در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

توسعه بوم‌گردی و گردشگری سلامت در صدر برنامه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در نظر داریم در حوزه گردشگری طرح جامع گردشگری و به طور اخص برای حوزه‌ بوم گردی، سند توسعه جوامع محلی را تهیه کنیم تا برنامه ریزی بهتری برای اهداف مورد نظر داشته باشیم.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، منطقه آزاد اروند پتانسیل های فراوانی برای جذب گردشگران دارد و تاکنون توانسته با پیگیری این ظرفیت ها و توجه ویژه به آن در حوزه های مختلف موفق باشد. گردشگری سلامت و گردشگری سیاه دو نوع مطرح در گردشگری استان خوزستان هستند که می توانند با برنامه ریزی و هدفگذاری درست، گردشگرانی نه تنها از کشور خودمان و عراق، بلکه از دیگر کشورها نیز به خود جذب کند.

خبرنگار اقتصاد۲۴ برای آگاهی بیشتر از برنامه های مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، با محسن قنبری مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند که پیش‌ازاین سال‌ها سابقه حضور و فعالیت در سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران را در کارنامه خود داشته است، گفتگویی انجام داده است.

جزئیات برنامه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند

محسن قنبری درباره برنامه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این مدت به آن پرداختیم تهیه طرح جامع گردشگری است. به این منظور که در این طرح به مزیت‌های نسبی و رقابتی خواهیم رسید و ضمن شناخت درست ظرفیت‌ها و مزیت‌ها می‌توانیم اولویت‌بندی کنیم و پس از اولویت‌بندی می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم و شاخص‌هایمان را برحسب همان‌ها بسنجیم و شاخص‌هایی را برای سنجش میزان پیشرفت و توسعه در نظر بگیریم که مربوط به آن باشد که در آن مزیت داریم.

قنبری افزود: امروز بحث خرید در منطقه آزاد اروند به موضوع مهمی تبدیل‌شده و عراقی‌ها از این امر استقبال خوبی می‌کنند و حوزه نفوذ استان هستیم. علاوه بر آن راهیان نور را در منطقه داریم که این گروه به علت نوع هزینه‌هایشان کمتر بر اقتصاد منطقه اثر می‌گذارند و تأثیر اقتصادی ندارند. اربعین نیز به‌عنوان یک رویداد که از جنبه‌ای می‌توان به‌عنوان گردشگری به آن نگاه کرد و زائران ممکن است در آبادان و خرمشهر بمانند، به همین دلیل ما برای این افراد برنامه‌ریزی می‌کنیم و تورهایی برایشان در نظر می‌گیریم.

بوم گردی و گردشگری سلامت در صدر برنامه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند

وی گفت: در نظر داریم برای حوزه‌ بوم گردی، سند توسعه جوامع محلی را تهیه کنیم تا بتوانیم با آموزش‌های لازم، مردم محلی بتوانند با کمترین میزان هزینه و با داشته‌هایی مانند نخلستان، زندگی بومی روستایی و … کسب‌وکاری برای خودشان ایجاد کنند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند افزود: در بحث گردشگری سلامت با توجه به اینکه مخاطب اصلی ما عراقی ها هستند و افراد زیادی از مرز شلمچه وارد اروند می‌شوند، درصدد هستیم برنامه‌ریزی‌های لازم در نظر گرفته شود. امروز بیمارستان‌هایی در دست‌ساخت داریم که با همکاری وزارت بهداشت تجهیز می‌شوند و در تلاشیم تمام نیازهایی که عراقی‌ها در حوزه سلامت و به‌طور اخص در حوزه پزشکی نیاز دارند، در اروند مستقر کنیم و تمام برندهای گسترش‌یافته در سطح کشور بتوانند در اروند نمایندگی داشته باشند.

قنبری خاطرنشان کرد: در گردشگری آبی هم برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که امیدواریم بتوانیم در صورت لایروبی اروند از آن استفاده کنیم و در صورت لایروبی نشدن، بتوانیم مسیرهای آبی داخلی را تعریف کنیم و از آن‌ها بهره ببریم. به دنبال موضوعاتی هستیم که در گردشگری، خاصِ اروند باشد و افراد را بتواند به سمت اروند بکشاند.

