آغاز همکاری های کیش و گرجستان در آینده نزدیک

هیات پارلمانی گرجستان، برای بررسی ظرفیت های جزیره کیش و گسترش روابط اقتصادی و تعاملات تجاری ـ گردشگری با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دیدار کردند.

به گزارش فرینا، هیاتی متشکل از رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان ـ ایران، سفیر جمهوری گرجستان در تهران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، سفیر و معاون اول کمیته حقوق بشر و همگرایی مدنی مجلس گرجستان، سفیر و معاون اول کمیته کشاورزی مجلس گرجستان، سفیر و عضو کمیته امنیت و دفاعی مجلس گرجستان، کارشناس روابط بین الملل گرجستان برای بررسی ظرفیت ها، امکانات و قوانین سرمایه گذاری در حوزه های مختلف در جزیره کیش (دوشنبه 28 آبان) با مسئولان ارشد و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش دیدار و گفتگو کردند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن فرصتی برای آشنایی گرجستان با ظرفیت های بی نظیر جزیره کیش گفت: با توجه به پیشینه خوب روابط ایران و گرجستان ،خوشحالیم که میزبان گروه پارلمانی گرجستان هستیم و معتقدیم که این دیدار نقش موثری در روابط بین ملت ها دارد.
غلامحسین مظفری با بیان اینکه در این جزیره فضاهای اقامتی خوبی در حال بهره برداری است و یکی از محورهای اصلی فعالیت در کیش، گردشگری با بیش از 1 میلیون و 800 هزار گردشگر در سال است گفت: این نشست نقش مهمی در تحکیم روابط ما با گرجستان دارد و با نگرش مثبت هر دو طرف و بهره مندی از ظرفیت های موجود در راستای همکاری های مشترک، نقطه آغازی است برای تعاملات بیشتر در حوزه اقتصادی و به ویژه گردشگری که رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد کیش است.
مظفری با اشاره به ظرفیت های موجود و بستر سازی های مناسب در حوزه های مختلف کیش افزود: جزیره مرجانی کیش با وسعت بیش از 90 کیلومتر مربع در خلیج فارس، دارای ظرفیت هایی از جمله 50هتل در حال ساخت، مراکز تفریحی گردشگری، امکانات ورزشی مناسب برای گردشگران، همچنین امکانات مطلوب در حوزه های درمانی و فعالیت در زمینه جذب گردشگر سلامت، 6 شهرک صنعتی با 316 واحد تولیدی فعال که بخشی از تولیدات آنها به دیگر کشور ها صادر می شود، صنایع دارو سازی و غذایی، تجهیزات پزشکی، واحد های تولید کننده قطعات و پشتیبانی کننده شرکت های نفتی و تولیدات چوب و ساخت و صادرات مبلمان به اروپا است.
وی تاکیدکرد: جزیره کیش با دارا بودن ظرفیت های متعدد در تمامی حوزه ها می تواند با گرجستان فعالیت های مشترک خود را آغاز کند و با شناخت دو سویه نسبت به ظرفیت های یکدیگر امید دارم که این دیدار نتایج بسیار خوبی در بر داشته باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین راه اندازی بورس بین الملل تا پایان امسال را یکی دیگر از ظرفیت های جزیره کیش برای سهولت در مبادلات ارزی عنوان کرد و در ادامه افزود: منطقه آزاد کیش و گرجستان در 3 محور گردشگری، مشارکت در سرمایه گذاری های متقابل به ویژه راه اندازی بورس بین الملل و امضا تفاهم نامه همکاری با محور اعلام خواهر خواندگی کیش و کوتایسی گرجستان، می توانند همکاریهای خوبی داشته باشند.
مظفری همچنین با اشاره به موفقیت گرجستان در زمینه مبارزه با فساد مالی گفت: یکی از محورهای اصلی ما در جزیره کیش شفاف سازی و پاکدستی است که علاقمندیم از تجربیات اساتید صاحب نظر گرجستان در این بخش بهره ببریم.
رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان ـ ایران نیز در این دیدار گفت: خوشحالیم که از بین سه استانی که برای دیدار مطرح بود جزیره کیش را به عنوان مقصد خود انتخاب کردیم و امیدوارم نتایج خوبی برای هر دو کشور داشته باشد، ما نیز نسبت به روابط با ایران با دید بسیار مثبت پیش می رویم که این نوع نگاه بر مراودات کشور ها تاثیر گذار خواهد بود و در آینده هر دو کشور، از ظرفیت های متقابل یکدیگر استفاده می کنند.
"شالوا کیکتاولیدزه" با بیان اینکه دیدارهای این گروه پارلمانی با قوای مقننه و مجریه جمهوری اسلامی ایران بسیار مثبت و تاثیر گذار بوده است گفت: در آینده نزدیک افزایش روابط ایران و گرجستان را شاهد خواهیم بود و سعی ما بر ایفای نقش موثر در افزایش مراودات و تعاملات بیشتر برای گسترش روابط دوستانه است.
وی همچنین از وجود پرواز های مستقیم گرجستان به ایران به عنوان نقطه قوت در تحکیم روابط یاد کرد و گفت: تقویت روابط ایران و گرجستان همواره مد نظر بوده و در حال حاضر در زمینه های فرهنگ، آموزش ،علم پزشکی و همچنین کشاورزی، انرژی و حمل و نقل نیز با ایران همکاری می کنیم و علاقمندیم در زمینه های جدید توسعه همکاری داشته باشیم.
"گلا سامخارائولی "سفیر و معاون اول کمیته کشاورزی مجلس گرجستان نیز دلیل اصلی سفر به ایران را سرمایه گذاری های اقتصادی بیان کرد و با مطرح کردن سوالاتی در حوزه های مختلف انرژی،صنعت، تولید، سرمایه گذاری و شرایط آن در منطقه آزاد کیش و مالیات بر درآمد و معافیت های مالیاتی در کیش گفت: منطقه آزاد کیش و گرجستان می توانند همکاری های خوبی آغاز کنند.
همچنین سفیر جمهوری گرجستان در تهران در این نشست ضمن تشکر از مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش برای این میزبانی گفت: جزیره کیش با توجه به اقلیم خاص خود و با تلاش مسئولان، از یک جزیره خاکی به بهشت تبدیل شده است.
"یوسب جاخاشویلی" افزود: در حال حاضر گرجستان با چین و اتحادیه اروپا مراودات خوبی دارد و با امضا قراردادی برای صادرات از اروپا با تعرفه صفر انجام می شود.
وی گفت: به طور قطع سازمان منطقه آزاد کیش نیز اهدافی را دنبال می کند و ما می توانیم از ظرفیت های کیش استفاده کرده و صادرات به چین را از طریق این جزیره انجام دهیم و محصولات تولیدی در کیش را از طریق پوتی و باتومی به اروپا ارسال کنیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، این پیشنهاد را از راهکار های بسیارمهم گسترش ارتباطات دو کشور برشمرد و گفت: صادرات ما از گرجستان با برند گرجی موجب می شود بخش زیادی از منابع ما تبدیل به کالا و سرمایه شود که همزمان در قیمت تمام شده کالا 20 درصد صرفه جویی می شود.
جواد قوام شهیدی افزود: با توجه به نوپا بودن گرجستان در مسائل تولید، این همکاری ها می تواند به اقتصاد گرجستان کمک کرده و همچنین به سود دو طرف باشد که در این راستا نیاز به حمایت و توجه بالای مسئولان در جذب بخش خصوصی داریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.