مهم‌ترین فعالیت های معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش تشریح شد

ارزش سرمایه گذاری های مشارکتی سازمان منطقه آزاد کیش با بخش خصوصی، از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش فرینا، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه کیش، با بیان این مطلب افزود: سیاست خروج سازمان منطقه آزاد کیش از خام فروشی موجب شد تا ضمن اجرای پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی، ارزش افزوده مناسبی عاید سازمان شود.

ناصر آخوندی سهم سازمان از این پروژه ها را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سیاست گذاری های سازمان در تسهیل فعالیت حوزه های صنعتی، مساعدت در فعال سازی  واحد های تولیدی غیر فعال  و تامین مالی پروژه های زیر ساختی و عمرانی نیمه تمام جزیره کیش از سایر اقدامات طی یک سال گذشته است.

آخوندی همچنین از اصلاح شیوه نامه ها، بازنگری قراردادها و دستور العمل ها و همچنین چگونگی تامین مالی از بازار سرمایه و تسهیل فعالیت صنوف و تجار جزیره کیش خبر داد.

وی در این نشست گفت: مهمترین اولویت در برنامه های هیئت مدیره سازمان فعال سازی طرح های عمرانی غیر فعال و پروژه های نیمه تعطیل در سطح جزیره بود که این پروژه ها مردم ساکن و غیر ساکن بسیاری را درگیر خود کرده بود که با ارایه راهکارهای مناسب و کارشناسی به سر انجام رسید.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: طبق این سیاست گذاری ها مقرر شد توان حداکثری خود را برای فعالسازی این پروژه ها به کار گیریم و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات تعداد زیادی از آنها تعیین تکلیف و فعال شد.

آخوندی با بیان اینکه از طریق ایجاد حساب مشترک برای این قبیل پروژه ها با هدف شفاف سازی و  نظارت سازمان بر فرایند ورود و خروج منابع حاکم خواهد شد تاکید کرد: در این فرایند نظارت بر ورودی منابع و پیش فروش هایی که از این پروژه ها شده، مطالبات و همه منافع با نظارت سازمان از طریق شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش انجام می شود تا پروژه ها در زمانبندی تعریف شده به اتمام برسد.

وی به پروژه های دامون ساحلی 2، سارینا،پردیس 3، دامون دریا 1 و 2، دهکده ساحلی، شهر آفتاب، کیش رویای زندگی، مهستان، لاریسا، مرکوری، کارینا مال، هایلند و نیک ترابر  اشاره کرد و گفت: مشک این پروژه ها حل شده و به زودی اخبار خوشی منتشر خواهد شد.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان اظهار داشت: پروژه هایی که به مردم پیش فروش شده بود  با حساب مشترک حل شد و پروژه هایی که پیش فروش نشده بود با روش های دیگر فعال خواهند شد یا در حال نهایی شدن هستند.

آخوندی با اشاره به اینکه پروژه شهر آفتاب یکی از پیچیده ترین پروژه های کیش بود، عنوان کرد: بانک پارسیان و یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک آینده در پروژه شهر آفتاب گرفتار بودند و بخشی هم به مردم پیش فروش شده بود و این شرکت به سازمان هم بدهکار بود.

وی افزود: این معادله چند مجهولی با همکاری های همکاران حوزه اقتصادی و مدیریت حقوقی و در راس آنها دکتر مظفری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش حل شد.

به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، حل شدن این معضلات آثار بسیار خوبی نه تنها از نظر ایجاد شغل و رونق اقتصادی بلکه برای تعیین تکلیف بسیاری از هموطنان که پس انداز خود را به صورت پیش خرید از این پروژه ها انجام داده و با مشکل مواجه بودند به همراه داشت.

آخوندی در خصوص حوزه صنعتی نیز با اشاره به شرایط اقتصادی موجود و افزایش ناگهانی نرخ ارز که موجب ایجاد مشکلات نقدینگی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شده بود، گفت: تعداد زیادی از واحد های فعال صنعتی در کیش به تبع مشکلات و نوسانات ناگهانی ارزی غیر فعال شده بودندکه طی یک سال گذشته 18 واحد صنعتی غیر فعال، با حجم سرمایه 798 میلیارد تومان فعالیت خود را از سر گرفتند که از این طریق برای 275 نفر به صورت مستقیم نیز ایجاد اشتغال کرده است.

