نفت و گاز که پیشتر بصورت خام صادر می‌شد امروز در چابهار و مکران در حال تولید است.

مناطق آزاد عرصه‌ای برای معرفی و عرضه کالا‌های برند ایرانی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه در تشریح پتانسیل‌های دیگر مناطق آزاد برای اقتصاد و توسعه پایدار کشور اظهار کرد: از دیگر سو، مناطق آزاد باید به مثابه ویترینی برای تولید و عرضه محصولات برند ایرانی همچون زعفران، فرش، کاشی و سرامیک و... نقش آفرینی کنند.
گروسی افزود: بسیاری از کشور‌های جهان با تکیه بر ظرفیت‌های مناطق آزاد در صدد حصول توفیقات هر چه بیشتر هستند و می‌باید ما به عنوان کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، با مطالعه و الگوبرداری سازنده از کشور‌های توانمند در این عرصه، بهره هر چه بیشتری را از مناطق آزاد در راستای منافع ملی کشور کسب کنیم.
وی گفت: متاسفانه، مکرر مشاهده و شنیده می‌شود که انگشت اتهام به سمت مناطق آزاد گرفته می‌شود، اما در واقع امر، مناطق آزاد حوزه‌هایی برای تنفس هستند و می‌باید این رویکرد در دستور کار قرار گیرد که در مناطق آزاد مشوق‌های هر چه بیشتری تعریف و در نظر گرفته شود.
معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: می باید از قوانین خلق الساعه در ارتباط با مناطق آزاد اجتناب شود، زیرا قوانین اینچنینی مانعی در جهت اعتماد سازی محسوب می‌شود.
گردسی گفت: در حال حاضر ترکیه با ۲۱ منطقه آزاد، امارات با ۳۸ منطقه آزاد و کشور‌های گرجستان، ارمنستان و... نیز با اتکای به چنین ظرفیتی تلاش می‌کنند از مواهب و مزایای منطقه آزاد بهره‌مند شوند.
وی افزود: تایوان، تایلند، ایتالیا، سنگاپور نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که با تعریف و طراحی برنامه‌های متعدد در مناطق آزاد، توسعه اقتصادی خود را با سرعت افزون تری در پیش گرفته اند.
عضو پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف تصور عده ای، مناطق آزاد هیچگونه بودجه دولتی ندارند و به عنوان نمونه در منطقه‌ای همچون سیستان و بلوچستان می‌توان با اتکای به منطقه آزاد، فرصت‌های اقتصادی بسیاری را ایجاد کرد و در سایه آن ساکنان این حوزه و حتی فراتر از آن، کلیت اقتصاد کشور را از مزایای آن بهره‌مند کرد.
وی افزود: می باید مناطق آزاد به اماکن و محل‌هایی خاص برای عرضه کالا‌های برند و صاحب نام ایرانی همچون فرش، مبلمان، پسته، زعفران و... تبدیل شوند و قطعا با عملیاتی شدن این رویکرد، رشد و توسعه فزاینده تری برای کشور به ارمغان می‌آید.
معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: با وجود اتهامات بسیاری که از سوی برخی، متوجه مناطق آزاد می‌شود، نمی‌توان این واقعیت را نادیده انگاشت که در یکی از بند‌های اقتصاد مقاومتی، به مناطق آزاد اشاره شده که این تاکید و اشاره، موید ظرفیت‌های پیدا و پنهان در این مناطق است.
گروسی افزود: فرصت اشتغال ۲۵۰ هزار نفری که بدون هیچگونه کمک دولتی در مناطق آزاد ایجاد شده نمونه‌ای از پتانسیل‌های موجودِ در این مناطق در عرصه اقتصادی و اشتغالزایی است که باید با دقت نظر و هوشمندی هر چه بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
وی در خاتمه یادآور شد: همه ما موظف هستیم با تلاش و سعی فزاینده از تبدیل شدن فرصت مناطق آزاد به تهدید پیشگیری کنیم و این مهم با برنامه ریزی، همگرایی و همسویی هر چه بیشتر قابل حصول خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.