تولید انبوه محصولات دانش بنیان از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تولید انبوه محصولات دانش بنیان در فن‌بازار سلامت از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند و از طرفی در مقایسه با تولیدات خارجی از کیفیت بالاتر برخوردار و با صرفه‌تر است.

به گزارش فرینا، سیدمحمد هاشمی‌شهری در مراسم اختتامیه پنجمین فن‌بازار ملی سلامت در چابهار اظهار داشت: در این رخداد علمی بزرگ و مهم که در جوار دریای عمان برگزار شد، اقیانوسی از ایده‌ها، فنآوری‌ها و اختراعات نو به نمایش درآمد.

هاشمی شهری افزود: مخترعان و صاحبان فناوری‌های بکر و خلاقانه در پنجمین فن‌بازار ملی سلامت به خوبی ثابت کردند که ایران اسلامی با تکیه بر توان فرزندان خود، از شرق و غرب بی‌نیاز است.

وی گفت: در مجموع ۳۰ غرفه از دانشگاه های علوم پزشکی ، مراکز رشد فناوری سلامت، مراکز تبادل فناوری و شرکت های دانش بنیان کشور در این فن‌بازار فعالانه به معرفی دستاوردهای علمی خود پرداختند و به طور متوسط در هر غرفه ۴ محصول دانش بنیان به سرمایه گذاران و علاقه‌مندان به دانش معرفی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رئیس پنجمین فن‌بازار ملی سلامت با اشاره به اینکه حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و میهن دوست در این فن‌بازار نقطه قوت قابل توجه و قابل اتکائی محسوب می شود تاکید کرد: یکی از نقاط قوت این فن بازار  در کنار ارائه فناوری‌ها، حضور این سرمایه گذاران است.

هاشمی شهری همچنین به حضور بیش از  ۳۵۰ دانشجوی خلاق و ایده پرداز و بیش از  ۱۵۰ عضو هیئت علمی از سراسر کشور، ۵۰ مسئول ارشد وزارت بهداشت، وزارت کار، وزارت صنعت،معدن و تجارت در این فن‌بازار اشاره کرد و گفت: این تجربه بزرگ برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و استان سیستان و بلوچستان حرکتی نو در مسیر پیوند بیش از پیش صنعت و دانشگاه محسوب می شود.

وی گفت: در این ۲ روز برگزاری همایش ۲۰ تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ارائه کننده محصولات و سازمان‌های کارفرمایی مختلف امضا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد:  در این فن بازار نشست های بزرگی با عنوان انتقال تجربه برای بیان تجربیات موفق شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت ، راهکارهای توسعه فناوری تجهیزات پزشکی ، سرمایه گذاری شرکت های فناور و دانش بنیان در منطقه آزاد چابهار، ارائه ایده های دانشجوئی و ثبت ایده ها توسط دفتر مالکیت معنوی به نام ارائه دهنده، برگزار شد.

حمایت از ایده‌های نو

در ادامه این مراسم یکی از سرمایه گذاران، برای حمایت از ایده نگار عبدالله‌زاده با عنوان استخراج آنزیم کلاژناز در مقیاس صنعتی به عنوان یکی از هفت ایده برتر پنجمین فن بازار ملی سلامت اعلام آمادگی کرد.

همچنین از هفت ایده محصول محور، ۳ تیم برگزیده دانشجوئی و ۳ نفر از حامیان برگزاری فن‌بازار قدردانی شد.

اهدای کارت هدیه به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به ایده تولید دستگاه نوین دسیلولازسیون به عنوان رتبه برتر، کارت هدیه ۷۰ میلیون ریالی به رسول چوپانی به سبب ارائه ایده تجاری سازی ماءالعسل به عنوان رتبه دوم، کارت هدیه ۵۰ میلیون ریالی به محمدامین یونسی‌هروی به سبب ارائه سوزن تزریق دندانپزشکی، کارت هدیه ۳۰ میلیون ریالی به آقای هادی حسینی به سبب ایده محیط کشت غیرتخمیری، کارت هدیه ۲۵ میلیون ریالی به ناصر مقربیان به سبب ارائه دستگاه مانیتورینگ شستشوی مثانه، مبلغ ۲۵ میلیون ریال به خانم غزل خراجی به سبب دستگاه همراه بیوفیدبک و کارت هدیه به مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سبب ساخت زخم پوش پیشرفته به آقای محمد امین حبیبی اهداء شد.

