امضای تفاهم‌نامه ژئوپارک جهانی قشم با آموزش و پرورش بخش شهاب

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از تمدید تفاهم‌نامه همکاری میان این ژئوپارک و اداره آموزش و پرورش بخش شهاب و حرای شهرستان قشم برای چهارمین دوره خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، علیرضا امری کاظمی گفت: موضوع این تفاهم‌نامه، اجرای طرح همیار دانش‌آموز ژئوپارک در مدارس بخش شهاب و حَرّای شهرستان قشم است.

امری کاظمی افزود: تمام دانش‌آموزان دوره ابتدایی، پایه هفتم و پایه دهم منطقه شهاب و حرای شهرستان قشم با اولویت مدرسه‌هایی که در نزدیکی ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم واقع شده اند، زیر پوشش این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: به موجب این تفاهم‌نامه، دانش آموزان با آگاهی یافتن از فایده‌های حضور گردشگران در ژئوپارک و پیامدهای مثبت آن، به ارزش سرمایه‌ای محل زندگی خود پی می‌برند و در حفاظت از آن احساس مسوولیت بیشتری می‌کنند.

به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم، آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم ژئوپارک و ژئوسایت های جزیره قشم، ارتقا سطح مهارت های اجتماعی آنان در راستای تعامل سازنده با گردشگران، آشنایی با زمینه‌های کارآفرینی برای جوامع محلی و ابداع طرح و ایده‌های برتر در حوزه ژئوپارک، از مهمترین اهداف امضای این تفاهم‌نامه است.

امری کاظمی افزود: تعامل پایدار و سازنده بین مدیریت ژئوپارک جهانی قشم و آموزش و پرورش بخش شهاب با هدف جهت‌گیری صحیح برنامه های علمی، ترویجی و آموزشی از جمله ماموریت‌های اصلی این مدیریت ژئوپارک قشم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تعامل میان دانش‌آموزان و جوامع محلی از مهمترین برنامه های پیش‌بینی شده مدیریت ژئوپارک در راستای حفاظت از میراث زمین شناسی است.

ژئوپارک یا پردیس زمین‌شناسی (پارک زمین‌شناسی) منطقه‌ای است شامل مجموعه‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی، آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی که با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود.ژئوپارک باید قلمروی مشخص داشته باشدو در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.