مناطق آزاد ایران استعداد لازم جهت مرکزیت خاورمیانه را دارند

اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص نقش مناطق در پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی بیان کرد: از آنجایی که قدرت کشورهای جهان تا حد زیادی در گرو اقتصاد آن کشورهاست و منابع ارزی بالای هر کشوری نیز قدرت چانه‌زنی و مانور مقامات آن کشور را در بین سایر دولت‌های جهان ارتقا می‌دهد، می‌توان گفت این اقتدار در پس تعاملات سازنده با جهان شکل می‌گیرد.

مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در جمهوری اسلامی ایران با اهداف اقتصادی و در راستای توسعه پایدار کشور ایجاد شدند که یکی از مهم‌ترین اهداف ذکر شده برای شکل‌گیری این مناطق، حضور فعال و موثر در بازارهای جهانی و منطقه‌ای است؛ حال اینکه چقدر مناطق آزاد تجاری تا به امروز در سطح جهان در این بخش حرف برای گفتن دارند، آمار و ارقام‌های منتشره از این مناطق خود گویای این امر است. 
بهره‌گیری از مزایایی در خصوص تسهیل امور تجاری و رویه‌های گمرکی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای گریز از اقتصاد بسته دولتی در ارتقای پیوند با جهان موثر واقع شده است؛ اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران موانع زیادی را در پیوند دادن اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی از سر گذراندند و هنوز با مسائلی در این خصوص دست و پنجه نرم می‌کنند. مسائلی که گاهی تا اینجا پیش می‌رود که سرزمین اصلی را برای داد و ستد با جهان ارحج‌تر می‌کند. 
حذف روادید و آسان‌سازی تردد اتباع خارجی با اجرایی‌شدن قانون معطل مانده حذف روادید در آذرماه‌96 در منطقه آزاد اروند، اتفاقات تازه‌ای در روابط میان ایران و دیگر کشورها جهان به خصوص کشور‌های همسایه را رقم زد؛ به نوعی با اجرای این قانون، پیام صلح و دوستی اروند جز به رژیم صهیونیستی به جهان مخابره شد.
ورود عراقی‌ها به منطقه و ظرفیت بازارهای ما روزانه یک میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته و در این مدت در بحث گردشگری، بازار، کسب و کارهای کوچک و صادرات غیرمستقیم رونق و توسعه خوبی داشته‌ایم.
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تابع جمهوری اسلامی ایران هستند و آینه‌ای از نوع تعاملات ایران با جهان محسوب می‌شوند. باید به این مهم در تصمیم‌گیری‌های ملی توجه داشته باشیم و پذیریم که اگر پشتوانه سیاست خارجی ما به قدرت نظامی ما منحصر و محدود شود؛ ایران تک‌بعدی شده و در جهان تنها در یک حوزه شناخته می‌شود‌.  اما اگر در کنار قدرت نظامی، قدرت اقتصاد و ثروت هم پشتوانه سیاست خارجی ما بشوند، ما از حوزه نفوذ وسیع‌تری برخوردار خواهیم بود.
بدون شک گردشگری به عنوان یک صنعت سودآور جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی در کشوری مثل ایران است. از سوی دیگر ظرفیت‌های دست نخورده این صنعت در ایران، نویدبخش موقعیتهای اشتغال فراوانی در آینده است.
تاکید می‌کنم اجرای قانون تفویض اختیارات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد، سرعت پیشرفت و سرمایه‌گذاری‌ها را در این مناطق چند برابر می‌کند. بند (الف) ماده‌۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و بند (الف) ماده‌۱۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه اعلام می‌کند: مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند». اما عدم اجرای قانون تفویض اختیار به مدیران عامل موجب افزایش ‌بوروکراسی‌های اداری شده است. باز بودن دست مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در حوزه‌های مختلف ارتباط با جهان چه در بخش اقتصادی و چه فرهنگی، تسهیل کننده روابط با دولت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود.
مناطق آزاد ایران استعداد لازم جهت مرکزیت خاورمیانه را دارند، اما هنوز مجموعه فضای مناسبی جهت اجرای این مهم حاصل نشده است. به همین منظور باید مجموعه فضای مناسب نیز از تجمع و هماهنگی مجموعه ابزارهای نرم‌افزاری (کلیه قوانین و مقررات و امتیازها) و سخت‌افزاری (زیربناها، راه، آب، برق و ارتباطات) و محیط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اجماع باورها به دست آید.  
تمدن‌ها، محصول ارتباطات میان فرهنگی و ارتباطات مستمر و همگرا میان فرهنگ‌های مختلف هستند. به هر مقدار که این ارتباطات گسترش یافته و در مسیری همگرا به تقویت همدیگر کمک کند، فرآیند تمدن‌سازی سرعت بیشتری خواهد گرفت. باز هم تسهیل قوانین در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، بسترساز تعامالات فرهنگی خواهد شد که فارغ از داد و ستدهای تجاری، روابط عمیقی را ایجاد خواهد نمود‌. 
متاثر از شرایط فعلی جهان و اقدامات ظالمانه‌ای که بر علیه کشور ما شکل گرفته است، باید گفت مناطق آزاد می‌توانند در این برهه از زمان موثر عمل کند؛ تعامل با ايران به نفع اقتصاد جهان و تجارت جهاني است. می‌توان از ابزار دیپلماسی برای تعامل با كشورها و تامین منافع و روان‌سازی فرآیند توسعه و گسترش مناسبت‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور بهره جست و مناطق آزاد تجاری-صنعتی را با محقق شدن این امر تقویت کرد.

** منبع: هفته نامه مناطق آزاد

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.