منطقه آزاد اروند یک فرصت بی بدیل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

آبادان و خرمشهر شهرهایی با موقعیت و جاذبه های گردشگری بسیار هستند. رودخانه های جاری در این دو شهر که غروبی زیبا همراه با ساحلی دلپذیر را به تصویر می کشد، در کنار طبیعت بکر می تواند به نقطه ای ناب در همه ایام سال (خصوصا در فصل بهار) برای حضور گردشگران به این دو شهر باشد. شهرهایی که طی 8سال جنگ رنج های بسیاری را متحمل شدند؛ روزگاری از وطن جدا، محاصره و دوباره به آغوش آن بازگشتند. داستان رشادت ها و مقاومت ها در دل خود دارند و همچنان پابرجا مانده اند. آبادان و خرمشهر که امروز با نام منطقه آزاد اروند شناخته می شوند، از جمله شهرهای زیبای ایران هستند که چشم انداز توسعه گردشگری در آنها به روشنی هویدا است.

در سال ۱۳۷۲ هیأت وزیران به موجب ماده ۲ آیین نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری را تصویب و در تاریخ ۱۰/۲/۱۳۷۳ طی نامه شماره ۱۶۴۴۷/ت۲۵۲ک، این مصوبه را به شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ نمود. ماده ۲ این مصوبه به شرح زیر است:

«اتباع خارجی برای ورود مستقیم به مناطق از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، نیاز به تحصیل روادید نخواهند داشت». مفاد این مصوبه کاملا شفاف و روشن است. معهذا مصوبه مزبور که قبلا در مناطق آزاد کیش و انزلی به اجرا درآمده بود، به علت فراهم نبودن زیرساخت ها، پیش از این در منطقه آزاد اروند عملی نبود که خوشبختانه در حال حاضر این مشکل برطرف شده و از این پس شاهد رونق گردشگری و اقتصادی در این منطقه خواهیم بود. مسلما هدف دولت تدبیر و امید و شورای عالی مناطق آزاد کشور از اعطای چنین امتیازی، پیشینه شهرهای آبادان و خرمشهر به لحاظ آسیب های وارده ناشی از ۸ سال جنگ و ویرانی و تمایل آنان به عمران و آبادی و بازگشت رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در این دو شهر است.

در جهان امروز، مقوله گردشگری یکی از مهم ترین مباحث اقتصادی در زمینه کسب درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال و دست یابی به توسعه پایدار به شمار می آید. با نگاهی به کشورهای پیرامونی- به عنوان مثال امیر نشین دبی- می توان به اهمیت آن پی برد. ضمن آنکه جهت دست یابی به توسعه پایدار و فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی نفتی، ابزار بسیار مهمی محسوب می شود.

از سویی دیگر با ورود گردشگران خارجی و تبادلات فرهنگی، به طور حتم فرهنگ غالب از جهت تأثیرگذاری، فرهنگ ایران زمین خواهد بود که با پشتوانه غنی تاریخی و اسلامی خود، اتباع بیگانه را مجذوب خویش خواهد ساخت و از این لحاظ صنعت گردشگری نقش تعین کننده ای در زمینه توسعه سیاسی و اجتماعی کشورمان ایفا خواهد نمود.در همین راستا  از منظر بخش خصوصی، مقوله سرمایه‌ گذاری بسیار مهم و گردشگری می ‌تواند به‌عنوان زمینه ای در جهت سرمایه‌ گذاری عمل کند.

از مزیت های مهم منطقه آزاد اروند در مقایسه با سایر مناطق آزاد، وجود راه های ارتباطی ریلی، هوایی، آبی و جاده ای است که از زیرساخت های مطلوبی برخوردار بوده و امکان سرمایه گذاری در تمام حوزه ها، بالاخص گردشگری را هموارتر می کند.

آبادان و خرمشهر که امروز منطقه آزاد اروند نام گرفته اند به لحاظ تاریخی دروازه مدرنیته به ایران نیز بوده اند. وجود اقوام و ملیت ها و مذاهب گوناگون خود گویای این ادعاست که هنوزهم بافت قدیمی و وجود موزه های متنوع دراین شهرها نشان از آن روزگار دارد و بخش مهمی از جاذبه این منطقه به شمار می روند. بوم گردی، گردشگری بازار، گردشگری سلامت، گردشگری آبی و از همه مهم تر دفاع مقدس اصلی ترین بخش های حوزه گردشگری محسوب می شوند که از ظرفیت بالایی  نیز در جهت جذب گردشگر برخوردار هستند.

طرح جامع گردشگری اروند در دست اقدام است

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند از آن جهت که شریان اقتصادی گردشگری منطقه باید کارآمد و توانمند تر شود از تنظیم طرح جامع گردشگری خبر داد.

محسن قنبری  با اشاره به اینکه  هدف این طرح  بر آن بوده که در بستر صنعت توریسم و با ایجاد کسب و کار جدید، سطح اشتغال ‌زایی و درآمد لایه‌های مختلف اجتماعی رشد قابل‌ قبولی داشته باشد؛ افزود:

با تهیه طرح جامع گردشگری به تمام  موضوعات و جاذبه های این صنعت  اعم از طبیعت گردی، گردشگری بازار،گردشگری آبی،  توریسم سلامت، توریسم جنگ  و … پرداخته شده است.

قنبری خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات و تقاضایی که برای این موضوع وجود دارد؛ ظرفیت های هربخش را مشخص و اولویت بندی کرده و در نهایت  روی هر کدام از این طرح ها که با کم ترین میزان سرمایه گذاری فعلا بیشترین بهره وری را به مامی دهد و با سرمایه گذاری در آنها می توانیم به توسعه گردشگری پایدار برسیم، تمرکز خواهیم کرد.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: ما دارای طرح و برنامه ای هستیم که استراتژی دارد و می دانیم نهایت به کجا خواهد رفت؛ همچنین  بر اساس ظرفیت هایی که می شناسیم  و تقاضایی که موجود است، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهیم داشت و در انتهای برنامه مان تعیین و تکلیف برای تمامی گروه های ذینفع نیز خواهیم داشت.

به گفته وی در این برنامه تمام گروه های ذینفع و ذی نفوذ که سود خواهند برد در حوزه گردشگری مشخص شده و برای هرکدام از آنها دستور العملی تهیه می شود که به طور مثال هتل ها، آژانس ها ، سیستم دولتی، نظارتی و … هر کدام چه وظیفه ای دارند و چه کاری باید انجام دهند؛ هر کدام  نیزموظف هستند در حوزه خودشان برنامه های جزئی تر و اکش پلن شان را مشخص کنند.

در همین راستا از منظر بخش خصوصی مقوله سرمایه‌ گذاری بسیار مهم بوده و گردشگری می ‌تواند به‌عنوان زمینه سرمایه‌ گذاری عمل کند. منطقه آزاد اروند نیز با وجود تمام ظرفیت های قید شده، خصوصا ظرفیت بازار عراق به عنوان یک جامعه هدف ۵ میلیون نفری که در حال حاضر از بالقوه به بالفعل (بر اساس سیاست های اتخاذ شده توسط منطقه آزاد و دولت) تبدیل شده است، شاید یکی از ناب ترین مناطق در کل کشور جهت سرمایه گذاری های کلان باشد که تا به امروز کم تر دیده شده است.

** نویسنده:مینا میرسیوندی / عکس: بهرام نادری

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.