ورود کارآفرینان به روستاهای گیلان

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مدیریت هوشمند روستایی با محوریت منابع انسانی در رشت گفت: روستا محیطی طبیعی است که افراد در آن با محیط پیرامون خود کنش و واکنش دارند و محیط‌های روستایی به‌دلیل کاهش جمعیت آنها آسیب‌پذیر شده‌اند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، ورود کارآفرینان به روستاها و تضمین خرید به مردم محلی و آشنا کردن آنان به چگونگی بازاریابی در دنیای کنونی از مهم‌ترین عوامل برای هوشمندسازی روستاها و توانمند کردن روستاییان است.
طبق پژوهش‌ها مراحل توانمندسازی در جوامع محلی شامل آموزش و تدوین اساسنامه صندوق خرد و اعتباری روستا با مشارکت و توافق اهالی روستا، بررسی اساسنامه و تشکیل گروه‌های آبادانی، نیازسنجی آموزشی و ارتقاء معیشت و تناوب‌بخشی به مهارت و آموزش در سطح جوامع محلی می‌شود.
معصومه شهبازی با بیان اینکه روستاهای ایران غیرمولد شده‌اند افزود: به‌طور مثال خانم روستایی تخم‌مرغ خود را از بیرون تهیه کرده و از الگوی زندگی شهری تبعیت می‌کند و یکی از دلایل این قضیه بحث کیفیت بیشتر زندگی در شهرها است.
شهبازی با اشاره به توسعه روستایی تصریح کرد: توسعه روستایی به‌معنای مدیریت همه‌جانبه برای روستاها و سازماندهی و از بین بردن آسیب‌ها و توسعه روستاها و ارتقاء کیفیت زندگی در آن و همچنین تقویت روحیه خوداتکایی افراد ساکن در روستا است.
وی با بیان اینکه تکنولوژی به‌معنای تغییر مدل توسعه براساس نیازهاست خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که چگونه می‌توانیم با توسعه همه‌جانبه در روستاها از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد انزلی، مدیریت هوشمند روستایی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در دنیا به‌ویژه هند و آفریقا در این عرصه کارهای زیادی شده و در کشور ما نیز ابتدا هدف بردن اینترنت و انرژی به روستاها بود اما هم‌اکنون خواسته‌های متفاوتی وجود دارد.
شهبازی، مردم هوشمند را به‌عنوان سرمایه هوشمند یک جامعه معرفی کرد و بیان داشت: مردم هوشمند کسانی هستند که روحیه نوآوری، کارآفرینی، بهره‌وری و اثربخشی، خلاقیت، انعطاف‌پذیری و قابلیت مشارکت در زندگی اجتماعی را دارند.
وی با بیان اینکه داشتن اقتصاد هوشمند نیازمند وجود مردم هوشمند است افزود: روستای هوشمند در 3 مؤلفه آموزش، انرژی و امنیت غذایی تعریف می‌شود و روستای هوشمند بایستی کشاورزی و بازار هوشمند داشته باشد.
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه انسان هوشمند شاخص‌ها را تعیین می‌کند تصریح کرد: استفاده از دیجیتال پیش‌شرط دهکده هوشمند نیست بلکه استقرار راه‌حل‌های دیجیتال مدنظر است و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان محرک‌های توسعه هستند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.