مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

معافیت مالیاتی اصلی‌ترین ویژگی جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در واکنش به بحث اصلاح و حذف معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد گفت: معافیت‌های مالیاتی یکی از ویژگی‌های جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود که با برداشته شدن آن پیام منفی به سرمایه‌گذاران می‌دهد که این موضوع می‌تواند اثرات مخربی بر روی تولید وارد کند.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی، با تشریح قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد افزود: مناطق آزاد دارای چهار قانون مالیات، گمرک، کار و قانون پولی و مالی است و معافیت از مالیات مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی است که باعث جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزادشده است که بر این اساس همه فعالین اقتصادی که در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری می‌کنند با علم به معافیت‌های مالیاتی به این مناطق ورود پیدا می‌کنند.

کردی گفت: نکته‌ای که در مورد اثرات مالیات می‌توان مطرح کرد این است که اساساً مالیات در مبانی علم اقتصاد صرفاً یک منبع درآمد برای دولت نیست بلکه یک ابزار سیاست‌گذاری است برای اینکه بتوانیم منطقه‌ای را فعال و پویاتر کنیم نیازمند یکسری مشوق‌هایی هستیم، یکی از این مشوق‌ها معافیت مالیاتی است و این معافیت مالیاتی هم در قانون برای مناطق آزاد تعریف‌شده است که این مناطق به مدت 20 سال معاف از مالیات شوند حالا اگر بخواهیم در این زمینه تغییری ایجاد کنیم اولین و مهم‌ترین پیامی که به سرمایه‌گذاران می‌دهد بی‌ثباتی قوانین و مقررات در حوزه مناطق آزاد است که خود این اثر منفی و بسیار مخربی را خواهد گذاشت.

او با اشاره به اینکه واحد تولیدی که می‌خواهد در این منطقه می‌خواهد تولیداتش را توسعه بدهد حتماً باید یک فضای رقابتی را با رقبای منطقه‌ای خودش ایجاد کند گفت: اگر ما رویکرد صادرات را در مناطق آزاد دنبال می‌کنیم الزاماً باید مشوق‌هایی را مشابه رقبای خودمان در منطقه داشته باشیم. وی افزود: وقتی همه مناطق آزاد ما در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان و همه جای دنیا از این معافیت برای جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌کنند برداشتن این معافیت یعنی اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی مناطق آزاد را از آن‌ها می‌گیریم که این موضوع قطعاً اثر منفی بر تولید خواهد گذاشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه مناطق آزاد طی سال‌های گذشته رویکردشان از تجارت به تولید تغییر پیداکرده است و حجم سرمایه‌گذاری‌های تولیدی روزبه‌روز در مناطق آزاد در حال افزایش است که با علم به موضوع معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذاری‌های خودشان را شروع کرده‌اند گفت: چه‌بسا این سرمایه‌گذاری‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند ورود به یک چنین مبحثی طبیعی است که آهنگ توسعه سرمایه‌گذاری را برای تولید در مناطق آزاد کاهش خواهد داد. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روند سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در مناطق آزاد روند مثبتی است گفت: در این شرایط که اقتصاد کشور با توجه به فضای بین‌المللی که وجود دارد به‌شدت نیازمند تشویق و حمایت از تولید است و مناطق آزاد هم مسیری را که طی می‌کنند مبتنی بر سیاست‌های تولیدی است حتماً برداشتن معافیت مالیاتی اثر منفی خواهد گذاشت.

کردی افزود: اعتقاد من این است که باید مقرراتی را که باعث توسعه سرمایه‌گذاری در این مناطق می‌شوند را تقویت کنیم چراکه حتماً اثرات اشتغال و درآمدی را که برای مردم منطقه و اقتصاد کشور و این تولیدات خواهد گذاشت در مقایسه با درآمدهای مالیاتی به دست خواهد آمد حتماً قابل‌توجه است و باید سیاست‌گذار با دقت بیشتری به این موضوع بپردازد و اساساً بی‌ثباتی قوانین و مقررات خودش یک آسیب جدی درروند توسعه فعالیت‌ها در مناطق خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سه سال گذشته به‌اندازه 10 سال قبل از آن در منطقه آزاد چابهار قرارداد سرمایه‌گذاری که عمدتاً فعالیت‌های تولیدی هستند و بخشی از آن‌هم ممکن است در حوزه گردشگری باشد که آن‌هم به‌نوعی تولید خدمت محسوب می‌شود منعقدشده است که بخش عمده‌ای از این‌ها پروژه‌های در حال ساخت هستند که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بیش از 300 پروژه کوچک و متوسط در حال ساخت در این منطقه داریم که با بهره‌برداری رسیدن این‌ها که عمدتاً همه آن‌ها پیشرفت فیزیکی 30 تا 90 درصدی دارند گفت: اما به دلیل شرایط بین‌المللی که اتفاق افتاده و فضای تحریم‌ها قدری سرعت تکمیل این پروژه‌ها کند شده است اما به‌هرحال این‌ها باید به بهره‌برداری برسند. وی در ادامه افزود: در ابتدای اینکه این قراردادها منعقد شد سرمایه‌گذاران با علم به این معافیت‌های مالیاتی ورود پیداکرده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد برداشتن معافیت‌های مالیاتی حتماً اثرات منفی بر روی سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت.

کردی با اشاره به اینکه ما در سال 97 مجموع قراردادهایی را که منعقد کرده‌ایم حجم سرمایه‌گذاری قراردادهایشان حدود 2 هزار و پانصد میلیارد تومان است که ظرف سه سال محقق خواهند شد گفت: بخشی از این سرمایه‌گذاری ارسال‌های گذشته است که در همین سال‌ها به بهره‌برداری می‌رسند ولی آنچه مسلم است این است که ما شاهد توسعه فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در منطقه آزاد چابهار هستیم و با توجه به نگاهی که هم در عرصه بین‌الملل در منطقه وجود دارد زیرساخت‌ها در منطقه چابهار توسعه پیداکرده‌اند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.