وی همچنین افزود: 12پروژه با جمع میزان سرمایه گذاری 253 میلیارد تومان که در حوزه های خدمات مهندسی صنعت نفت و آرایشی بهداشتی فعالیت دارند و صادرات محور نیز هستند تا پایان سال راه اندازی می شود که 9 واحد تا اسفند 98 و 3 واحد دیگر تا خرداد99 فعال خواهند شد و میزان اشتغال این واحد ها عددی حدود 500 نفر می باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: بسیاری از معضلات واحدهای تولیدی که در یکسال گذشته به دلایلی مثل عدم اقدام به موقع  برای ارائه اظهارنامه مالیاتی دچار مشکل و مشمول مالیات میلیاردی شده بودند ؛با پیگیری های همکاران حوزه اقتصادی و تعامل با اداره مالیات، حل شد.

همچنین مشکل تامین اجتماعی شرکت سورینت که پرسنل آن بیکار شده بودند، با ورود سازمان به این موضوع ،به نتیجه رسید.

آخوندی در ادامه همکاری هایی با کارگروه تسهیل تولید استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: معرفی نامه هایی برای چند شرکت صادر شد که بتوانند از مزایا و امکانات این کارگروه برای شرکت های تولیدی خود بهره مند شوند.

وی افزود مشکلات  پایان کار، انشعاب آب و برق و مجوز های صنعتی بیش از 9 واحد صنعتی بزرگ بر طرف شد که در دهه مبارک فجر این 9 واحد افتتاح را می کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه برای تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی جزیره کیش برای اولین بار توانستیم از بند (ب) تبصره  18 قانون بودجه 97 برای واحد ها سهمیه بگیریم گفت: نخستین بار از این طریق شرکت کیش مدیفارم 30 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرد و واحد های دیگر نیز که درخواست داشتند معرفی شدند تا از محل بند (الف) بودجه در اختیار آنها قرار داده شود.

آخوندی همچنین در خصوص مساعدت در تسهیل فعالیت های واحدهای صنعتی جزیره گفت: برای رفع مشکلات بسیاری از واحدهای صنعتی که به دلایل مختلف موفق به گرفتن مجوز فعالیت اقتصادی نشده بودند یا فاصله ای بین اخذ مجوز و پروانه بهره برداری آنها ایجاد شده بود و مشکل مالیاتی داشتند؛ کارگروهی در حوزه معاونت اقتصادی تشکیل شد و با کمک مدیر مالیاتی جزیره مدیر کل مالیاتی استان و مدیر گمرک با رای زنی هایی که انجام و مشکلات واحد هایی که به ما مراجعه کردند، برطرف شد.

وی با اشاره به بازنگری شیوه نامه ها و دستورالعمل ها و اصلاح آنها در جهت حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: اقدامات لازم برای قراردادهای شهرک های صنعتی استیجاری که موعد آنها تمام شده بود برای تبدیل به قراردادها به قطعی انجام شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: برای ساده سازی صدور مجوزهای فعالیت های اقتصادی، شیوه نامه هایی از قبل تنظیم شده بود که نیاز به گواهینامه از طرف سازمان فنی و حرفه ای داشت که امکان دسترسی به آن در جزیره کیش سخت بود، به همین منظور تفاهم نامه ای از طریق موسسه علوم و فنون با سازمان ها و اتحادیه های مربوطه منعقد و امکان گرفتن تاییدیه ها و صدور مجوز ها در کوتاهترین زمان با کمترین هزینه برای فعالان اقتصادی فراهم شد.

آخوندی همچنین با تاکید بر اینکه در بخش تامین مالی که در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش است اظهار داشت: سال گذشته برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه رو بودیم، پروژه های زیرساختی متوقف بود، صورت وضعیت ها مانده بود و هیچ پروژه جدیدی به دلیل نبود منابع مالی تعریف نشده بود، اما اکنون نه تنها هزینه های جاری سازمان برای چند سال آینده را تامین کرده ایم بلکه کل پروژه های زیرساختی از جمله بندر، فرودگاه و ده ها پروژه شهری برای رفاه بیشتر ساکنین جزیره کیش و گردشگران در دست اجرا است.

وی در تکمیل این گفته افزود: مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش ماهانه ده ها میلیارد تومان صورت وضعیت برای پیمانکاران پروژه ها پرداخت می کند و این نشان از توانمند شدن مالی سازمان است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص شیوه های جدید انتخاب سرمایه گذار عنوان کرد: در انتخاب و ارزیابی سرمایه گذاران جدید نیز تجدید نظر شده و بررسی ها با دقت بیشتری انجام و از روش های ارزیابی به روز استفاده می شود.

