در گفت‌وگو با اقتصاد24 مطرح شد؛

لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به کجا رسید؟/ مزایای الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از مزایای توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت کالا و تکمیل زنجیره همکاری با همسایگان است. 

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار مبحثی است که این روزها در قالب لایحه ای توسط دولت پیگیری و هم اکنون در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی است. در راستای همین موضوع یکشنبه هفته جاری جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و جمعی از مسئولان منطقه آزاد چابهار برگزار و دفاع دولت در این زمینه انجام شد.
لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار چه می گوید؟ اما لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار چه می گوید؟ قرار است طبق لایحه دولت، بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار الحاق شود.
در همین زمینه، حسین گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره آخرین وضعیت لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار به اقتصاد24 گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار که با موضوع الحاق دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی به بندر چابهار مطرح شده است، با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را برای ترانزیت کالا ایجاد کند. در این زمینه نظر کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص مساعد بوده و بنا شد اعضای کارگروه اقتصادی بازدیدی هم از منطقه داشته باشند و بعدازاین بازدید تصمیم‌گیری‌های لازم گرفته و این لایحه برای طی مراحل قانونی به صحن علنی مجلس ارجاع شود.
گروسی افزود: این بازدید احتمالاً طی هفته جاری و یا حداکثر هفته آینده انجام خواهد شد.

مزایای الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار

وی در مورد مزایای لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار و الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار گفت: یکی از مزایای توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به کریدور جنوب به شمال این است که با توجه به اینکه امروز چین هم بر روی بندر گوادر کار می‌کند در آنجا با همکاری پاکستان یک بندر جدید ایجاد می‌کند و قطعاً منطقه آزاد چابهار حائز اهمیت است و می‌تواند به کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت کالا تبدیل شود و یک زنجیره‌ای را کامل می‌کند، چراکه مناطق آزاد می‌بایست چه از طریق ریلی و چه از طریق هوایی یا دریایی به مجموعه‌ای متصل باشند. الحاق این دو بندر به بندر چابهار باعث می‌شود که این دو بندر به آب‌های آزاد راه پیدا کنند و کالاها از طریق کشتی به مجموعه بیاید و از طریق جاده و ریل جابه‌جا شود.

موانع بر سر راه لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد: خوشبختانه به لحاظ شناختی که هم نمایندگان مجلس و هم کارشناسان اقتصادی دارند این لایحه و توسعه بندر چابهار را یکی از کارهای مثبت می‌دانند که برای کشور حائز اهمیت است و با توجه به اینکه کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و چابهار خارج از این تحریم‌هاست می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای تعامل با همسایگان ایجاد کند.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه افزایش مناطق آزاد

به گزارش اقتصاد24، روز دوشنبه ایرادات وارد شده از طرف شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی کشور برطرف و اصلاحات این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید. پیشتر کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در کشور هفتم شهریور و جزییات آن 11 شهریور در مجلس تصویب شد اما این مصوبه مورد موافقت شورای نگهبان قرار نگرفت.
گروسی درباره ایرادات شورای نگهبان به این لایحه نیز گفت: ایرادات گرفته‌شده به لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد بیشتر در مورد بار مالی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بود که به‌صورت طرح به لایحه دولت اضافه‌شده بود و خوشبختانه به جهت اینکه بار مالی آن نیز از طرف دولت پذیرفته شد، دوباره در صحن مطرح شد و به تصویب رسید تا مراحل قانونی آن طی و نهایی شود.

مزایای افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

وی درباره اهمیت افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور خاطرنشان کرد: مناطق ویژه اقتصادی هر یک قابلیتی دارند و در زمینه های صنعت، پتروشیمی و… فعال هستند که اگر این مناطق جدید اضافه شوند قابلیت‌های گوناگون در مناطق، توسعه پیدا می‌کند. با توجه به اینکه وضعیت درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توانند کشور را در بحث درآمدهای غیرنفتی کمک کنند. همچنین از آنجایی‌ که مناطق ویژه اقتصادی عمدتا در مناطق محروم و مرزی واقع‌ شده‌اند و البته دارای قابلیت‌های خاص خودشان هستند، نگاه به این مناطق بسیار تغییر کرده و رویکردها مثبت شده است چرا که به این باور رسیده‌ایم که باید درآمدهای غیرنفتی ایجاد شود و کشور بتواند تعامل بیشتری با همسایگان داشته باشد. مناطق آزاد می توانند این ارتباط را با توجه به بند 11 اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده و به‌عنوان فرصت‌های خوبی مطرح شوند که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به‌درستی به آن اشاره شدهاست. بند 11 بر تعامل با همسایگان تأکید دارد که می‌تواند برای ما نیز فرصت‌های اقتصادی خوبی ایجاد کند.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.