استاندار خراسان‌جنوبی؛

به دنبال 24 ساعته شدن فعالیت مرز ماهیرود هستیم

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که فعالیت مرز ماهیرود 24 ساعته شود، گفت: برای تحقق این امر، حوزه اقتصادی استانداری باید با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط و برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی منظم، موانع و محدودیت‌های موجود را شناسایی و مرتفع نماید.

به گزارش فرینا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، محمدصادق معتمدیان که با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی و جمعی از مدیران کل استان، به بازدید از قسمت‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی ماهیرود رفته بود، در جریان اقدامات انجام‌گرفته و روند فعالیت این دو منطقه مهم اقتصادی استان قرار گرفت.
معتمدیان در این بازدید، از نوع فعالیت و نحوه کنترل ورود و خروج بار توسط پرسنل انتظامی و مرزبانی جویا شد و ضمن بازدید از انبارهای منطقه ویژه اقتصادی و مجموعه ترانشیپ سوخت، در جریان روند فعالیت‌ها در این دو مجموعه قرار گرفت.
بازدید از استراحتگاه کارگران، برجک‌های نگهبانی، سوله شرکت سهند تبریز، جایگاه سیلندر پرکنی مربوط به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های استان و سایر بخش‌های بازارچه از دیگر برنامه‌های معتمدیان در مرز بود.
وی، در پایان این بازدید، در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که با حضور فعالان اقتصادی حاضر در مرز، مدیران منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی میل 78 و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، به جمع‌بندی موارد پرداخت.
استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی و تکالیف دستگاه‌های اجرایی باید در موعد مقرر اجرایی شود، اظهار داشت: نتیجه اقدامات دستگاه‌ها در جلسه بعدی شورای ساماندهی مبادلات مرزی در آینده نزدیک ارائه می‌شود.
معتمدیان در این جلسه، بخش درح را از بخش‌های محروم استان و حتی در سطح کشور خواند و گفت: با وجود این حجم محرومیت، این بخش در منطقه‌ای مرزی واقع شده که ظرفیت بسیار خوبی است اما مردم این منطقه تاکنون از مواهب مرز و بازارچه استفاده مطلوبی نداشته‌اند.
وی تأکید کرد: با توجه به جمیع این شرایط، نگاه ویژه‌ای به بحث اشتغال مردم بخش درح در بازارچه مرزی و منطقه ویژه ماهیرود داریم و این وظیفه انسانی ماست.
استاندار خراسان‌جنوبی، ساماندهی کارگران فعال در مرز را از برنامه‌های اولویت‌دار استان برشمرد و گفت: سیاست ما در ساماندهی کارگران در این منطقه مرزی به این صورت است که 50 درصد نیروی کار از افغانستان و 50 درصد از نیروی کار ایرانی، با اولویت نیروی بومی منطقه درح باشد.
معتمدیان در خصوص ترغیب و جلب توجه کشور همسایه به ظرفیت مرز ماهیرود و افزایش میزان صادرات کالا به افغانستان، خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است به خواسته‌ها و مطالبات اصلی طرف مقابل که همان واردات کالا از این کشور است توجه کنیم.
وی عنوان داشت: به جهت شرایط خاص و تحریمی موجود، در زمینه واردات بخشی از کالاها و نیازهای اساسی کشور از طریق افغانستان اقدام می‌کنیم.
استاندار خراسان‌جنوبی، یکی از برنامه‌ها و هدف‌گذاری استان در مرز ماهیرود را سرعت بخشی به افزایش ظرفیت صادرات مرزی خواند و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه روان‌سازی کنند.
معتمدیان افزود: ظرفیت‌سازی در مرز، تکلیف قانونی همه اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی است و در این راستا باید همه همراهی و کمک کنند تا انشاالله به زودی این امر محقق شود.
وی گفت: آمارها نشان می‌دهد صادرات کالا از استان خراسان‌جنوبی، طی سال 2018 به افغانستان معادل کل صادرات ایران به 27 کشور اروپایی در همان سال بوده و این در حالی است که تنها 30 درصد از ظرفیت صادرات به کشور افغانستان در اختیار ما است.
استاندار خراسان‌جنوبی تأکید کرد: اگر بتوانیم برای استفاده از فرصت مرز و صادرات به افغانستان، موانع را برداریم، هماهنگی‌ها افزایش یابد، هم‌افزایی انجام بگیرد و در زمینه صادرات و تعاملات مرزی ظرفیت‌سازی کنیم، قطعاً بازار بکر افغانستان می‌تواند تحولی در حوزه اقتصادی برای کشور ایجاد کند.
معتمدیان با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که فعالیت مرز ماهیرود 24 ساعته شود، افزود: برای تحقق این امر، حوزه اقتصادی استانداری باید با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط و برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی منظم، موانع و محدودیت‌های موجود را شناسایی و مرتفع نماید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.