در حوزه نفت، گاز و انرژی؛

ظرفیت سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در منطقه آزاد قشم

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور انرژی از ظرفیت سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد دهقانی در حاشیه دومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری گفت: از این میزان، دو میلیارد دلار در طرح‌های نفت، گاز و انرژی در حال تحقق است که بهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

دهقانی چالش‌های حوزه تامین منابع مالی برای شرکت‌های سرمایه گذاری داخلی، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری داخلی برای طرح‌های در دست اقدام منطقه آزاد قشم و چالش‌های اجرائی شرکت‌های سرمایه گذار را از محور‌های این همایش برشمرد و افزود: از نظر مهندسی و ساخت تجهیزات در داخل، حدود ۶۵ درصد خودکفا هستیم، اما از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمی‌شود.
آقای دهقانی هدایت سرمایه گذاران به سمت استفاده از امکانات داخلی در ساخت طرح‌ها را یکی از برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم ذکر کرد و گفت: باید بتوانیم از ظرفیت ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی از بهره برداری از ۶ طرح پالایشگاهی، ذخیره سازی، اسکله نفتی و نیروگاهی تا بهار سال آینده خبر داد و افزود: این طرح‌ها با اعتبار دو میلیارد دلاری و با استفاه از توانمندی‌های داخل در زمینه مهندسی، ساخت و اجرا، عملیاتی می‌شود.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه ۸۰۰ شرکت در زمینه ساخت تجهیزات در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی فعال هستند گفت: امیدواریم این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در این طرح‌ها وارد و پول‌های سرگردان نیز به سمت این طرح‌ها هدایت شوند.
دهقانی به وجود ظرفیت‌ها در حوزه پتروشیمی در این منطقه اشاره کرد و افزود: مجوز‌های وزارت نفت برای ۵ واحد بزرگ پتروشیمی گرفته شده و با شرکت ملی گاز برای تامین روزانه ۳۴ میلیون متر مکعب گاز به عنوان خوراک این واحد‌ها و نیروگاه‌های دیگر، توافق شده است.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی با مشارکت شرکت‌های خارجی و با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در حال احداث است که زمین آن تحویل شده و کار‌های مهندسی آن نیز در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این شرکت در فاز نخست ۹ میلیون متر مکعب و در فاز دوم ۱۷ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد کرد.
دهقانی گفت: اگر مشکلات بانکی از نظر تحریم‌ها حل شود، قطعا این طرح، شکوفائی را در منطقه آزاد قشم و به ویژه در صنایع پتروشیمی بالادستی و پایین دستی ایجاد خواهد کرد.

 

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.