تیم های پویش گران ویستا از دانشگاه علوم پزشکی یزد، مداسکرین از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و چشم سوم از دانشگاه علوم پزشکی بجنورد به عنوان صاحبان ایده‌های برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از باک رفاه کارگران، شرکت پارس حیان و صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی سبز به سبب حمایت مالی از این فن بازار قدردانی شد

** بیانیه پایانی پنجمین فن‌بازار ملی سلامت

پنجمین فن بازار ملی سلامت به ایستگاه پایانی رسید و با برگزاری مراسم اختتامیه، بیانیه این دوره از فن‌بازار در جمع شرکت کنندگان قرائت شد.

با استعانت از درگاه خــداوند متعال و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار"رونق تولید"،پنجمین همایش و فن‌بازاز ملی سلامت با شعار «دانشگاه نوآور، رونق اقتصاد سلامت" در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۱۶ و ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار برگزار شد.

این همایش ملی با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و با اهتمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی کشور، دانشگاه‌های منتخب وزارت علوم، سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونت علمی ریاست جمهوری، فن‌بازار ملی با حضور فناوران، مراکز رشد، هسته‌های فناور ، شرکت های دانش بنیان و مشارکت پر شور تیم‌های دانشجویی از سراسر کشور، با طرح و بحث موضوعات کلیدی در اجرایی شدن سیاست‌های حمایتی برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان، ایجاد تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، توسعه روابط دانشگاه و صنعت، بهبود فضای کسب و کار و تقویت صادرات دانش بنیان، به سرانجام رساند.

اهم پیشنهادات و توصیه‌های شرکت کنندگان در این رخداد علمی به شرح زیر مورد تأکید و تأیید قرار گرفت:

۱. بسط و تقویت زیرساخت‌های آموزش، تحقیقات و فناوری و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های معتبر و بازنگری در نظام آموزش دانشگاهی در جهت بهبود پذیرش دانشجویان بین الملل با محوریت طرحها و پایان نامه‌های محصول محور در جهت حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم

۲. تمرکز بر آموزش ها و تحقیقات هدفمند و نافع در راستای نیاز جامعه و تحقق عدالت در بهره مندی تمامی اقشار مردم از امکانات سلامتی مورد نیار و مکفی.

۳. تقویت و توسعه فعالیت‌های دفاتر توسعه فناوری سلامت و ایجاد واحدهای انتقال فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بهبود ساختار مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقات دانشگاههای علوم پزشکی کشور با هدف استحکام بخشی به بنیان‌های فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان با هدف بهره مندی طبقات مختلف جامعه بالاخص طبقه محروم و مستضعف از دستاوردهای پژوهشی و آموزشی.

۴. تقویت مشارکت نهادها و موسسات خصوصی از جمله صندوق های سرمایه گذاری در امر توسعه فناوری دانشگاهها در راستای حمایت از شرکت های زایشی دانشگاه.

۵. استفاده از ظرفیت های موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین ظرفیتهای موجود منطقه ای در جهت تقویت بنیه فناوری دانشگاه ها برای توسعه بازارهای جهانی و صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت

۶. بهره گیری از ظرفیت اداره کل تجهیزات پزشکی و همچنین سازمان استاندارد در جهت توانمند سازی فناوران و شرکتهای دانش بنیان بمنظور اخذ مجوزها و استانداردهای لازم برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان در سطح ملی و بین المللی

۷. تشکیل اتاق ساختارمند با هدف توسعه فناوری سلامت در منطقه آزاد چابهار با حضور عناصر اصلی حامی فناوری در کشور از جمله وزارت بهداشت، معاونت ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد چابهار با محوریت فن بازار ملی سلامت و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، زاهدان و ایرانشهر به منظور بهره‌برداری از زیرساخت ها و ظرفیت های موجود منطقه آزاد چابهار در جهت رونق تولیدات فناورانه و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.