رئیس اتاق مشترک ایران و عمان؛

فرصت صادرات مجدد ایران از طریق عمان فراهم است

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: عمان نه تنها یک بازار خوب صادراتی به شمار می‌رود بلکه این کشور زمینه صادرات مجدد برای ایران را فراهم می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، محسن ضرابی امروز در همایش تجاری ایران و عمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: در سال 1392 کل حجم مبادلات تجاری ایران و عمان 221 میلیون دلار و سهم ایران از واردات به عمان 7 دهم درصد بود.

ضرابی بیان داشت: اما در سال 97 علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و عمان به یک میلیارد و 160 میلیون دلار افزایش یافت و سهم واردات ایران به عمان به 3.6 درصد رسید.

وی گفت: این در حالی است که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال 96، 728 میلیون دلار بوده و براین اساس سهم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال 97 نسبت به سال 96، 51 درصد افزایش یافت.

* سرمایه‌گذاران ایرانی در عمان کارخانه تاسیس کرده‌اند

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و عمان در سال 97 نسبت به سال 92، 5.3 برابر شد، افزود: عمان علاوه بر اینکه یک بازار صادراتی خوب برای ایران به شمار می‌رود در حوزه صادرات مجدد هم برای ما حائز اهمیت است.

ضرابی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران ایران در سلاله و بندر صحار بیان داشت: به جهت امکانات صادرات مجدد از طریق عمان در چند ماه گذشته سرمایه گذاران ایران به تاسیس کارخانه در مناطق سلاله و بندر صحار اقدام کرده‌اند و از ارزش افزوده 30 درصد بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: در طی 15 تا 2 سال گذشته حجم واردات ایران از عمان بین 50 تا 75 میلیون دلار متغیر بوده اما واردات عمان به ایران در سال 2017 به 260 میلیون دلار و در سال 2018 به 430 میلیون دلار افزایش یافته است و بر این اساس بنادر عمان نقش تاکتیکی خود را برای توسعه روابط تجاری ایفا کرده‌اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با تاکید بر اینکه این حجم از مبادلات مورد رضایت طرفین نیست، بیان داشت: برای توسعه روابط تجاری دو کشور باید بنادر ایران و عمان خطوط مستقیم کشتیرانی را ایجاد کنند. ضرورت ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از بنادر ایران به سلاله جز اولویت‌ها ما است و این موضوع در واردات و صادرات بسیار تاثیرگذار است.

ضرابی با اشاره به اهمیت کریدور شرق و غرب و توافقنامه عشق آباد بیان داشت: لازمه آن ارتباط مناطق آزاد عمان با منطقه آزاد چابهار  است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد، گفت: منطقه آزاد چابهار آغوش خود را برای حضور بخش خصوصی عمان باز کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.