داورپناه؛

4 / مشارکت مردم محلی در توسعه گردشگری در مناطق آزاد تاثیرگذارند 

عضو هیات علمی و معاون پژوهشگاه علوم انسانی معتقد است: در سایه توسعه و تمرکز در صعنت گردشگری در مناطق آزاد نباید نقش جامعه محلی و مردم منطقه را نادیده گرفت. 

به گزارش فرینا، «افشین داور پناه» در نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور در منطقه آزاد اروند به رویکردهای اوقات فراغت اشاره کرد و افزود: اوقات فراغت از دو رویکرد درون گرا و برون گرا تشکیل شده که اگر بر اساس یکی از این رویکردها به چالش ها نگاه کنیم تحلیل های متفاوتی نسبت به موضوعات خواهیم داشت.
داور پناه گفت: موضوعات فرهنگی در حوزه اوقات فراغت در مناطق آزاد مورد غفلت قرار گرفته است. پرداختن به این موضوع مفصل و عمومی است چرا که بسیاری از فعالیت ها در این بخش از عهده مدیران خارج و قابل برنامه ریزی نیست.
وی با تاکید بر اینکه مفهوم اوقات فراغت در کشور نیاز به بازنگری دارد افزود: اوقات فراغت و تفریحات فراغتی باید از عمومیت خارج شود. فراغت و تفریحات صرفا گردشگری نیست.
عضو هیات علمی و معاون پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به آسیب های گردشگری در مناطق آزاد گفت: باید از تجربیات دیگر مناطق آزاد متناسب با هر منطقه استفاده کرد و در شناسایی گروه های بومی در این مناطق توجه ویژه ای داشت.
داورپناه چهار محور اساسی در آنتروپولوژی اوقات فراغت را آتنوگرافی اوقات فراغت، اعتبار بین فرهنگی، اوقات فراغت و سازگاری و اوقات فراغت معرفی کرد و افزود: عدم شکل گیری هویت فراغتی و برندینگ در هر منطقه آزاد و مشارکت مردم بومی در برنامه ریزی اوقات فراغت از جمله مسائلی است که باید در مناطق آزاد بیشتر به آن توجه شود. 
گفتنی است؛ منطقه آزاد اروند، روزهای 10 و 11 دی ماه میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.