مراحل تعیین مسیر خط راه آهن ایران ـ ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو نهایی می شود

مدیر شهرسازی و اطلاعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: با تکمیل مطالعات مشاور در رابطه با حد فاصل ارتباطی گزینه ها، مسیر خط اتصال ریلی در ماه آتی تایید نهایی و از طرف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن کشور ترکیه اعلام می شود.

به گزارش فرینا، آرش صادقیان افزود: با انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و سازمان های مناطق آزاد ماکو، ارس و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، احداث خط ریلی ایران ـ ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو در دستور کار قرار گرفته است.
صادقیان با اشاره به اینکه به منظور تکمیل شبکه شاخه جنوبی کریدور بین المللی اوراسیا و رفع مشکل ظرفیتی وجود دریاچه وان در مسیر اتصال موجود این تفاهم نامه منعقد شده است گفت: مطالعات این طرح توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در حال تهیه است و در همین راستا طی جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان های مناطق آزاد ماکو، ارس و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مشاور طرح در تهران مسیرهای پیشنهادی توسط مشاور طرح ارائه و کلیات گزینه ها مورد توافق قرار گرفت.
شایان ذکر است؛ سال گذشته قرارداد مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی احداث خط آهن جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا توسط سازمان های مناطق آزاد ماکو و ارس با انتخاب مشاور منعقد شد.
خط راه آهن ایران ـ ترکیه 200 کیلومتری در توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاثیر بسزایی دارد و به افزایش ظرفیت منطقه آزاد ماکو در توسعه اقتصادی منجر می شود زیرا جزو زیر ساخت های روند توسعه منطقه آزاد ماکو است.
وی افزود: این طرح مطالعاتی با هزینه 6 میلیارد و 600 میلیون ریالی انجام می شود که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ماکو که در صدد تبدیل به هاب لجستیک کشور است، به بندر خشک برای مناطق آزاد ترابزون و مرسین تبدیل خواهد شد.
ترکیه نیز خط آهن خود را تا چشمه ثریا گسترش می دهد و به محض اتمام احداث 147 کیلومتری، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود چهار هزار کیلومترمربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.