در گفت‌وگو با اقتصاد24 مطرح شد؛

شهر دانشی کیش، ایده‌ای برای هدفمندی اکوسیستم فناوری

مدیر عامل موسسه آموزشی علوم و فنون کیش و دبیر شورای راهبردی شهر دانشی کیش گفت: خوشبختانه استقبال خوبی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و فناور در اکوسیستم نوآوری کیش داشتیم و در تلاشیم به صورت هدفمند از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، جزیره کیش یکی از پر استعدادترین مناطق آزاد ایران است که چند سالی است مسیر توسعه را به صورت روز افزونی طی می کند. یکی از حوزه هایی که امروز منطقه آزاد کیش در آن نقش پر رنگی ایفا می‌کند، حمایت از فعالیت های نوآورانه و فناورانه و همکاری با شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها است.
برای اطلاع بیشتر در این خصوص خبرنگار اقتصاد24 با داریوش سلیمی، مدیر مرکز نوآوری کیش به گفتگو پرداخت.

مرکز نوآوری کیش از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور حمایت می‌کند

مدیر مرکز نوآوری کیش با اشاره به فعالیت های منطقه آزاد کیش در خصوص شرکت های دانش بنیان گفت: امروز تعدادی از شرکت دانش‌بنیان مستقر در کیش مستقر بوده و در حال فعالیت هستند و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز آنان را به‌عنوان شرکت‌های نوآور می‌شناسند و از آنان حمایت مالی می‌کند. برخی از این شرکت‌ها صادرات وسیعی دارند و محصولات خوبی در زمینهٔ پزشکی تولید می‌کنند لذا سازمان منطقه آزاد کیش به این نتیجه رسیده است که هر چه بیشتر، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان که در سطح کشور هستند استفاده کند و به همین خاطر از ابتدای امسال یک برجی را به‌عنوان مرکز نوآوری در نظر گرفت تا بتوانیم از توان مجموعه‌های دانش بنیان و فناور استفاده بهینه کنیم. به همین خاطر شرکت‌های نوآور را دعوت کردیم که در این برج مستقر شوند. در این زمینه تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه‌های برند کشور مانند دانشگاه علم و صنعت، صنعتی شریف، دانشگاه تهران و همچنین وزارت علوم منعقد شد.
داریوش سلیمی افزود: وزارت علوم نمایندگی کل پارک‌های علم و فناوری کشور را به عهده گرفته است که مجموعه این فعالین در این برج نوآوری به‌مرور مستقر می‌شوند و وظیفه‌شان این است که کلیه شرکت‌های دانش‌بنیانی که در کشور چه به‌طور مستقل چه از طریق معاونت علمی و یا مراکز دانشگاهی در حال فعالیت هستند در جریان پتانسیل‌های موجود در کیش قرار بگیرند و آن‌هایی که می‌توانند، در مرکز ما مستقر شوند و امیدواریم با ایده‌ها و محصولاتی که دارند در اقتصاد کیش مؤثر باشند.

مرکز نوآوری کیش بنا بر تصمیمات قبلی قرار بود در پاییز امسال افتتاح شود؛

سلیمی در این خصوص خاطرنشان کرد: قرار بود مرکز در پاییز افتتاح شود اما برخی مشکلات در تکمیل ساختمان و هماهنگی‌ها زمان‌بر بود به همین خاطر آماده‌سازی کامل اتفاق نیفتاده است و از طرفی انتظار برای برخی کمک‌هایی که قرار بود معاونت علمی به مجموعه بکنند و برخی عوامل دیگر موجب تأخیر در افتتاح این مجموعه شد.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر نزدیک به 100 شرکت دانش‌بنیان متقاضی حضور در مرکز نوآوری کیش هستند، اما ازآنجایی‌که محدودیت فضا داریم، اکنون در حال تصمیم‌گیری برای استقرار این شرکت‌ها هستیم تا آن شرکت‌هایی که ایده‌های نزدیک‌تری به پتانسیل‌های موجود در جزیره کیش دارند مانند بحث گردشگری، فناوری دریا، هتلینگ و … را در این برج مستقر کنیم. از میان این 100 شرکت، به‌احتمال‌ فراوان 80 شرکت انتخاب خواهند شد اما سازمان منطقه آزاد کیش تصمیم دارد برای باقی متقاضیان هم که ایده‌هایی نزدیک به ایده ما دارند، فضا برای حضور تدارک ببیند.
مدیر مرکز نوآوری کیش همچنین گفت: در برنامه‌ها داریم تا یک شهرک صنعتی نوآورانه در منطقه ایجاد کنیم و برای کسانی که به نمونه‌سازی برای محصولاتشان می‌رسند فضایی را در نظر بگیریم. سازمان پیگیر حمایت از این شرکت‌ها است، حتی از سوله‌هایی که ساخته‌ شده‌اند و اکنون استفاده نمی‌شوند نیز استفاده خواهیم کرد تا از ایده‌های تأثیرگذار بهره‌مند شویم و عدم وجود فضای کافی، موجب عدم حضور این افراد نشود.