آخوندی با اشاره امضا تفاهمنامه هایی با بانک ها  از جمله بانک تجارت و ملت که سازمان با هرکدام برای 500 میلیارد تومان ال سی داخلی 6 ماهه و با نرخ مصوب بانک مرکزی تفاهم کرده گفت: با امضا این تفاهم نامه، پروژه هایی که نیاز به تامین مالی از محل ال سی داخلی دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی همچنین به تفاهم بر سر ضمانت تعهد پرداخت نیز اشاره کرد و افزود: فعالین اقتصادی که نیاز به اخذ ضمانت بانکی دارند از این طریق معرفی می شوند تا بانکها در اسرع وقت ضمانت نامه را در اختیارشان قرار دهند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به تغییر رویکرد واگذاری 100 درصدی زمین مسکونی، به شیوه مشارکت با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: قبلا زمین ها به صورت 100 درصد واگذار می شد اما در حال حاضر ما زمین های مسکونی را تنها از طریق مزایده و ازکانال شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و به شیوه مشارکت واگذار می کنیم که 9 زمین بسیار خوب را فراخوان دادیم و حدود 50 شرکت در حوزه ساخت و ساز ارزیابی شدند تا مشارکت صورت گیرد.

در دوره گذشته نیز پروژه های مشارکتی داشتیم که ارزش افزوده خوبی برای سازمان به همراه داشته است مانند کیش رویای زندگی که 50 درصد از آن را سازمان مشارکت کرده و متوسط قیمت کل پروژه های مشارکتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد محاسبه شده است.

وی در بحث تامین مالی پروژه های سازمان منطقه آزاد کیش نیز بیان داشت: ارتباط با بازار سرمایه و تامین مالی از طریق این بازار را با انتشار اوراق صکوک اجاره برای پروژه ترمینال فرودگاه رقم زدیم که اصل و فرع آن هر 3ماه یک بار و طی ۴ سال پرداخت می کنیم که برای تضمین بازپرداخت آن از دارایی های راکد و حبس شده مانند هتل گلدیس، فارابی وآرین استفاده کردیم.

آخوندی افزود: شرکت سرمایه گذاری کیش در بازار سرمایه به عنوان هلدینگ چند رشته ای ثبت شده است و مراحل پذیرش در بورس را طی می‌کند .

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از انتقال 4 شرکت تابعه سازمان به مجموعه هلدینگ خبر داد و مطرح کرد: حضور سازمان در بورس اتفاق خوبی را برای این منطقه آزاد رقم خواهد زد.

وی کیش ایر را یکی از شرکت های مطرح شده برای  انتقال به زیرمجموعه بورس عنوان کرد و گفت: سازمان خصوصی سازی گفته بود سازمان منطقه آزاد کیش باید  کیش ایر را از طریق مزایده واگذارکند که موجب واگذاری 100 درصدی و خارج شدن مدیریت آن از دست منطقه آزاد می شد.

طی جلساتی با مسئولان سازمان خصوصی سازی پیشنهاد شفاف سازی برای برآورد قیمت و دارایی و اموال و برند کیش ایر ارایه شد که بر اساس آن کیش ایر را از طریق فرابورس یا بورس واگذار شود و حداکثر 30درصد را به صورت سهام پایه و شناور واگذار کنیم و به عنوان سهام دار عمده 70 درصد را نگه داریم تا بتوانیم مدیریت کنیم؛ به همین منظور کارگروهی تشکیل و مقرر شد شرکت کیش ایر اصلاح ساختار مالی و سرمایه ای دهد و کارشناسان، دارایی ها را ارزیابی و ارزش گذاری کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در هیئت مدیره سازمان تصمیم بر آن است که از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، سرمایه کیش ایر از 105 میلیار تومان به 1100 میلیارد تومان افزایش داده شود .

از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست خبری آخوندی در حوزه تامین مالی، اخذ 2 مجوز زمین و ساختمان به ارزش 500 میلیارد تومان بود که موافقت های اولیه آن گرفته شده است.

همچنین امضای تفاهم نامه ای با بورس انرژی برای عرضه فراورده های نفتی و پتروشیمی بخش دیگری از صحبت های وی در نشست با اصحاب رسانه کیش بود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان به موضوع استفاده از پنجره واحد برای جلوگیری از بحث قاچاق کالا و نظارت بیشتر بر فعالیت های فرامرزی که در کیش در حال انجام است اشاره کرد و گفت: سامانه جامع امور گمرکی در دهه فجر بهره برداری خواهد شد.

آخوندی در پایان از ایجاد کد گروه کالایی 4 برای استفاده اصناف و تجار که کد گروه کالایی مجاز برای آنها تعریف نشده است خبر داد و گفت: لیست کالاها تهیه شده و به امضا دکتر مظفری رسیده است و در حال بررسی این موضوع هستیم

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.