گزارشی از برخی پروژه‌های عمرانی بهره‌برداری شده در منطقه آزاد چابهار:

توسعه زیرساختی همسو با توسعه اقتصادی در منطقه آزاد چابهار

در سال‌های اخیر و با شروع مطالعات در سطح منطقه آزاد چابهار، زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی رشد چشمگیری داشته‌اند که نویدبخش آینده‌ای درخشان برای این منطقه است.

با توجه به اینکه منطقه آزاد چابهار ازلحاظ تأمین منابع مالی پروژه‌ها دچار مشکل نمی‌باشد، اما این سازمان مهم اقتصادی ـ تجاری پیش‌تر در مقوله بهره‌برداری پروژه‌ها با تأخیرهای زیاد، کیفیت پایین، اختلافات با پیمانکاران و درنتیجه افزایش هزینه‌ها یا عدم مطالعات همراه بوده است. ازآنجاکه پروژه‌های خوابیده باعث دلزدگی، بالا رفتن هزینه‌های اجرا و مستهلک شدن می‌شوند؛ در حال حاضر با جدید و اهتمام ویژه این سازمان در جهت انجام پروژه‌های عمرانی و فعال نمودن طرح‌های غیرفعال و یا نیمه‌فعال؛ شاهد سرعت گرفتن فعالیت عمرانی و زیربنایی در این منطقه هستیم.
در حال حاضر بیش از ده پروژه عمرانی در سطح 14 هزار هکتار در حال اجرا هستند که شش پروژه به بهره‌برداری رسیده است؛ با اتمام این پروژه‌ها می‌توان گفت اولویت اول معاونت فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار توجه ویژه به زیرساخت‌ها است.

پروژه ایجاد مخزن‌های پمپاژ

عملیات اجرایی سایت، ایستگاه پمپاژ و مخزن 500 مترمکعبی و دو سایت 2 مخزن یکهزار مترمکعبی به همراه کلیه ابنیه وابسته و خطوط انتقال مربوطه در نیمه اول مهرماه سال جاری به پایان رسید.
عملیات اجرایی پروژه مذکور که از اردیبهشت سال 97 با هزینه اجرایی 7 میلیارد تومان آغازشده بود و با کیفیت مطلوب هم‌اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
هدف از اجرای این طرح، ذخیره‌سازی و تأمین فشار آب برای پیکره مسکونی و مجتمع‌های تجاری است. این مخازن با ظرفیت مجموع 2500 مترمکعب و در راستای تکمیل شبکه آب‌رسانی در فضایی معادل 5000 مترمربع احداث و 141 هکتار از اراضی پیکره سوم شمالی را تحت پوشش قرار خواهند داد.
این پروژه یکی از پروژه‌های شهری است که پیشرفت فیزیکی 100 درصد در پیکره سوم شمالی قرار دارد؛ با اتمام این پروژه مهم، پیکره‌های مسکونی و تجاری از شبکه لوله‌کشی آب بهره‌مند می‌شوند؛ در واقع می‌توان گفت که پیش‌ از این پیکره‌های تجاری به‌صورت سقایی و تانکر آب‌رسانی می‌شدند که با تکمیل پروژه، عملیات اجرایی سایت‌های مخزن آب‌رسانی آنها به‌صورت لوله‌کشی انجام می‌پذیرد.

پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی

جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی یکی از طرح‌های حائز اهمیت منطقه آزاد چابهار در بلوار 85 متری این منطقه است که در مهرماه سال جاری به اتمام رسید.
با بهره‌برداری از این پروژه، سیلاب و روان آب‌ها که در مواقع بارندگی باعث مسدود شدن مسیر می‌ شدند، جمع‌آوری و هدایت خواهند شد. با توجه به اینکه بلوار 85 متری تنها معبر ارتباطی و شریانی اصلی منطقه آزاد به سرزمین اصلی می‌باشد و در مواقع بارندگی مسدود می‌شد، به لحاظ مسائل پدافند غیرعامل ضرورت داشت که پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا شود.
در این طرح، هدایت ایمن سیلاب حوضچه‌های آبریز بالادست از طریق کانال جمع‌آوری بتنی به طول 1200 متر و تخلیه روان آب در سه‌نقطه توسط کالورت‌های بتنی مدنظر قرارگرفته است.
درواقع هدف از اجرای پروژه هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی، کنترل و مهار سیلاب‌های شدید در منطقه و امکان فعالیت و تردد پس از سیلاب و به حداقل رساندن خسارات ناشی از جاری شدن روان آب‌ها است.

