معرفی «ارس» به عنوان منطقه آزاد ايمن

پنجمين همايش ملي رفتار شناسي حريق و لجستيك در فرماندهي حوادث با رويكرد مديريت عمليات در شرايط بحراني با حضور متخصصان اين حوزه و به صورت عملياتي در شيراز برگزار شد. 

به گزارش فرینا، «علي دهقاني» كارشناس مدیریت سلامت دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در این همایش به عنوان عضو كميته علمي شرکت کرده است درباره رویکرد این همایش توضیح داد: استاندارد‌های لجستیک مدیریت بحران در سیستم فرماندهی حادثه، بررسی تهدیدات لجستیکی در فرماندهی موثر حادثه، فرماندهی یکپارچه و برنامه ریزی لجستیک بر مبنای هدف در عملیات، الزامات پدافند غیر عامل در سناریوی لجستیک فرماندهی حوادث و رفتارشناسی حریق، طرح ریزی و روش اطفاء حریق در حوادث چند وجهی از جمله سرفصل‌هایی است که در این همایش سه روزه ملی به آنها پرداخته شد.
دهقانی ادامه داد: در بخش سمینار‌های جانبی نيز شرکت کنندگان تجربیات موفق خود را در زمینه طرح ریزی و اجرای تعمیرات اضطراری در عملیات لجستیک حوادث مدیریت زنجیره تامین منابع در شرایط اضطراری و اصول مهندسی و تخمین شرایط و ظرفیت‌های میدان در فرماندهی حوادث ارائه کردند.
وی تاکید کرد: گنجاندن برنامه های کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات هستند در طرح های توسعه شهری ضرورت دارد. بنابراین مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با توجه به حجم وسيع صنايع و همچنين محيط هاي شهري مي توانند پيشرو در حوزه كنترل حوادث و ايمني حريق باشند كه منطقه آزاد ارس با توجه به اجراي طرح جامع ايمن و شهر سالم در راستاي بهبود ايمني شهر و كاهش حوادث به عنوان منطقه آزاد ايمن معرفي شد. 
كارشناس مدیریت سلامت دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: حوادث طبيعي و انسان ساز و حريق از بزرگترين چالش هاي جامعه شهري و صنعتي است و سالانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان مي گيرد. اينكه انسان ها بیشتر جان خود را در جریان بلایای طبیعی و حوادثی مانند تصادفات رانندگی، سقوط هواپیما و آتش سوزي از دست می دهند، نشان مي دهد كه ایران جزء کشورهای پرخطر و حادثه خیز دنیا است که می توان به طور شاخص به خطر وقوع زلزله و حوادث رانندگی بی شمار اشاره کرد.
دهقانی ادامه داد: مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در کشور نيز از اين موارد مبرا نيستند مگر آنكه اقدامات كنترلي انجام دهند. طبق آمار سازمان پزشكي قانوني كشور در سال 96 حدود 1650 نفر زن و مرد ايراني جان خود را در اثر سوختگي از دست دادند. 
وی افزود: علاوه بر مرگ و مير و سوختگي هاي مختلف در جامعه انساني، زيان مالي وارده به علت آتش سوزي ها بسيار چشمگير است. از طرف ديگر طبق مطالعه سازمان ايمني و بهداشت شغلي آمريكا (OSHA)، به ازاي هر دلار هزينه در زمينه ايمني حريق، بازگشت سرمايه حدود 4 تا 6 دلار است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.