شهر دانشی کیش و اجرای ایده اکوسیستم نوآوری

سلیمی در خصوص شهر دانشی کیش و شورای راهبردی آن نیز گفت: در خصوص شهر دانشی کیش باید گفت همیشه ایده ما این بوده که اکوسیستم نوآوری در علم، اکوسیستم کاملی است و نمی‌شود از یک جزء همه انتظارات را داشته باشیم. مرکز نوآوری کیش به‌نوعی یک هاب یا گره است که بتواند این مجموعه اکوسیستم را به هم متصل کند، اکوسیستم شامل مجموعه دانشگاه‌ها، مجموعه سرمایه‌گذاران و ارگان‌های مالی است که می‌تواند در کیش فعالیت کنند. کا ما در مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش که به‌نوعی متقاضی و نیازمند فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه بوده، این است که مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانند کارهای فناورانه داشته باشند و بحث‌های علمی را ساماندهی بکنند را اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم مسیر را مشخص و از این عزیزان هماهنگ با هم استفاده کنیم.
وی افزود: طبق تجربه‌ای که تاکنون داشتیم هر یک از این اجزا با توجه به اولویت‌بندی خودشان فعالیت می‌کردند و سازوکاری نبود تا آن‌ها را هماهنگ کند و یا اینکه آموزش‌ها در جزیره را متناسب با نیازهای جزیره کند و بتواند ماندگاری دانشجویان در جزیره را افزایش دهد و حتی صنوفی که بر اساس بحث‌های دانش‌بنیان می‌توانند در جزیره شکل بگیرند از طریق همین مجموعه آموزشی تغذیه کند، وجود نداشت.
مدیرعامل موسسه آموزشی علوم و فنون کیش همچنین مطرح کرد: به همین خاطر تصمیم گرفتیم شورای راهبردی شهر دانشی را با استفاده از مجموعه مدیران وزارت علوم و اندیشمندان این حوزه تشکیل و ماهیانه جلساتی را تشکیل دهیم و تصمیماتی در این زمینه گرفته و فعالیت‌ها اولویت‌بندی شود. سعی شورا این است که روسای دانشگاه‌های مادر پردیس‌های کیش و مهم کشور در این جلسات حضور داشته باشند؛ حتی با حرکت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، آموزش‌ها و… که در پردیس‌های کیش انجام می‌شود هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم تا با تقسیم وظایف، در راستای تکمیل اکوسیستم نوآوری قدم برداریم.

کیش قطب نوآوری می‌شود

سلیمی تصریح کرد: خوشبختانه استقبالی که در این زمینه داشتیم بسیار ما را امیدوار کرد. اوایل این‌قدر امید نداشتیم که این‌همه استقبال و تقاضا از سوی شرکت‌ها داشته باشیم اما با گذشت یک هفته از اعلام ما، نزدیک به 100 شرکت متقاضی حضور در مجموعه کیش شدند و از طرفی فعالیت خود دانشگاه‌ها خیلی خوب بوده و از دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر، تهران و حتی از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ابراز تمایل برای حضور در این اکوسیستم را داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: انشاالله بتوانیم توسط این شورا این توان بالا در این حوزه را به هم متصل کنیم و با هماهنگی‌های لازم بتوانیم حرکت قوی و خوبی در مجموعه کیش داشته باشیم.
دبیر شورای راهبردی شهر دانشی کیش در پایان ضمن اظهار امیدواری درباره اینکه اکوسیستم نوآوری و فناوری در کیش به صورت کامل تشکیل شود، گفت: پیاده شدن ایده شهر دانشی کیش موضوعی است که عزم عمومی را می‌طلبد و خوشبختانه هم مجموعه‌های دولتی و هم خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند و می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند. امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت باشند.
به گزارش اقتصاد24، شرکت‌های پیشرو، دانش بنیان و خلاق با ارائه درخواست می‌توانند از فضاهای کاری اختصاص یافته در برج فناوری کیش در 11 طبقه استفاده کنند و در این میان شرکت‌های فعال نوآور در حوزه دریا، گردشگری، حمل و نقل هوشمند، سلامت و مدیریت پسماند که از محورهای با اهمیت در جزیره کیش محسوب می‌شوند در اولویت استقرار در این برج قرار دارند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.