وی تاکید کرد: در گردشگری مخاطبین متنوع هستند به‌طور مثال برنامه‌ریزی‌هایی که برای عراقی‌ها انجام می‌دهیم با برنامه‌ریزی که برای سایر بومیان انجام می‌دهیم متفاوت است. ممکن است یک گردشگر با فاصله نزدیک به آبادان برسد اما ممکن است یک جاذبه نتواند فردی را با ۱۰ ساعت فاصله به منطقه بکشاند. ما طیف‌های مختلف افراد را از طریق طرح جامع گردشگری شناسایی و بر اساس همان، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم به اولویت‌هایی برسیم و بودجه را بر مبنای اولویت‌ها تقسیم‌بندی و استفاده کنیم.

مناطق آزاد به‌مثابه بازارچه‌هایی بزرگ و بدون گمرک

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بازارچه مرزی در مناطق آزاد مفهوم دیگری دارد و کل منطقه آزاد به‌مثابه یک بازارچه بدون گمرک و عوارض شناخته می‌شود و در مرزها برای مثال در شلمچه ممکن است یک بازارچه کوچکی را فراهم کنیم، اما قصد بر این است که مردم وارد شهر شوند و کسب‌وکارهای داخل شهر نیز از حضور این افراد و گردشگران استفاده کنند و همه مردم شهر منتفع شوند.

قنبری افزود: اگر ما بخواهیم بازارچه‌های مرزی را در مرزهای مناطق آزاد ایجاد کنیم؛ باعث می‌شود این خدمات همان‌جا صورت بگیرد و مردم منطقه سودی نبرند به همین دلیل مناطق آزاد به‌طور کل بازارچه‌هایی بدون گمرک محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اما در شلمچه به‌صورت خاص و با توجه به ورود عراقی‌هایی که بدون ویزا امکان ورود به منطقه آزاد را دارند ممکن است بازارچه خیلی محدودی را ایجاد کنیم اما اصل هدف ما برای حضور این افراد در درون منطقه آزاد و شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر و استفاده از تمامی امکانات آن‌هاست.

منطقه آزاد اروند به دنبال ایجاد زنجیره یکپارچه گردشگری در استان

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اتفاق مثبتی که در این حوزه افتاده این است که آقای مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، اختیاراتشان را به منطقه آزاد اروند و مدیرعامل آن تفویض کردند. این موجب می‌شود استقلالی را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در منطقه آزاد به دست بیاوریم و منطقه بتواند در چارچوب اهداف خودش برای آن برنامه‌ریزی کند.

قنبری خاطرنشان کرد: امروز مایل به همکاری و برنامه‌های مشترک با حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان و کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم در عین حفظ استقلال خودمان در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری، هم‌افزایی را با استان و کشور داشته باشیم و بتوانیم به‌صورت مشترک برنامه‌ها را پیش ببریم.

وی گفت: صحبت‌هایی هم صورت گرفته تا بتوانیم نمایشگاه‌هایمان را در خوزستان و اهواز به‌صورت مشترک برگزار کنیم و یا اگر بودجه مشترکی وجود دارد در قالب تفاهم‌نامه، برای نتیجه بهتر هم‌افزایی داشته باشیم.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند خط منطقه آزاد را یک خط قراردادی و غیر تاریخی دانست و افزود: این خطه از جنوب را نمی‌توان از هم تفکیک کرد و همان‌طور که این منطقه باهم مشغول فعالیت هستند باید این زنجیره فعالیت و همبستگی ادامه یابد و سناریوی گردشگری از شمال خوزستان تا جنوب خوزستان به‌صورت مشترکی تعریف شود و شاید بتوانیم مسیر شمال و جنوب را به‌صورت گشت دریایی از کارون پیوند بزنیم و شمال خوزستان هم که جاذبه تاریخی و میراث جهانی فوق‌العاده‌ای دارد و امیدواریم بتوانیم سناریو و زنجیره‌ای یکپارچه در گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در استان تعریف کنیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.