احداث شبکه‌های فاضلاب پیکره سوم شمالی و جنوبی

این پروژه از سال 1390 شروع و در سال 98 با هزینه‌ای بالغ‌بر 15 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
احداث شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب به طول 15 کیلومتر، احداث شبکه توزیع آب به طول 15 کیلومتر که 200 هکتار از اراضی مسکونی و آب‌رسانی به سایت 200 هکتاری تجاری و مجموعه مهمانسرا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

آماده‌سازی بخشی از اراضی پیکره مسکونی

پروژه آماده‌سازی اراضی پیکره مسکونی از اردیبهشت سال 1397 آغاز و پس از گذشت 10 ماه به بهره‌برداری رسید که 58 قطعه آماده‌سازی شده است؛ هزار متر جمع‌آوری فاضلاب و هزار متر شبکه توزیع آب اضافه گردید. همچنین اجرای سیستم توزیع فشار متوسط 20 کیلوولت و شبکه فیبر نوری مخابرات به مساحت 2 هکتار از اراضی مسکونی را تحت پوشش قرارداد.

بهسازی ترمینال فرودگاه

این بدان معنا نیست که هر پروژه‌ای که از قبل بوده، نباید در آن کاری صورت گیرد؛ بلکه با مطالعات می‌شود مکان و زیرساخت را گسترش داد. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهیم پروژه بهسازی ترمینال فرودگاه بین‌المللی چابهار ـ کنارک را بررسی کنیم، ازنظر هزینه صرفه‌جویی‌هایی صورت گرفت و همچنین شکل کار تغییر کرد. ترمینال ورودی و سالن انتظار با کارشناسی جدید، تغییراتی اساسی در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار در این خصوص گفت: پروژه بهسازی سالن ترانزیت فرودگاه بین‌المللی کنارک ـ چابهار تکمیل و به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد.
فرزین حقدل مجری بازسازی سالن بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی چابهار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: با تکمیل کارهای زیربنایی و ساختمانی فرودگاه بین‌المللی چابهار ـ کنارک، این پروژه از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به ما تحویل داده‌شده و از آن تاریخ به بعد یک ماه و نیم زمان برد تا ابنیه داخلی به‌طور کامل بازسازی شدند.
حقدل افزود: بازه زمانی دوماهه برای این عملیات در نظر گرفته‌شده بود، اما چون مواردی مانند یک سالن ۲۵۰ متری و یک طبقه دوم اداری که نیاز به سازه و محاسبات خاص معماری داشت در میانه کار اضافه شدند، پروژه یک مقدار بیشتری طول کشید.
وی ادامه داد: اکنون همه آن تعهدات که سازمان منطقه آزاد چابهار به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه چابهار داشته، به‌طور کامل به اتمام رسیده است و ما به‌زودی این فرودگاه را تحویل می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: تجهیزات موردنیاز دیگر مانند دوربین‌های مداربسته باید عرضه و توسط شرکت بهره‌بردار فرودگاه در محل نصب و بهره‌برداری کامل شود.
حقدل افزود: علاوه بر آن کارهای ساختمانی و مواردی هم که این مدت بر آن اضافه شد، تسمه‌نقاله استانداردی را هم مستقر کردیم و درب ورودی و خروجی فرودگاه را هم از نوع استاندارد و برقی نصب نمودیم که هیچکدام در تعهدات ما نبود؛ اما با توجه به اینکه برای رفاه مسافران بود، انجام پذیرفت.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان گفت: فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار امکان پذیرش همزمان سه پرواز را خواهد داشت که با توجه به تکمیل چراغ‌های باند، امکان برقراری پرواز در شب هم وجود دارد که با این تفاسیر، امکان انجام ده پرواز در هر شبانه‌روز قابل انجام خواهد بود.

مدرسه 8 کلاسه روستای کُمب

کُمب، روستایی در حاشیه شهر چابهار و بزرگترین روستای کشور است که در حاشیه اقیانوس هند قرار دارد. این روستا یکی از پرجمعیت‌ترین بخش‌های حاشیه‌نشینی است که فاقد هرگونه امکانات اولیه است؛ اما طی دو، سه سال اخیر که سازمان منطقه آزاد چابهار به مسائل اجتماعی و آموزشی آن توجه ویژه‌ای داشته، کار احداث دبیرستان 8 کلاسه شهیده مطهره نارویی با هزینه پانصد میلیون تومان از سال 1395 آغاز و مهرماه 1398 به افتتاح رسید.
در منطقه آزاد چابهار بخش‌های عمده‌ای از پروژه‌های عمرانی که راکد و یا نیمه‌فعال بوده‌اند، فعال‌شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، مربوط به دوران مدیریت فعلی هستند.

**گزارش از: انور میهن‌دوست،کارشناس فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.