مطالعات طرح جامع پسماند منطقه آزاد ماکو انجام شد

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای ساماندهی به وضعیت نابسامان پسماند در سطح منطقه، در سال ۱۳۹۵ سازمان منطقه آزاد ماکو اقدام به انجام مطالعات طرح جامع پسماند منطقه (شامل بازنگری مطالعات انجام شده توسط شهرداری ها، تهیه مطالعات برای مناطق فاقد مطالعه و جانمایی زمین) توسط مهندس مشاور مشانیر نمود.

به گزارش فرینا، فرزاد بازیار افزود: طی آن زمینی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار در فاصله ۳ کیلومتری روستای قزل داغ جهت احداث سایت های پسماند اعم از شهری، ویژه، الکترونیک و … انتخاب شد که در حال حاضر پس از کسب مجوزها و تائیدیه های لازم از مراجع ذیصلاح اقدامات لازم درجهت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی انجام و شرکت تاج پسماند منطقه آزاد ماکو انتخاب شده است.

بازیار با بیان اینکه پس از ارائه نقشه ها از سوی سرمایه گذار و اخذ تاییدیه محیط زیست امکان شروع عملیات اجرایی میسر می باشد اظهار داشت: با عنایت به حجم زباله ۱۵۰ تن در روز منطقه آزاد ، شرکت مذکور اقدام به طراحی کارخانه بازیافت با ظرفیت روزانه ۲۵۰ تن در زمینی به مساحت یکصد هزار متر مربع در فاصله ۳ کلیومتری از روستای قزل داغ نموده است.

وی، سرمایه مورد نیاز این طرح را بالغ بر یکصدو پنجاه میلیارد ریال برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با عنایت و همکاری دولت جمهوری اسلامی و مسئولین استان ومنطقه آزاد مبلغ یکصدو بیست میلیارد ریال آن از منابع تسهیلات اشتغال روستایی و مبلغ سی میلیارد ریال از طریق سرمایه گذاری مجری طرح (شرکت بازیافت پسماند تاج منطقه آزاد ماکو) تامین خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو، ظرفیت اشتغالزایی این طرح را ۷۳ نفر بصورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم برشمرد.

بازیار گفت:‌ بعد از بهره برداری و شروع بکار کارخانه، سرمایه گذار این قابلیت را دارد که پس از تفکیک،۶۰٪ از حجم زباله ورودی را به موارد ذیل بازیافت کند: کمپوست پسماند شهری غنی شده با ظرفیت سالانه ۶۰۰۰ تن ـ خمیر کاغذ، از کاغذ و مقوای باطله با ظرفیت سالانه ۱۲۰۰ تن ـ تولید پرک بازیافتی از pet (پلی اتیلن ترفتالات) با ظرفیت سالانه ۶۰۰ تن

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره در پایان اظهار داشت:  ضمنا ۴۰٪ باقیمانده به صورت بهداشتی در لندفیل دفن می شود.

لازم به ذکر است که خروجی شیرآبه خط بازیافت، محل تخمیر و لندفیل پس از هدایت به تصفیه خانه و تصفیه کامل جهت آبیاری ۲۰۰۰ اصله درخت برای تولید خمیر کاغذ در زمینی به مساحت دو هکتار در محل کارخانه استفاده می شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.